2017-06-02, 12:00
Medlem
Dorsias avatar
Jag har en fast anställning som jag snart kommer vara tjänstledig ifrån i minst 6 månader. Efter det så har jag kvar min vanliga lön såklart. Grejen är att jag tänkt köpa bostad snart och då ta banklån för det.

Någon som vet ifall det är problem att få banklån när man är tjänstledig? Vågar ej fråga min bank ifall de skulle säga nej, för om det inte går så har jag tänkt ljuga och säga att jag jobbar.
Citera
2017-06-02, 12:03
Medlem
Gurglarens avatar
Vad jag minns frågade de bara om man var tillsvidareanställd eller inte. Så nämn inte tjänstledigheten bara.
Citera
2017-06-02, 12:17
Medlem
Det finns en risk att de begär din sista lönespecifikation. Det har hänt oss en gång nyligen.
Citera
2017-06-02, 12:58
Medlem
Dorsias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Vad jag minns frågade de bara om man var tillsvidareanställd eller inte. Så nämn inte tjänstledigheten bara.
Fick du inte visa ett anställningsintyg eller nåt sånt? De kan väl inte bara lita på det rakt av?
Citera
2017-06-02, 12:59
Medlem
Dorsias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdetektor
Det finns en risk att de begär din sista lönespecifikation. Det har hänt oss en gång nyligen.
Ok, men om man i det läget kör med öppna kort och säger som det är? Känns ju inte helt orimligt att de kan ge ut lån i alla fall, jag är ju trots allt fast anställd även om jag inte får lön under denna period.
Citera
2017-06-02, 13:09
Medlem
Det är relativt i förhållande till det belopp du tänker låna, vilket typ av jobb och därmed vilken lön du får. Bankerna skuldsätter dig gladeligen ifall du har/kommer att få ett välbetalt jobb. Min vän lånade till ett köp av en central lägenhet, fast att han hade ett år kvar av studierna. Allt som behövdes var studieintyg i det fallet.
Citera
2017-06-02, 14:06
Medlem
Dorsias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Det är relativt i förhållande till det belopp du tänker låna, vilket typ av jobb och därmed vilken lön du får. Bankerna skuldsätter dig gladeligen ifall du har/kommer att få ett välbetalt jobb. Min vän lånade till ett köp av en central lägenhet, fast att han hade ett år kvar av studierna. Allt som behövdes var studieintyg i det fallet.
Det är alltså risk att jag inte kan låna lika mkt som i nuläget?
Citera
2017-06-02, 15:07
Moderator
tobess avatar
Förklara hur det ligger till för banken. De kommer att kolla på dina föregående löner för att skaffa sig en uppfattning om hur din ekonomi ser ut. Om du är på tjänstledigt just nu och därmed har mindre inkomster så är det absolut i ditt intresse att förklara varför det ser ut så.

Har svårt att tro att du skulle få mindre lån för det, om du kan påvisa att du kommer att återgå till jobbet med samma lön som du haft tidigare.

Ett bostadslån löper ju över fler decennier, och en tillfällig svacka spelar inte egentligen någon roll. Vad banken i princip är intresserad av är din långsiktiga betalningsförmåga, inte hur mycket pengar du har på kontot vid ett visst tillfälle.
Citera
2017-06-02, 16:58
Medlem
Dorsias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Förklara hur det ligger till för banken. De kommer att kolla på dina föregående löner för att skaffa sig en uppfattning om hur din ekonomi ser ut. Om du är på tjänstledigt just nu och därmed har mindre inkomster så är det absolut i ditt intresse att förklara varför det ser ut så.

Har svårt att tro att du skulle få mindre lån för det, om du kan påvisa att du kommer att återgå till jobbet med samma lön som du haft tidigare.

Ett bostadslån löper ju över fler decennier, och en tillfällig svacka spelar inte egentligen någon roll. Vad banken i princip är intresserad av är din långsiktiga betalningsförmåga, inte hur mycket pengar du har på kontot vid ett visst tillfälle.
Tack för svaret!
Citera
2017-06-02, 18:40
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorsia
Tack för svaret!

Det var så lite så.

För att ta ett exempel:

Jag tog just ett nytt bostadslån i början på året. Min fru var vid tillfället gravid och är numera på mammaledigt. Hennes kontrakt var tidsbundet och löpte ut när mammaledigheten började. Hon är med andra ord sett officiellt sett på mammaledigt och efter det (tills hon bestämmer sig för att börja jobba igen) arbetslös.

Trots det fick vi låna precis lika mycket som om hon hade jobbat. Faktum var att de inte ens brydde sig om att fråga när hon ska börja jobba igen, och var. Vad de kollade på var hennes tidigare inkomster och vår tidigare historia gällande lån och amorteringar.

Vad gäller räntan så fick vi en väldigt konkurrenskraftig ränta på lånet, så det var inte fråga om att de skulle ha lagt på något extra där heller för att gardera sig. Nu gäller detta förvisso Finland, men med tanke på det ska du också tänka på att ett bostadslån i Finland löper i normalt sett på 20-25 år. D.v.s. inom den perioden är det tänkt att hela lånet ska vara amorterat. Ju längre löptiden på lånet är, desto mindre betydelse kommer en tillfällig situation spela roll.

Till det sett, så sitter du i en betydligt "bättre" situation eftersom du rimligen bör kunna påvisa exakt när du återvänder och till vilken lön. Men, som sagt, är de mer intresserade av hur dina inkomster sett ut och vad din betalningshistoria varit tidigare än exakt hur det ser ut just för dagen. Andra variabler kan ändra både en, två och tre gånger under tiden du har ditt lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in