Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-06-09, 18:04
  #73
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har tvingats visa pass i Grekland, oklart varför eller vad som hade hänt om jag inte kunnat visa upp det. Hade kanske tvingats stanna kvar och fixa ett pass där. Skulle aldrig resa utan pass, även om det i teorin heter att det inte krävs. Plötsligt händer det nå´t och det blir ett undantag och mycket krångligt om passet saknas.

Rekommendationen är alltid att ha med pass eller NID vid resor (undantaget norden där KK är ok) just av det skälet att du, vid vistelser utomlands, ska kunna uppvisa giltig id-handling vid anmodan. Att flyga kräver dock inte pass, och ihäller nte för att lämna flygplatsen (inom Schengen).

Visst, som i alla sammanhang förekommer undantag och jag håller helt med om att det är lämpligt att ta med en giltig id-handling. Det är till och med dumt att inte göra det. Dock (skriver det återigen) är det inte ett obligatorium, varken för att flyga eller kliva över gränsen.
Citera
2017-06-09, 21:02
  #74
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har tvingats visa pass i Grekland, oklart varför eller vad som hade hänt om jag inte kunnat visa upp det. Hade kanske tvingats stanna kvar och fixa ett pass där. Skulle aldrig resa utan pass, även om det i teorin heter att det inte krävs. Plötsligt händer det nå´t och det blir ett undantag och mycket krångligt om passet saknas.

Grekland, Italien och Spanien (tror jag) har infört passkontroller. Det har med flyktingströmmarna att göra.
Citera
2017-06-10, 03:26
  #75
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Rekommendationen är alltid att ha med pass eller NID vid resor (undantaget norden där KK är ok) just av det skälet att du, vid vistelser utomlands, ska kunna uppvisa giltig id-handling vid anmodan. Att flyga kräver dock inte pass, och ihäller nte för att lämna flygplatsen (inom Schengen).

Visst, som i alla sammanhang förekommer undantag och jag håller helt med om att det är lämpligt att ta med en giltig id-handling. Det är till och med dumt att inte göra det. Dock (skriver det återigen) är det inte ett obligatorium, varken för att flyga eller kliva över gränsen.
Konstigt nog har det aldrig hänt mig, att jag har sluppit visa upp pass! inte vad jag kan komma på.
Jag har flugit sedan mitten av 80 talet. Men det går tydligen, tanke på vad folk skriver här.

Jo, flygbolag kan kräva att man ska visa upp pass! Det är upp till dem göra så.

Jag är EU-medborgare. Behöver jag ta med mitt pass när jag reser inom EU? Och hur länge ska passet gälla?: Vissa flygbolag kan kräva att du visar upp ditt pass vid incheckning. Eftersom flygbolagen kan ha egna bestämmelser om vilka identitetshandlingar de godkänner är det bra om du kontrollerar med ditt flygbolag om de kräver pass.

http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fr...asset-inom-EU/
Citera
2017-06-10, 12:21
  #76
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag har flugit sedan mitten av 80 talet. Men det går tydligen, tanke på vad folk skriver här.

Jo, flygbolag kan kräva att man ska visa upp pass! Det är upp till dem göra så.

Flygbolag kan absolut ha egna regler som säger att legitimation ska kunna uppvisas. Min upplevelse är dock att det var betydligt vanligare för 15-20 år sedan. Genom online-incheckning och egen bagageinlämning har detta förfarande minskat drastiskt.

Enda gången senaste åren jag jag komma på att id-kort visats är när jag fick besöka checkindiskes på Schiphol och samtidigt lämnade av bagaget. Då fick jag visa id-kort och KK räckte. Flygbolagen kan ha egna regler och definitivt inte bundna till regler om pass/NID.

Frågeställningen i tråden började med att något puck skrev att passa alltid måste medföras för att få flyga, oavsett land och det är direkt felaktigt.
Citera
2017-06-10, 12:25
  #77
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har ju uppenbarligen inget roligt liv som semestrars på flygplatser. Själv är jag dock mindre intresserad av dessa.

Du är välkommen åter när du har bättre argument att komma med.

Puss!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback