Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 13:57
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Om det är dwayne johnson du pratar om så tror jag att han har sina rötter i Hawaii.

Så är det kanske. Wikipedia:

Citat:
Johnson's father, who is Canadian, is a Black Nova Scotian, and his mother is of Samoan heritage.

Tog mest honom för att de snackat om det på Family Guy. Men som sagt, jag tycker frågan är rätt intressant, utan att på något sätt vara rasistisk. Samtidigt är det uppenbart att det är svårt att fråga någon efter detta. Finns ju rykten eller vad det är om Fredrik Reinfeldt -- men jag skulle nog dra mig för att fråga honom om det om jag träffade honom på nått party...
Citera
2017-06-03, 16:13
  #26
Avstängd
Nja... Det bör nog finnas lite fog för din fråga först. Bara för någon är mörkhyad kan man inte fråga något sånt! :-)

Det är inte rasistiskt, men kanske tecken på dålig konversationsförmåga.
Citera
2017-06-03, 21:57
  #27
Moderator
Hamilkars avatar
Den här tråden har naturligtvis inte ett skvatt i Språk att göra, och att den har fått vara kvar så länge beror enbart på att det har tagit tid att fundera ut vart den skulle skickas, men efter att ha kollat igenom ett antal tänkbara forum tror jag att den passar bäst här.

Språk --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2017-06-06, 00:07
  #28
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Det är inte rasistiskt, men kanske tecken på dålig konversationsförmåga.

Det behöver det väl inte vara? Jag har själv fått den frågan ställd till mig och den efterföljs nästan alltid av en mindre svada av följdfrågor. Så den frågan är lika mycket isbrytare som vem känner du här eller och vad arbetar du med. De som tar illa vid sig av den frågan är väl den typen av folk som anser sig ha kämpat för att etablera sig här och som verkligen vill bli så integrerade som möjligt.
Citera
2017-06-08, 16:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Däremot förstår jag vad TS menar. Om en person som föddes och växte upp här får höra: var kommer du ifrån, av alla nya man träffar trots att man beter sig som en svensk och pratar ren svenska så är det klart att frågan kan vara jobbig. Då är väl en lämpligare fråga var föräldrarna kommer ifrån, som jag var inne på tidigare.
Varför då? Det är endast ord men andemeningen är densamma. Var kommer du ifrån blir en kortform av vilket ursprung har din släkt/dina föräldrar? Allt beror på hur det uttrycks och i vilket sammanhang. Att haka upp sig på ord och söka dekonstruera ett språkbruk som uppstått organiskt tenderar bara att bli poststrukturalistiskt dravel som inte leder i någon önskvärd riktning.
Citera
2017-06-09, 06:19
  #30
Medlem
Som du säger kan man säga allt på ett rasistiskt, sarkastiskt, hotfullt sätt hur man än vänder tonen och timingen. Men nej det är inte en rasistisk fråga, det är en konversationsstartare och en "lära känna den jag pratar med". Något väldigt positivt. Får man den frågan bör man vara glad, det betyder att personen vill både lära känna dig bättre och föra en konversation med dig.

Tack att vi har F! som säger det motsatta.
Citera
2017-06-10, 14:44
  #31
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unheard-of
Varför då? Det är endast ord men andemeningen är densamma. Var kommer du ifrån blir en kortform av vilket ursprung har din släkt/dina föräldrar? Allt beror på hur det uttrycks och i vilket sammanhang. Att haka upp sig på ord och söka dekonstruera ett språkbruk som uppstått organiskt tenderar bara att bli poststrukturalistiskt dravel som inte leder i någon önskvärd riktning.

Därför att många med utländsk bakgrund inte har någon som helst kontakt med sitt utländska ursprung. Det kan vara alltifrån adopterade och barn till adopterade, till andra och tredje generationens invandrare. Att då bli förknippad med sin utländska bakgrund hela tiden kan jag tänka mig är påfrestande i längden.

Det är en annan sak om det är en utländsk människa. Man hör om en person kom till Sverige för två år sedan, oavsett om denne föddes i Tyskland eller Somalia.

Men visst, jag håller med om att det hakas upp för mycket på uttryck och inte åsikterna bakom dem. Så att anklaga någon för att vara rasist bara för att någon ställer frågan tycker jag inte någon har rätt till.
__________________
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2017-06-10 kl. 14:49.
Citera
2017-06-12, 18:55
  #32
Medlem
Bagettis avatar
Jag tar aldrig illa upp eller tycker det är rasistiskt när folk frågar mig vart jag kommer ifrån. Varför ska jag? Tvärtom, jag tar väldigt mycket illa upp av typiska PK svenskar som tror att de är guds utvalda änglar när de tar illa upp åt mig. För jag, tvärtemot PK svenskarna, tycker inte att min ras gör mig sämre. För det är vad PK svenska egentligen gör, när de tar illa upp åt mig. PK svensken visar att den tycker min ras är så hemsk att det är förolämpande att bara nämna det.

Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Därför att många med utländsk bakgrund inte har någon som helst kontakt med sitt utländska ursprung. Det kan vara alltifrån adopterade och barn till adopterade, till andra och tredje generationens invandrare. Att då bli förknippad med sin utländska bakgrund hela tiden kan jag tänka mig är påfrestande i längden.

Varför skulle det vara påfrestande? Jag förväntar mig att alla människor accepterar vilka de är, och det görs verkligen inte lättare av att det är en tabu att nämna ursprung. Även om en människa är adopterad (vilket inte alls är många, utan väldigt väldigt få jämförts med total mängd utlänningar) så är den människan inte helt svensk. Den må vara kulturellt svensk, den må ha ett svenskt pass och svenska förälder, men den har fortfarande inte en svensk etnicitet. Det är som ifall en svensk skulle adopteras av Japaner. Den blåögda blonda svensken är inte lika japansk som resterande japaner, som också är etniska japaner.
__________________
Senast redigerad av Bagetti 2017-06-12 kl. 18:59. Anledning: tillägg av svar till VoldsamKnarkare
Citera
2017-06-12, 22:38
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Därför att många med utländsk bakgrund inte har någon som helst kontakt med sitt utländska ursprung. Det kan vara alltifrån adopterade och barn till adopterade, till andra och tredje generationens invandrare. Att då bli förknippad med sin utländska bakgrund hela tiden kan jag tänka mig är påfrestande i längden.
Påfrestande? Vore det bättre om etnicitet betraktades som någon slags hudsjukdom man inte låtsades om? Sedan är det väl knappast så att en person blir angripen av sådana frågor titt som tätt som om hon vore från en annan planet.
Citera
2017-06-13, 14:34
  #34
Medlem
Giallos avatar
Visst kan det vara rasistiskt, men nästan allt kan ju ha helt skilda betydelser beroende på sammanhanget. Jag får den frågan regelbundet och har aldrig tagit illa upp eller känt att personen som ställer frågan skulle ha nån baktanke med det.
Citera
2017-06-13, 14:38
  #35
Medlem
vargvids avatar
Träffade en babbe på krogen som vart aparg när jag frågade vart han var ifrån. Nu menade jag ju faktiskt inte att fråga ifall han var född i Sverige eller någonstans så när han började brösta "ey vadå jag är ju ifrån Sverige va fan allså" och hans blick som utförde skam och misstag när jag började garva åt honom att jag frågade ju för fan vart han bodde.

Nej, det är inte rasistiskt. Det är inte heller rasistiskt att fråga en vit person vart han eller hon är ifrån ifall dom har ett utländskt klingande namn.

Den som inte är dum i huvudet fattar att det inte är något illa menat likt att säga "Jaha, ditt efternamn klingar finskt. Är din familj ifrån Finland?.
Citera
2017-06-13, 15:45
  #36
Medlem
Jiiimboohs avatar
Vi hade en uppgift när vi började en eftergymnasial utbildning att intervjua en ny "klasskamrat" (eller hur man säger när man ska gå hela utbildningen ihop). Vi visste ju ingenting om den andra, så inte så lätt att komma på frågor, och förberedelsetiden var noll. Eftersom den jag skulle intervjua hade utländskt utseende var en av de första frågorna jag kom på "var kommer du ifrån" och hon svarade väldigt bestämt "Göteborg". Det kändes inte som läge att be om ett mer specifikt svar. Jag fick senare veta att hon var adopterad. Svensk kulturellt sett, men thailändskt ursprung. Jag lägger ingen värdering i det, men tydligen är det känsligt för vissa att berätta att de blev adopterade som bebisar och födda i ett annat land, trots att det var länge sedan. Numera väntar jag ett tag innan jag frågar var en ny bekantskap har för ursprung. Ofta behöver man inte fråga utan någon gemensam bekant berättar det eller så berättar de det själva, men det är (tydligen) ofint att fråga.

Om jag flyttat till Thailand kan jag inte tänka mig att jag tagit illa upp om någon frågar bara av intresse var jag kommer ifrån, men svårare att sätta sig in i adoptionsgrejen. Många har haft frågor om mitt efternamn, som är danskt, men inte ett av de vanligaste i Danmark. Inte tar jag illa upp av det heller. Jag är även van vid att det stavas fel. Hyresvärden stavade t o m fel på namnskylten på dörren (-ssen istället för -sen) men jag har inte orkat ta tag i det.

Varför är det viktigt att veta var någon kommer ifrån? Det behöver inte vara något av avgörande betydelse, utan man är bara nyfiken.
__________________
Senast redigerad av Jiiimbooh 2017-06-13 kl. 15:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback