• 1
  • 2
2017-06-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Definiera en bra värld, tack.

Hur blir världen bättre av att antalet människor på jorden blir fler och fler? Tills vi är packade som sillar i en sillburk. Är det inte precis tvärt om, att ju färre människor vi blir i världen, desto bättre blir den? Ned till en viss undre gräns förstås.

Och blir inte världen bättre om endast rätt slags människor befolkar världen (smarta, ansvarstagande, fredliga?), och att fel slags människor elimineras?
Så då var levnadsstandarden högre för 10 år sedan då menar du?
Citera
2017-06-02, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Jo, är väl bättre att vi blir färre som förstör planeten. Människan är ju inte speciellt viktig för planeten.

Men vi är långt ifrån packade sillburkar än. Och vi har enormt mycket resurser som räcker långt mer till alla än vad vi verkligen behöver. Men du vet väl hur det är...några få har mer än halva jordens befolkning tillsammans. Fördelningen som är sned. Sen om det måste vara så, det undrar jag.
Vi utvecklar tekniker hela tiden som gör att vi behöver mindre och mindre resurser, inte så längesedan en bil drack 2 liter milen och folk värmde sina bostäder med olja.
Citera
2017-06-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det finns många jobb som inte kräver någon utbildning.

Vill man tillräckligt mycket så kan man.

Men det är klart, om någon fyller din mugg med pengar varje dag så varför jobba??
Man får inte ens jobb som städare utan utbildning, hur skulle det se ut om städare som handskas med så mycket kemikalier som de gör inte ens visste hur de avfallssorterar det eller använder det..
Citera
2017-06-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Det beror väl på hur biståndet ska hjälpa när det gäller fattigdom. Det handlar ju inte bara om att skänka pengar (eller skänka ultimata summor). Det har ju bland annat förekommit att bistånd leder till korruption, och ingen vill väl skänka pengar till sådant? Poängen är att det inte räcker med att endast skänka pengar, utan man måste ha en långsiktig plan för vad pengarna ska gå till etc.
Finns ju annat än bistånd man kan skänka pengar till, man kan skänka till forskning eller annat man brinner för
Citera
2017-06-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Finns ju annat än bistånd man kan skänka pengar till, man kan skänka till forskning eller annat man brinner för

Fast det är inte direkt tydligt vad TS menar med "en bra värld". Extrem fattigdom drogs upp som exempel, och då tänker jag direkt på bistånd till tredje världen (eller utvecklingsländer). Precis som du inte är särskilt tydlig när du nämner "forskning eller annat som man brinner för". Ska man till exempel skänka pengar till medicinsk forskning? I så fall, vilken typ av forskning? Ska man fokusera på vaccin så att man mer eller mindre kan utrota vissa sjukdomar (likt smittkoppor)? Eller fokusera på en viss typ av sjukdom/smitta (tex olika cancersjukdomar)? Eller något annat? Ja, jag tror du fattar vitsen.

Grejen är att jag gärna ser att man har en ide om vad man vill att pengarna går till. Att man inte bara räknar ut en idealisk summa pengar att skänka, oavsett om det är en engångshändelse eller regelbundet. Hur man vill att dessa pengar ska förändra och förbättra världen.
Citera
2017-06-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Fast det är inte direkt tydligt vad TS menar med "en bra värld". Extrem fattigdom drogs upp som exempel, och då tänker jag direkt på bistånd till tredje världen (eller utvecklingsländer). Precis som du inte är särskilt tydlig när du nämner "forskning eller annat som man brinner för". Ska man till exempel skänka pengar till medicinsk forskning? I så fall, vilken typ av forskning? Ska man fokusera på vaccin så att man mer eller mindre kan utrota vissa sjukdomar (likt smittkoppor)? Eller fokusera på en viss typ av sjukdom/smitta (tex olika cancersjukdomar)? Eller något annat? Ja, jag tror du fattar vitsen.

Grejen är att jag gärna ser att man har en ide om vad man vill att pengarna går till. Att man inte bara räknar ut en idealisk summa pengar att skänka, oavsett om det är en engångshändelse eller regelbundet. Hur man vill att dessa pengar ska förändra och förbättra världen.
Och poängen är?
Forskning som exempel är inte bistånd.
Citera
2017-06-18, 10:25
Medlem
Filosofen Peter Singer har skrivit en del om detta. Läste något om att han menade att man bör ge 1 % av sin nettoinkomst. Boken heter "The Life You Can Save", finns även en hemsida (https://www.thelifeyoucansave.org/) och ett TED Talk bland annat. Jag tycker argumenten är ganska övertygande. Vi betalar ju redan skatt och det är väl de flesta för, välgörenhet är ju samma princip men att man själv väljer hur mycket man vill ge.
Citera
2017-06-18, 10:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figen
Filosofen Peter Singer har skrivit en del om detta. Läste något om att han menade att man bör ge 1 % av sin nettoinkomst. Boken heter "The Life You Can Save", finns även en hemsida (https://www.thelifeyoucansave.org/) och ett TED Talk bland annat. Jag tycker argumenten är ganska övertygande. Vi betalar ju redan skatt och det är väl de flesta för, välgörenhet är ju samma princip men att man själv väljer hur mycket man vill ge.

Varje skattebetalande svensk betalar redan ganska furstligt för bistånd/välgörenhet via skattsedeln och kan varken påverka beloppet eller vad som skall stödjas. Helt galet och efter denna käftsmäll borde alla som är vid sina sinnens fulla bruk totalvägra alla former av välgörenhet.
Citera
2017-06-18, 13:13
Medlem
Att skänka kläder och liknande till "Afrika" och liknande är det värsta man kan göra på lång sikt mot ett land/kontinent. Det kommer göra så att sömmerskorna, butiksanställda och andra som lever på klädtillverkning i Afrika fråntas sin försörjning. Bättre att köpa produkterna lokalt så att industrin och handeln gynnas. Här har vi i västvärlden tyvärr gjort bort oss mot bättre vetande. Vi har samlat in kläder och skänkt under många årtionden och faktiskt gjort mer skada än nytta...

Däremot att ge katastrofhjälp med kläder vid en specifik händelse kan vara okey. Tänker på jordbävningen på Haiti då kan viss bistånd med kläder vara nödvändig men då bara för en kort, mycket kort tid.

Att skänka pengar leder tyvärr bara till inflation. Jag lever i den tron att för att några ska kunna ha det bra så måste andra ha det sämre. Skulle alla få 10 000 kronor så är jag övertygad om att matpriserna skulle rusa i höjden och det skulle tyvärr inte göra att de fattigaste fick det bättre.

Det viktigaste är som jag ser det att få till en pensionslösning för alla. Genom att ge alla en tryggad ålderdom så behöver man inte skaffa 10 barn. Idag är det i många länder nödvändigt att skaffa många barn så att man själv kan bli försörjd den dag man blir gammal. Det gör att man inte själv klarar av att arbeta utan att man tvingar sina barn ut i arbetslivet för tidigt.

Utbildning och socialförsäkring med pension är det viktigaste för en bra värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in