Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 11:09
  #13
Medlem
thomas287s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Men om du är nyfiken och bara vill testa, varför denna tråd med hjälp då? Om du läst på lite skulle du inte frågat det du gjort.

Jag är inte aggressiv, utan odling är ett intresse för mig och jag vill diskutera odling med andra som är intresserade och inte hjälpa totalt ointresserade. Men jag gissar att flashback är fel forum för mig om ambitionen här är bagseeds och en glödlampa bara..

Om jag skulle ha haft mer pengar, större utrymme och tid så skulle det ha blivit mycket bättre såklart! Jag instämmer att min setup är inte direkt den bästa men jag försöker med det jag har framför mig.

Nu uppfattar jag också att du har ofantlig stor intresse inom odling. Egentligen ville jag bara ha din subjektiva åsikt om ''växten'' som jag har redan fått.
Citera
2017-06-10, 17:32
  #14
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Vadå avlång så den blev svår att hantera? Plantan är ju för fan en bäbis utan sidogrenar ens? I solen fick den troligtvis tillräckligt med ljus och sträckte inte på sig, det får den inte nu och sträcker på sig. Gör om och gör rätt och läs på lite innan istället.

Vill du lyckas det minsta så lär du behöva minst 10st till av den där lampan du använder dig av. Men att förklara watt och lumen för dig verkar överkurs..

Vad fan spelar det för roll om den sträcker sig i början? Har plantera över 100 cb växter, vissa har stretcha och andra inte, blir knappast någon skillnad i slutet om man gör något åt stretchandet. Är så less på dessa "gör om gör rätt" när någon prövar första gången och ber FB om hjälp. Lovar att du knappt sått en blomma i ditt liv ...

För övrigt så ser den helt OK ut, kanske behövs en bättre lampa men så länge den växer så är det lugnt, då är det skörden som blir lidande om du inte har tillräckligt med watt.
Citera
2017-06-10, 22:01
  #15
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas287
UPPDATERING: Detta blir ''nästan som en dagbok''

http://imgur.com/a/euMkw

Nu börja det hända saker!

Ser bra ut än så länge. Fima gärna plantan för att få mer topp buds. Det tjänar du på. Dvs att du skär ett snitt längst upp så plantan tvingas göra nya grenar.
Se till att inte göra misstaget att skörda dom för tidigt sen bara. Skörda dom när budsen är kompakta och hårda när du klämmer på dom, samt ungefär när 80% av kristallerna är bärnsternsfärgade, och 20% mjölkiga. Många gör misstag o skördar alldeles för tidigt för dom är ivriga. Sen Kurera rökat ordentligt så får du bra smak och lukt mm, Sista tiden ska du gärna flusha plantan med mkt vatten också för o få bort eventuell näring om du använt det.
Citera
2017-06-10, 22:04
  #16
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Vad fan spelar det för roll om den sträcker sig i början? Har plantera över 100 cb växter, vissa har stretcha och andra inte, blir knappast någon skillnad i slutet om man gör något åt stretchandet. Är så less på dessa "gör om gör rätt" när någon prövar första gången och ber FB om hjälp. Lovar att du knappt sått en blomma i ditt liv ...

För övrigt så ser den helt OK ut, kanske behövs en bättre lampa men så länge den växer så är det lugnt, då är det skörden som blir lidande om du inte har tillräckligt med watt.

Spelar knappt roll alls om den sträcker sig i början som du säger. Plantan växer på bra mkt snabbare sen i blom liksom, och budsen längst ned är långt i från lika viktiga som top colorna. Så lite stretch gör inget, men det beror iof på hur höga dom blir. En optimal planta är cirka 1meter hög. Iaf om man ska utgå från hashfarmarna. Stora plantor är ingen hit direkt. Själv kör jag Sea of green när jag odlar, Då flertal små krukor bara för att få massa top buds. Kör nästan aldrig vegg heller då jag finner det totalt onödigt, iaf om man odlar Sea of green. Kan få 1-2 mer skördar om året i stället om man skippar veggandet.
Citera
2017-06-11, 17:47
  #17
Medlem
thomas287s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Vad fan spelar det för roll om den sträcker sig i början? Har plantera över 100 cb växter, vissa har stretcha och andra inte, blir knappast någon skillnad i slutet om man gör något åt stretchandet. Är så less på dessa "gör om gör rätt" när någon prövar första gången och ber FB om hjälp. Lovar att du knappt sått en blomma i ditt liv ...

För övrigt så ser den helt OK ut, kanske behövs en bättre lampa men så länge den växer så är det lugnt, då är det skörden som blir lidande om du inte har tillräckligt med watt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Ser bra ut än så länge. Fima gärna plantan för att få mer topp buds. Det tjänar du på. Dvs att du skär ett snitt längst upp så plantan tvingas göra nya grenar.
Se till att inte göra misstaget att skörda dom för tidigt sen bara. Skörda dom när budsen är kompakta och hårda när du klämmer på dom, samt ungefär när 80% av kristallerna är bärnsternsfärgade, och 20% mjölkiga. Många gör misstag o skördar alldeles för tidigt för dom är ivriga. Sen Kurera rökat ordentligt så får du bra smak och lukt mm, Sista tiden ska du gärna flusha plantan med mkt vatten också för o få bort eventuell näring om du använt det.

Tack grabbar för eran åsikter och tips! Härligt att folk är fortfarande aktiva och kommer med bra information. Själv kan jag instämma att lampan är rätt så svag men det växer än idag, bara jävligt långsamt jämfört med de 5 första dagarna.

Och det här med ''Fima'' ska jag googla upp
Citera
2017-06-11, 17:51
  #18
Medlem
thomas287s avatar
UPPDATERING:

http://imgur.com/cwLb4iO

De första bladen börja bli lite gulaktiga, något som jag bör agera på?
__________________
Senast redigerad av thomas287 2017-06-11 kl. 18:29.
Citera
2017-06-11, 19:45
  #19
Medlem
Mommejrs avatar
dom första små bladen längst ned brukar gulna och ramla av. inget ovanligt. verkar vara dem iaf
Citera
2017-06-25, 21:56
  #20
Medlem
Hej! Jag skulle rekommendera dig att inte använda aluminiumfolie, då det bidrar till så kallade "hot spots" som i värsta fall kan bränna din planta. Dessutom reflekterar aluminiumfolie bara ca 50% av ljuset. Bättre att köpa en rulle foylon, mylar, orca/panda film eller ännu billigare, en förstahjälpenfilt. Någon av dessa kan du också tejpa upp på väggen för att ge plantan så mycket ljus som möjligt.
Lycka till!
Citera
2017-06-26, 02:46
  #21
Medlem
Den ser väldigt ljus ut? Brukar kunna bero på dåligt ph (Mäter du på vattnet du vattnar med, efter du lagt i näring, det brukar dock drabba hydro mest) eller så är det, större chans - magnesiumbrist! (Kan givetvis vara andra saker också, men det är de 2 som ligger mig närmast till

http://www.apotea.se/alun-apl-100-g?...d0cBoCXLLw_wcB

Där har du magnesium
Citera
2017-06-26, 09:00
  #22
Medlem
Tjena jag är hobby utomhus odlare i kalifornien. Detta är mitt andra år och jag har fyra plantor. Alla olika strains, jag köpte dem som seedlings alltså typ 10-20 sm stora från butiken, så har ingen erfarenhet av att grodda etc.

Gula blad blir det ibland på mina när jag låter jorden torka ut för länge. Jag upplever att det är bra att torka ut dem men så fort bladen blir aningen hängiga så vattnar jag. Kanske inte ett råd en professionell odlare med bekämpnings medel skulle ge men jag upplever det blir starkare av det. Jag har sett professinella odlare här överdriva med vattnet och fått bladlöss/spindel mm.

Sedan det med näring tror jag är överdrivet för en hobbyodlare med en glödlampa.

Bra genetik + Jord och sol ger bra skörd.

Sedan är det bästa att låta plantan ha passande kruka, liten till en början och sedan större när de växt till sig. Good luck!
Citera
2017-06-26, 09:17
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Tjena jag är hobby utomhus odlare i kalifornien. Detta är mitt andra år och jag har fyra plantor. Alla olika strains, jag köpte dem som seedlings alltså typ 10-20 sm stora från butiken, så har ingen erfarenhet av att grodda etc.

Gula blad blir det ibland på mina när jag låter jorden torka ut för länge. Jag upplever att det är bra att torka ut dem men så fort bladen blir aningen hängiga så vattnar jag. Kanske inte ett råd en professionell odlare med bekämpnings medel skulle ge men jag upplever det blir starkare av det. Jag har sett professinella odlare här överdriva med vattnet och fått bladlöss/spindel mm.

Sedan det med näring tror jag är överdrivet för en hobbyodlare med en glödlampa.

Bra genetik + Jord och sol ger bra skörd.

Sedan är det bästa att låta plantan ha passande kruka, liten till en början och sedan större när de växt till sig. Good luck!

Du har helt rätt i det du skriver, man ska låta det torka mellan varven, går man och dränker jorden i tid och otid så kommer du bygga upp stora mängder näring + att rötterna tar stryk av att vara dränkta (mögelrisk) + att rötterna får mer syre om det är torrt! Däremot så, om det går (utrymmesmässigt) Så är igentligen det bästa att ha den kruka du tänkt ha den i efter första omplanteringen, då slipper du stressa rötterna, som i värsta fall kan dra ner hela plantan riktigt illa
Citera
2017-06-27, 23:31
  #24
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas287
UPPDATERING:

http://imgur.com/cwLb4iO

De första bladen börja bli lite gulaktiga, något som jag bör agera på?

Det gör faktiskt ont i mig att se den plantan. Vill inte vara den som är den, men tror de flesta som vill lyckas från början tillslut(att den iallafall lever en normal livslängd) iallafall googlar följande:

Vilken jord?
Vilken näring?
Vilket ljus?
När vattna?

Ingen idé att skriva ut allt som kan vara fel och vilka åtgärder som kan behövas. Din hen mår dåligt.

BioBizz är bra för nybörjare, jord, näring och schema.

Lycka till.

:/
__________________
Senast redigerad av TokayGeck 2017-06-27 kl. 23:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback