2017-06-07, 14:49
Bannlyst
En av mina barndomsvänner har nyligen gripits för ett rätt vidrigt brott och få vet detaljerna, därför undrar jag när man kan maila Tingsrätten och be om FUP?
Citera
2017-06-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarpappan
En av mina barndomsvänner har nyligen gripits för ett rätt vidrigt brott och få vet detaljerna, därför undrar jag när man kan maila Tingsrätten och be om FUP?

När det går till åtal.
Citera
2017-06-07, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
När det går till åtal.

.. ja, men hur lång tid brukar det ta? Finns det ingen mall eller kan det verkligen ta 1 vecka eller 10 år?
Citera
2017-06-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarpappan
.. ja, men hur lång tid brukar det ta? Finns det ingen mall eller kan det verkligen ta 1 vecka eller 10 år?

Det finns ingen bestämd tid. Ett åtal kan inte väckas innan förundersökningen är klar och måste väckas (givet att åklagare/förundersökningsledaren anser att bevisningen håller för åtal) innan preskriptionstiden gått ut.

I fall där den misstänkte är häktad sker åtal i regel relativt nära inpå häktningen (veckor), men för mindre allvarliga brott eller brott där den misstänkte inte häktats kan det ta lång tid beroende på hur stor utredningen är och hur mycket rätten har att göra.

Medan det är offentliga uppgifter är det i regel media som har kontakt med åklagare/förundersökningsledare och koll på när åtal väntas väckas. Det finns däremot inget hinder för dig att själv ringa till polisen och fråga vem som är åklagare/förundersökningsledare och fråga denne när de tror att förundersökningen är klar och åtal förväntas väckas.

Du kan begära förundersökningsprotokoll från polisen också, men i regel är rätten rätt väg att gå.
Citera
2017-07-03, 20:05
Medlem
Förundersökningsprotokoll/Domar

Kanske en korkad fråga men hur kommer man åt förundersökningprotokoll på en person man har personnr på?
Citera
2017-07-03, 20:19
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2017-07-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordis57
Kanske en korkad fråga men hur kommer man åt förundersökningprotokoll på en person man har personnr på?

Först och främst så måste det antingen ha lett till åtal eller blivit nedlagt. FU måste alltså vara avslutad.
Om så är fallet kontaktar du den åklagarmyndighet eller det läns polismyndighet som har haft hand om FU.
Du kan kontakta dem via telefon, mail, brev, eller personligen.
Har fallet inte gått till åtal så kommer man göra en sekretessprövning om informationen kan lämnas ut eller inte.
Citera
2017-11-30, 03:14
Medlem
Citat:
När det går till åtal.

Citat:
Förundersökningsprotokoll
Förundersökningsprotokollet är grunden till till huvudförhandlingen. Åklagaren ska bevisa i huvudförhandlingen att det är ställt utom rimlig tvivel att den som är åtalad har utfört brottet.

Förundersökningsprotokollet är sekretessbelagt fram till att en åklagare har väckt åtal. Därefter blir förundersökningsprotokollet en offentlig handling. Den misstänkte och dennes advokat får ta del av protokollet innan åtal väcks och kan då komma med begäran om kompletteringar. Din advokat har också rätt att läsa den så kallade slasken. Det är handlingar som finns i ärendet men som inte ansetts vara relevant att ta med i protokollet.

Min fråga är rätt dum, men behöver fråga vad betyder "väckt åtal" ? Betyder det domstolsbeslut eller betyder det enbart när man är klar med förundersökningen och man är redo att gå till domstol?
edit:
Svar: När åklagaren har skickat in stämningsansökan till tingsrätten och informerar målsäganden. Alltså efter förundersökningen är gjord och att man har tillräckligt bevisning (enligt åklagare) för att skicka in stämningsansökan till tingsrätten.
DOCK fick jag en annan fråga då detta svar dök upp, nämligen vad händer om de anklagade erkänner brottet som sedan då resulteras i strafföreläggande? Betyder det att åtal inte väckts? då domen redan gjorts och lagts till i belastningsregistret?

Om jag vill hämta ut en FUP men personen/personerna har inte blivit dömda än (ingen rättegång än) kan den ändå finnas tillgänglig redan?

Om jag vill då hämta ut FUP:en i stockholm vart ska man bege sig för att hämta ut den? I vilket register blir man inlagd på när man hämtar ut handlingen?

Senast redigerad av Paradoxumb 2017-11-30 kl. 03:58. Anledning: Svar på fråga hittad, lägger till den.
Citera
2017-11-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
I vilket register blir man inlagd på när man hämtar ut handlingen
Inget, beställ den till en mail så förblir du anonym, finns ju en möjlighet att de loggar mail så ta en tillfällig så är du helt garderad.
Citera
2017-11-30, 15:08
Medlem
Citat:
DOCK fick jag en annan fråga då detta svar dök upp, nämligen vad händer om de anklagade erkänner brottet som sedan då resulteras i strafföreläggande? Betyder det att åtal inte väckts? då domen redan gjorts och lagts till i belastningsregistret?

Om jag vill hämta ut en FUP men personen/personerna har inte blivit dömda än (ingen rättegång än) kan den ändå finnas tillgänglig redan?

FUP kommer från polismyndigheten. Om FUP inte inkommit till rätten av endera anledning kan du begära ut den från polis också.

Citat:
Om jag vill då hämta ut FUP:en i stockholm vart ska man bege sig för att hämta ut den?

Från den instans du vill ha ut handlingen från, normalt tingsrätten.

Citat:
I vilket register blir man inlagd på när man hämtar ut handlingen?

Inget register som sådant, däremot är din ansökan (om den gjorts skriftligen) diarieförd och en offentlig handling i sig själv och kan därför begäras ut av vem som helst.
Citera
2017-12-02, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Inget, beställ den till en mail så förblir du anonym, finns ju en möjlighet att de loggar mail så ta en tillfällig så är du helt garderad.

Det står att domstols bilagor skickas inte ut via mail dessvärre.

Citat:
FUP kommer från polismyndigheten. Om FUP inte inkommit till rätten av endera anledning kan du begära ut den från polis också.

Från den instans du vill ha ut handlingen från, normalt tingsrätten.

Inget register som sådant, däremot är din ansökan (om den gjorts skriftligen) diarieförd och en offentlig handling i sig själv och kan därför begäras ut av vem som helst.

Ah, frågat tingsrätten nu domaren var tvungen att sekretesskolla eller något så väntar fortfarande på svar.

Angående register, man blir ju lagd i register ifall man betalar och på sidan kräver dom ju namn etc. Men ja man kan ju dra dit och vara anonym antar jag?
Citera
2017-12-02, 03:20
Medlem
Citat:
Det står att domstols bilagor skickas inte ut via mail dessvärre.

Ah, frågat tingsrätten nu domaren var tvungen att sekretesskolla eller något så väntar fortfarande på svar.

Angående register, man blir ju lagd i register ifall man betalar och på sidan kräver dom ju namn etc. Men ja man kan ju dra dit och vara anonym antar jag?

I namnrutan kan du skriva vad du vill. Typ ”vill inte uppge”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in