• 1
  • 2
2017-06-07, 00:36
Medlem
.ermins avatar
Jag kommer bli skickad för Gastroskopi och läst mycket hemska historier om undersökningen. Är dessutom extremt känslig för kväljningar.

Är det någon som är erfaren om man har rätt att kräva bli nedsövd under denna undersökningen? Vad har man för rättigheter egentligen?
Citera
2017-06-07, 00:54
Medlem
HiiriHazes avatar
Du har rätt att bli sövd men detta innebär att du måste stanna kvar längre.
Jag var själv på gastroskopi, var ingen höjdare men du får en slags bedövningsprej i halsen som hjälper dig att slappna av. Andas lugnt bara och slappna av så går det bra. Jag nekade sövning för jag ville bara få undan det fort som fan
Citera
2017-06-07, 00:59
Medlem
Hej. Gastroskopi är obehagligt. Jag fick nästan panik första gången och ville rycka ut slangen. Den andra gången fick jag dock lugnande och det kändes inte alls obehagligt. Säg bara till innan!
Citera
2017-06-07, 03:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Prata med läkaren. det finns bättre alternativ än narkos.
Citera
2017-06-07, 04:22
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag blev nedsövd. De frågade mig om jag ville bli det. Först sade jag nej, men fick panik när kameran kördes ner i halsen. Efter några försök sade jag åt dem att söva ner mig. Sedan gick det bra.
Citera
2017-06-07, 07:21
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Jag kommer bli skickad för Gastroskopi och läst mycket hemska historier om undersökningen. Är dessutom extremt känslig för kväljningar.

Är det någon som är erfaren om man har rätt att kräva bli nedsövd under denna undersökningen? Vad har man för rättigheter egentligen?

För mig så har gastroskopi varit den simplaste av alla undersökningar. Men du kan få lugnande och bedövning om du vill.

Jag brukar inte ta bedövning utan säga kör på.
Citera
2017-06-07, 08:20
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Narkos i sig kan vara farligt och bör undvikas i "onödan" men du kan få det om du verkligen kräver det, dock misstänker jag att dom kommer försöka undvika det.

Som redan angetts så använder dom en bedövningsspray och det finns ofta även möjlighet att få lite lugnande preparat så man kan coola ner lite. Har själv gjort det 2 ggr och fick naturligtvis kväljningar men som jag upplevde det så var det mest i starten då man först passerade svalget. Andas man långa djupa andetag så hjälper även det mycket.

Försök se det positivt.. Det kunde varit värre du kunde fått en ""Rektoskopi"
Citera
2017-06-07, 10:28
Medlem
Sjukvården försöker i möjligaste mån undvika narkos vid gastroskopi, istället ges i de allra flesta fall lättnarkos, dvs midazolam och propofol. Jag har gjort gastroskopi ~10 gånger och aldrig nekats lättnarkos, däremot har jag bara enstaka gång fått narkos.
Citera
2017-06-07, 11:26
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Sjukvården försöker i möjligaste mån undvika narkos vid gastroskopi, istället ges i de allra flesta fall lättnarkos, dvs midazolam och propofol. Jag har gjort gastroskopi ~10 gånger och aldrig nekats lättnarkos, däremot har jag bara enstaka gång fått narkos.

Vad innebär lätt narkos? Får man kväljningar då eller sover man precis som under vanlig narkos?
Citera
2017-06-07, 11:55
Medlem
Citat:
Vad innebär lätt narkos? Får man kväljningar då eller sover man precis som under vanlig narkos?
Vid lättnarkos, dvs sedering behandlas patienten med hjälp av lugnande och ångestdämpande medel som ger en sänkt vakenhetsgrad.
Citera
2017-06-07, 12:01
Medlem
kinky_Ms avatar
Jag skulle faktiskt föredra rektoskopi.
Citera
2017-06-07, 12:21
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Vid lättnarkos, dvs sedering behandlas patienten med hjälp av lugnande och ångestdämpande medel som ger en sänkt vakenhetsgrad.

Okej. Men det är även möjligt att få riktig narkos?

Jag tror den skall göra koloskopi undersökning också så Tönkte kräva narkos så de kan utföra allting på en gång...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in