Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-03, 21:28
  #25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nu var det 25 år sen jag fyllde 18, men det har inte med detta att göra.

Det du efterfrågade var en restaurang som serverar "tapas", med influenser från hela världen.
Du tror att Pinchos är ett steakhouse, vilket det är långt ifrån att ens försöka vara.

Ett steakhouse är en restaurang som i första hand serverar stekt/grillat kött av varierande styckdetaljer och storlekar, med varierande såser/condiments.

Pinchos är något helt annat.

På Pinchos kan du under en och samma kväll äta langos (Mellaneuropa), baconlindade dadlar (Afrika), kebab (Nordafrika), dumplings (Japan), pizza (Italien/Europa), créme brulée (Frankrike), marängsuisse (Sverige), plankstek (Sverige), hamburgare (internationellt) osv.

Precis det du var ute efter, så jag förstår inte dissen.
Lugn och fin nu. Ja, det verkade vid en första blick vara ett ställe som mest serverade grillat kött och lite friterade saker. Sen när jag tittade lite närmare så insåg jag att jag hade fel, vilket jag även skrev.
Står dock fast vid att det inte känns så internationellt med pizzor, burgare och köttbitar. Det fanns liksom inget "udda" på menyn så att säga.

Det är i princip det jag frågade efter, bara inte riktigt så brett som jag hade i åtanke.

Sen så handlar tråden som helhet om ställen som erbjuder flera rätter från diverse kök, inte bara en eller två.

Sen var det liksom du som började med att dra upp ålder och jag svarade med samma mynt.
Citera
2017-07-04, 20:34
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Lugn och fin nu. Ja, det verkade vid en första blick vara ett ställe som mest serverade grillat kött och lite friterade saker. Sen när jag tittade lite närmare så insåg jag att jag hade fel, vilket jag även skrev.
Står dock fast vid att det inte känns så internationellt med pizzor, burgare och köttbitar. Det fanns liksom inget "udda" på menyn så att säga.

Det är i princip det jag frågade efter, bara inte riktigt så brett som jag hade i åtanke.

Sen så handlar tråden som helhet om ställen som erbjuder flera rätter från diverse kök, inte bara en eller två.

Sen var det liksom du som började med att dra upp ålder och jag svarade med samma mynt.

STHLM tapas har ett liknande koncept.
Vad är udda för dig?
Citera
2017-07-09, 23:25
  #27
Medlem
18carataffairs avatar
Finns två ställen i Helsingborg som kör pizza, pasta och thaimat. Det ena stället har pad-thaipizza. Kanske värt ett försök?

Edit: Nu ligger ju inte detta stället i Sverige, så det kanske inte passar in i sammanhanget, men på Papirøen i Köpenhamn finns en fantastiskt bra food court med mat från hela världen. Rekommenderas varmt!
__________________
Senast redigerad av 18carataffair 2017-07-09 kl. 23:27.
Citera
2017-07-10, 13:42
  #28
Medlem
DrDownss avatar
Johanssons krog vid GP huset på hisingssidan vid tingstadstunneln har nästan allt du vill ha på ett och sama ställe.
http://johanssonskrog.se/meny.html
Citera
2017-07-10, 14:29
  #29
Medlem
JoelSUOMIs avatar
När min familj körde igenom Gävle för ett par år sedan lunchade vi på en restaurang som både hade pizza och tex-mex (kanske hamburgare också) på menyn.
Det var någon form av buffét om jag minns rätt och ändå "helt okej".

Har också ett thaihak på hemmaplan som försökt locka till sig massa kunder med "thai-pizza-grill-hamburgare-sallad-kebab" o.s.v. men skulle aldrig får för mig att äta där.
Vill jag ha hamburgare gör jag själv eller åker till BK/McD om tiden är obekväm. Vill jag ha god pizza gör jag själv eller åker till... o.s.v.
Thai har jag världens bästa restaurang på hörnet och de är förmodligen ensamt ansvariga till att mix-haket ovan inte går runt (för det kan de inte göra).

Vad jag vill säga är att någon enstaka blandrestaurang kan finnas, men vem skulle våga ge sig på det? Bara min egen historia borde vara avskräckande nog.
Citera
2017-07-10, 20:41
  #30
Medlem
godboys avatar
Jag har i huvudsak dålig erfarenhet av matställen som har "allt". Jag och frugan åkte genom Värnamo för ett par år sedan, vi var hungriga och det var en udda dag så det fanns inte så mycket som var öppet. Dock fanns ett hak som var rätt stort. De hade Pizza, Thai, Indiskt, Kina, Plankstek, Husman, Hamburgare mm. Jag vill minnas att jag tog en pizza och frugan något fiskaktigt. Det smakade satan. Vi åt inte upp om man säger så! Blev inte magsjuk, men rätt körig kan man säga, samma med frugan.

Så som vanlig, en jättemeny = allt dåligt. Är ju i princip omöjligt att driva ett sånt ställe.
Citera
2017-07-21, 17:06
  #31
Medlem
Jag driver en asiatisk restaurang med en grill meny. Vi har 40 rätter. Det är råvaror är ju samma i både svenska och asiatiska köket. En 🥕 är ju alltid en 🥕 lixsom. Sen är det tillagningen och kryddor som får moroten att smaka och upplevas annorlunda. Har man 6grönsaker och tex kyckling så kan man skapa minst 40 olika rätter med olika tekniker och kryddor.
Citera
2017-07-24, 03:40
  #32
Medlem
Vadå dåliga råvaror bara för att man gör olika recept?

Ta Kycklingfile nu som exempel.

Plankstek Kycklingfile . svenskt
Pasta med kycklingfile, italienskt?
Kebabspett på kycklingfile grekiskt?
Thai curry på kycklingfile thai
Tacos med kycklingfilebitar mexicanskt
med mera
med mera

Ju mer du kan erbjuda på råvarorna , ju mer kan man få kunder såklart

En kock som är utbildad måste kunna 100tal rätter minst vafan
Jag kan själv laga allt jag nämde med bra resultat enligt bekanta, jag är inte ens kock, har ingen utbildning inom det heller, bara liten passion

Nu pratar vi stoor restaurang med 10 tal kockar
DEN SKULLE GÅ JÄVLIGT BRA, OCH HA FRÄSCHASTE RÅVARORNA EFTERSOM KUNDKRETSEN SKULLE VARA ENORM, DÄRFÖR ATT MÅNGA FAMILJER OCH KOMPISGÄNG SKULLE KUNNA ÄTA PÅ SAMMA STÄLLE oavsett vad alla är sugna på.

Måste jag starta det själv eller? Och bli miljonär
Citera
2017-07-24, 15:38
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinavolvo
Vadå dåliga råvaror bara för att man gör olika recept?

Ta Kycklingfile nu som exempel.

Plankstek Kycklingfile . svenskt
Pasta med kycklingfile, italienskt?
Kebabspett på kycklingfile grekiskt?
Thai curry på kycklingfile thai
Tacos med kycklingfilebitar mexicanskt
med mera
med mera

Ju mer du kan erbjuda på råvarorna , ju mer kan man få kunder såklart

En kock som är utbildad måste kunna 100tal rätter minst vafan
Jag kan själv laga allt jag nämde med bra resultat enligt bekanta, jag är inte ens kock, har ingen utbildning inom det heller, bara liten passion

Nu pratar vi stoor restaurang med 10 tal kockar
DEN SKULLE GÅ JÄVLIGT BRA, OCH HA FRÄSCHASTE RÅVARORNA EFTERSOM KUNDKRETSEN SKULLE VARA ENORM, DÄRFÖR ATT MÅNGA FAMILJER OCH KOMPISGÄNG SKULLE KUNNA ÄTA PÅ SAMMA STÄLLE oavsett vad alla är sugna på.

Måste jag starta det själv eller? Och bli miljonär

Beror på vad man kallar 'dåliga råvaror'. Jag har besökt liknande ställen där man serverar det mesta eller försöker göra det i alla fall. De brukar ha ett stort utbud av rätter på menyn. Men det verkar som om de inte kan laga all mat från grunden just för att de har så många rätter på menyn, så det är mycket helfabrikat och halvfabrikat. Att de till exempel inte gör sina egna såser, utan köper färdig sås alternativt pulvervarianten. Den risken är ganska stor om man väljer att gå till ett ställe med omfattande meny och där maten är relativt billig/prisvärd (eller vad man ska kalla det).

Ibland är det riktigt uppenbart att restaurangen inte tillagar vissa saker från grunden också. Det där är knappast vad jag skulle kalla bra och fräscha råvaror i alla fall. När jag går ut och äter på en vettig restaurang så förväntar jag mig nämligen att allt görs från grunden.
Citera
2019-01-17, 17:23
  #34
Medlem
Elementarts avatar
Pizzeria Fresta i Edsberg vid Sollentuna har mycket olika; pizza, sallad, pasta, thai.
Citera
2019-01-18, 13:49
  #35
Medlem
Gigant_Supermans avatar
I Piteå finns en, minns inte namnet. Ligger vid stadshotellet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback