2017-06-02, 09:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Problemet?

Har lärt mig sen unga år att när man lagar kyckling skall den alltid vara helt färdig, inget rött nånstans.

Problemet är, som flera av oss beskrivit ovan, inte den färdiglagade kycklingen utan det som den råa kycklingen varit i kontakt med.

Jag gissar att de stora bovarna är knivar, skärbrädor, händer och samma fat för marinering och servering.

Och jag är måhända extra nojig men jag har t.ex en speciell skärbräda som jag bara använder för rå kyckling, jag diskar ur och värmer upp uppläggningsfatet samt är mycket noga med handhygien (nagelborste). Dessutom jobbar jag aldrig med rå kyckling och kalla tillbehör samtidigt, oftast hanterar jag först kycklingen och därefter "sanerar" jag händer, knivar, arbetsbänk. Först därefter tar jag tag i t.ex salladen.
Citera
2017-06-02, 19:15
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Problemet är, som flera av oss beskrivit ovan, inte den färdiglagade kycklingen utan det som den råa kycklingen varit i kontakt med.

Jag gissar att de stora bovarna är knivar, skärbrädor, händer och samma fat för marinering och servering.

Och jag är måhända extra nojig men jag har t.ex en speciell skärbräda som jag bara använder för rå kyckling, jag diskar ur och värmer upp uppläggningsfatet samt är mycket noga med handhygien (nagelborste). Dessutom jobbar jag aldrig med rå kyckling och kalla tillbehör samtidigt, oftast hanterar jag först kycklingen och därefter "sanerar" jag händer, knivar, arbetsbänk. Först därefter tar jag tag i t.ex salladen.

Men va?

Det har jag alltid, också en sån sak jag lärt mig sen barnsben

Inte konstigt folk blir sjuka, de är ju redan i riskzonen för salmonella.
Citera
2017-06-02, 22:17
Medlem
mjukmjukares avatar
Som sagts, hantera kycklingen, med alla tillbehör, noga och rent.
Mat eller tillbehör vid tillagning. Alltid rent och klokt.

Då är detta helt ofarlig mat.
Gör då god ny och spännande mat och njut av smaker och kyckling.
Vid spis, ugn, grill eller över öppen eld.

Njut klokt av kyckling.
Citera
2017-06-02, 23:31
Medlem
Brunbeverns avatar
Vad tusan gör folk egentligen, tillagar de sin kyckling medium rare eller?

Citat:
Man blir inte smittad av den tillagade kycklingen utan av det som den råa kycklingen varit i kontakt med. Man slickar på sina fingrar, man använder kycklingskärbrädan till att skära grönsaker, man diskar inte kniven, man använder samma grilltång till såväl rå som färdig kyckling, man lägger upp den tillagade kycklingen i samma form som den marinerats i osv ...

Låt säga såhär, du kommer inte direkt med ett argument till deras försvar när du säger så. Folk framstår ju bara ännu mer som dumskallar om de slickar på sina fingrar och använder skärbrädan till grönsaker. Detta borde ju vara något folk lärt sig också?
Citera
2017-06-02, 23:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern

Låt säga såhär, du kommer inte direkt med ett argument till deras försvar när du säger så. Folk framstår ju bara ännu mer som dumskallar om de slickar på sina fingrar och använder skärbrädan till grönsaker. Detta borde ju vara något folk lärt sig också?

Nej "folk" har uppenbarligen inte lärt sig eftersom de blir sjuka.
Citera
2017-06-02, 23:44
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Nej "folk" har uppenbarligen inte lärt sig eftersom de blir sjuka.

Varför citattecken och sarkasm? Har du någon invändning mot det jag säger eller inte?
Citera
2017-06-03, 11:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men va?

Det har jag alltid, också en sån sak jag lärt mig sen barnsben

Inte konstigt folk blir sjuka, de är ju redan i riskzonen för salmonella.
Campolybacter är det man kan oroa sig över kyckling, salmonella finns nog inte ens på Svenska kyckling.
Och man blir ofta smittad av att man saknar kökshygien.
Citera
2017-06-03, 11:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern

Varför skulle dom, om ingen lärt dom?
Varför vi ser en ökning i antalet nya fall, så tror jag mycket kan härledas till okunskap.

Sen slarvar säkert en del med kyckling, där man kanske inte helt genomsteker den.
John Guidetti är en, som nästan fick hela sin fotbollskarriär ruinerad.
Citera
2017-06-03, 12:03
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför skulle dom, om ingen lärt dom?
Varför vi ser en ökning i antalet nya fall, så tror jag mycket kan härledas till okunskap.

Sen slarvar säkert en del med kyckling, där man kanske inte helt genomsteker den.
John Guidetti är en, som nästan fick hela sin fotbollskarriär ruinerad.

Jo, hemkunskapen lämnar nog en hel del att önska när det gäller mathantering.
Citera
2017-06-03, 12:28
Medlem
Svenskar är så jävla ohygieniska så det är inte klokt..
Sen är ju inte kyckling så värst nyttigt att äta med tanke på alla vacciner och hormoner och skit dom sprutar i dom, dessutom en massa saltvatten.
Citera
2017-06-03, 12:31
Medlem
Köp inte ekologisk kyckling eller ägg! Köp endast ifrån sådana som är inomhus.
Nästan alla vilda fåglar har salmonella. Går kycklingen, hönan osv ute är det väldigt stor risk att de blir smittade av vilda fåglar. De behöver inte ha direktkontakt, det räcker att den vilda fågeln bajsar när de flyger över uppfödaren mark. Sedan går kycklingen mm och pikar efter mat på marken som är kontaminerad. Sedan får inte de som jobbar där heller gå in med skor de haft ute, då kan de ta med sig smittan in.

Att tillaga rätt är bra och viktigt men jag vill inte äta salmonella eller annan skit även om den är död!
Citera
2017-06-03, 12:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, hemkunskapen lämnar nog en hel del att önska när det gäller mathantering.
Vet inte, det var lite för längesedan man var där

Men tycker det låter logiskt att det är brist på information som gör att det har ökat fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in