Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-02, 19:52
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Eller hur?

Men förklara gärna teorin bakom för mig.
Suck.

Därför att nospartiet då skulle gå sönder efter en fullständigt okänd tid av användning.
Dels pga att luftkrafterna på plåtarnna då belastar cockpit helt annorlunda än rutorna, och
dels för att cockpit saboterats av att nån svetsat i de känsliga öppningarna utan lov.


Citat:
jag är TOTAL AMATÖR... Jag har liksom frågor, inte svar
Kan du inte flytta till medicintråden och leta upp en hjärnkirurg?

Den tråden skulle jag gärna(hjärna) följa, eftersom min läkare insisterade på att jag skulle sova långt innan han ens börjat såga i skallbenet!
Citera
2017-06-02, 19:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Suck.

Därför att nospartiet då skulle gå sönder efter en fullständigt okänd tid av användning.
Dels pga att luftkrafterna på plåtarnna då belastar cockpit helt annorlunda än rutorna, och
dels för att cockpit saboterats av att nån svetsat i de känsliga öppningarna utan lov.



Kan du inte flytta till medicintråden och leta upp en hjärnkirurg?

Den tråden skulle jag gärna(hjärna) följa, eftersom min läkare insisterade på att jag skulle sova långt innan han ens börjat såga i skallbenet!

Modern vetenskap har inte förmågan att balansera glasrutor på ena sidan mot mer effektiva material på andra sidan?

Låt mig småle.
Citera
2017-06-02, 21:06
  #27
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Modern vetenskap har inte förmågan att balansera glasrutor på ena sidan mot mer effektiva material på andra sidan?

Låt mig småle.

Formarna för de där rutorna är redan färdiga.
Vad tror DU är mest kostnadseffektivt?
  • beställa en extra uppsättning rutor och montera i "dummy"-kroppen enligt existerande rutin
  • projektera, skära, bocka, skruva fast, och måla några aluminiumplåtar i hålen
Citera
2017-06-03, 00:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Formarna för de där rutorna är redan färdiga.
Vad tror DU är mest kostnadseffektivt?
  • beställa en extra uppsättning rutor och montera i "dummy"-kroppen enligt existerande rutin
  • projektera, skära, bocka, skruva fast, och måla några aluminiumplåtar i hålen

Såååååååååååååå... Det är alltså inte den ingenjörsmässigt bästa lösningen utan den mest kostnadseffektiva?
Citera
2017-06-03, 01:37
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Såååååååååååååå... Det är alltså inte den ingenjörsmässigt bästa lösningen utan den mest kostnadseffektiva?
Den tekniskt allra bästa lösningen kommer tyvärr alltid med ett stort Aber - Den blir aldrig klar.

Du har inte förstått vad ordet ingenjörsmässigt betyder.
Citera
2017-06-03, 04:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den tekniskt allra bästa lösningen kommer tyvärr alltid med ett stort Aber - Den blir aldrig klar.

Du har inte förstått vad ordet ingenjörsmässigt betyder.

Det är exakt ett alternativ av två *klappar på rumpan*
Citera
2017-06-03, 08:38
  #31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Tack för svaret

Men kan du utveckla det?

Om ena sidan inte är trycksatt, varför beskrivs det då som 2 cockpits och varför designar man planet ingenjörsmässigt rent fysiskt som om att det var två?

Ju fler unika artiklar du gör i en konstruktion ju dyrare tenderar utvecklingskostnaden att bli. Man måste också tillverka (produktionsutrustning är dyrt) och prova två helt olik designer på nosen. Även om man bara tar bort rutor mer mera lär man minst måste köra simuleringar på två olika designer.

Eftersom att man troligen kommer ha en väldigt kort serie (enbart en?) kommer man ha få individer att dela timmarna och produktionsverktygen över.

Därför kan det förmodligen bli billigare att använda samma hölje och hoppa över inredningen på ena sidan.
Citera
2017-06-03, 13:30
  #32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Det du frågade tidigare, jag är TOTAL AMATÖR... Jag har liksom frågor, inte svar.

Varför skulle plåt kräva mer konstruktionsarbete än glas menar du?

Plåt borde väl vara betydligt... Mindre jobb och enklare?

Återgår alltså till huvudfrågan: Ingenjörsmässigt bästa lösningen eller bästa lösningen med medel till buds?

Jag SER tamefan inte hur detta upplägget skulle vara det bästa ingenjörsmässigt.
Skärp till dig nu och svara på det jag frågade dig om lastens tänkta placering i din tidigare "skiss".
Citera
2017-06-03, 20:29
  #33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Skulle ta dig mer på allvar om du kunde formulera dig

Jag kan dumma ner det lite åt dig. Ju fler unika delar ett företag måste tillverka dess då dyrare blir det. Speciellt när det handlar om korta serier (blir rimligen bara ett flygplan i det här fallet). Därför bygger man två likadana framdelar på flygplanet men hoppar över inredningen i den ena.
Citera
2017-06-05, 09:08
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag kan dumma ner det lite åt dig. Ju fler unika delar ett företag måste tillverka dess då dyrare blir det. Speciellt när det handlar om korta serier (blir rimligen bara ett flygplan i det här fallet). Därför bygger man två likadana framdelar på flygplanet men hoppar över inredningen i den ena.

Klurigt men de bygger faktiskt två plan. Läs i tråden
Citera
2017-06-05, 21:19
  #35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Klurigt men de bygger faktiskt två plan. Läs i tråden

Ja gud. Då blev ju serien genast mycket större
Citera
2017-06-05, 22:49
  #36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Klurigt men de bygger faktiskt två plan. Läs i tråden
Kändes det som ett smart påpekande när du skrev det? Jag tycker inte det var det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback