2017-06-01, 21:54
Medlem
thomas287s avatar
Hejsan

Första gång odlare här! Jag har ett väldigt basic-setup för min lilla planta. Har Växtlampa LED E27 PAR38 från Clas Ohlson och en enkel USB fläkt. Det har nu varit i jorden i 11 dagar ( 05-22 // 06-01 ) jag undrar om den ser ''normal'' ut för 11 dygn. Den har fått ca 18hrs ljus varje dag och vattning när jag känner för det. (Känner först på jorden innan jag dränker den). Har använt mig av Torvfri planteringsjord från Clas Ohlson också . Använder ca 1 L kruka till den.
Några tips/förbättring skulle jag gärna tagit emot!

http://imgur.com/a/POt6N

Har ingen aning om vilken strain det är dock. Tror att det är Pineapple express.

Tack!
Citera
2017-06-01, 22:42
Medlem
ser okay ut fast sänk lampan, de ser ut som den sträcker sig
Citera
2017-06-02, 07:59
Medlem
thomas287s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jailtimes
ser okay ut fast sänk lampan, de ser ut som den sträcker sig

Från början använde jag bara sol-ljus som gick icke så bra. (Blev bara avlång och svår att hantera) sen köpte jag en lampa så den börja växa vågrätt och inte så mycket på längden.

Tack för tipset! Har sänkte den med några enstaka cm.
Citera
2017-06-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas287
Från början använde jag bara sol-ljus som gick icke så bra. (Blev bara avlång och svår att hantera) sen köpte jag en lampa så den börja växa vågrätt och inte så mycket på längden.

Tack för tipset! Har sänkte den med några enstaka cm.

Vadå avlång så den blev svår att hantera? Plantan är ju för fan en bäbis utan sidogrenar ens? I solen fick den troligtvis tillräckligt med ljus och sträckte inte på sig, det får den inte nu och sträcker på sig. Gör om och gör rätt och läs på lite innan istället.

Vill du lyckas det minsta så lär du behöva minst 10st till av den där lampan du använder dig av. Men att förklara watt och lumen för dig verkar överkurs..
Senast redigerad av seanprice 2017-06-06 kl. 00:39.
Citera
2017-06-07, 19:13
Medlem
YonDohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Vadå avlång så den blev svår att hantera? Plantan är ju för fan en bäbis utan sidogrenar ens? I solen fick den troligtvis tillräckligt med ljus och sträckte inte på sig, det får den inte nu och sträcker på sig. Gör om och gör rätt och läs på lite innan istället.

Vill du lyckas det minsta så lär du behöva minst 10st till av den där lampan du använder dig av. Men att förklara watt och lumen för dig verkar överkurs..

trevligt...
Citera
2017-06-07, 19:20
Medlem
hockexxs avatar
Citat:

Haha, va? Visst plantan är knappt uppe ur jorden. Men inte fan är den på något vis "körd". Tror inte TS är ute efter maximal yield och så här utan snarare lite för att TS är nyfiken.

Du kan odla på en 15W LE för fan. Sen att det blir skit är en femma, men inte fan dör plantan.

Äh TS, sänk lampan lite bara i början och höj "gradvis" eftersom den växer och använd sunt förnuft. Det kallas inte weed för intet.
Citera
2017-06-07, 19:30
Medlem
YonDohs avatar
Skall själv försöka mig på för första gången nu till helgen. Enklast möjliga. Ett gäng autoflower i fönstret :-) Inga lampor, bara näring. Kommer (om gud är med mig) ge runt 15 gram torkat/planta. Är det alldeles för dålig kvalle får jag göra olja av det och börjar planera för ett mindre tält, lampor och ventilation. Trial and Error, så blir det bra till slut. Fortsätt lägga upp bilder så vi får se hur det går :-)
Citera
2017-06-07, 20:37
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YonDoh
Skall själv försöka mig på för första gången nu till helgen. Enklast möjliga. Ett gäng autoflower i fönstret :-) Inga lampor, bara näring. Kommer (om gud är med mig) ge runt 15 gram torkat/planta. Är det alldeles för dålig kvalle får jag göra olja av det och börjar planera för ett mindre tält, lampor och ventilation. Trial and Error, så blir det bra till slut. Fortsätt lägga upp bilder så vi får se hur det går :-)
Varför planerade inte du och TS lite bättre och satt ut några plantor i sommar så hade ni både fått skörd och erfarenhet?

Till TS, hur har du tänkt göra med lukten när/om den går i blom?
Citera
2017-06-07, 23:10
Medlem
thomas287s avatar
Citat:

Som jag sa första gången jag odlar och är icke efter maximal yield. Helt enkel bara nyfiken och ville testa Istället för vara så aggressiv så kan du komma med (hjälp) eller enkla tips.

Jag har läst på lite såklart, men på lampan stod det inget om lumen. Men jag vet att desto mer lumen desto bättre belysning

Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Haha, va? Visst plantan är knappt uppe ur jorden. Men inte fan är den på något vis "körd". Tror inte TS är ute efter maximal yield och så här utan snarare lite för att TS är nyfiken.

Du kan odla på en 15W LE för fan. Sen att det blir skit är en femma, men inte fan dör plantan.

Äh TS, sänk lampan lite bara i början och höj "gradvis" eftersom den växer och använd sunt förnuft. Det kallas inte weed för intet.

Äntligen någon som fattar! Bara för ren nyfikenhet, tacksam för tipset också!

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Varför planerade inte du och TS lite bättre och satt ut några plantor i sommar så hade ni både fått skörd och erfarenhet?

Till TS, hur har du tänkt göra med lukten när/om den går i blom?

Sant! Men jag tycker det blir för klyddigt för mig och omgivningen som jag bor i är inte hellre den bästa

Har tyvärr inga planer för lukten... Vi får se hur mycket det luktar först innan jag gör något åt det.
Citera
2017-06-07, 23:13
Medlem
thomas287s avatar
UPPDATERING: Detta blir ''nästan som en dagbok''

http://imgur.com/a/euMkw

Nu börja det hända saker!
Citera
2017-06-08, 19:43
Medlem
jacobsingers avatar
Har upplevt samma problematik som du, med tillräckligt ljus så repar de sig fint.
Citera
2017-06-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas287
Som jag sa första gången jag odlar och är icke efter maximal yield. Helt enkel bara nyfiken och ville testa Istället för vara så aggressiv så kan du komma med (hjälp) eller enkla tips.

Jag har läst på lite såklart, men på lampan stod det inget om lumen. Men jag vet att desto mer lumen desto bättre belysning

Men om du är nyfiken och bara vill testa, varför denna tråd med hjälp då? Om du läst på lite skulle du inte frågat det du gjort.

Jag är inte aggressiv, utan odling är ett intresse för mig och jag vill diskutera odling med andra som är intresserade och inte hjälpa totalt ointresserade. Men jag gissar att flashback är fel forum för mig om ambitionen här är bagseeds och en glödlampa bara..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in