• 1
  • 2
2017-05-30, 22:46
Medlem
Jag har plöjt många av Flashbacks spartipstrådar, men många riktar sig till desperata människor som är beredda att göra stora uppoffringar för att tjäna några kronor. Jag är inte intresserad av att leta burkar, svara på enkäter för att få poäng som kan ge någon rabattcheck eller äta ICA basic varor. Däremot är jag intresserad av spartips som också ger mervärden - alltså en typisk win-win.

Jag kan tycka att biblioteket är ett sånt tips. Utbudet är enormt och jag kan i lugn och ro hemifrån klicka mig till de titlar jag vill låna och var jag vill hämta dem. Biblioteket sms:ar när de plockat fram den. Mimimal ansträngning, noll kostnad.

Vilka tips har ni?
Citera
2017-05-30, 22:51
Bannlyst
Bibliotekets böcker är fulla av bakterier!

Gratis nöjen finns det massor av bara du tänker efter.

Varför betala för gym när du kan springa i naturen och få frisk luft?

Jag studerar men behöver inte spara bijobbar och har det ganska bra.
Citera
2017-05-30, 23:05
Medlem
Skriv matsedel. Man köper bara precis det man ska ha och får bra mat varje dag. Ingen nödpasta med köttbullar eller mackor på kvällen för att man inte kommer på vad man ska ha och inte har något hemma utan alltid riktig lagad mat.

Vi skriver för en vecka i taget och handlar vanligtvis på söndagar och fredagar. Vi slipper springa till butiken var och varannan dag. Vi köper inte på oss sånt vi inte behöver. Vi blir inte frestade av lockvaror. Vi slänger aldrig någon mat eftersom allt går åt innan det blir dåligt. Om något ska tinas från frysen så vet vi vad vi ska ta fram dagen innan så att det är tinat tills när det ska tillagas.
Citera
2017-05-30, 23:23
Medlem
Sittkissares avatar
Cykelpendla. Roligt, hälsosamt och sparar pengar.
Citera
2017-05-31, 00:13
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag har plöjt många av Flashbacks spartipstrådar, men många riktar sig till desperata människor som är beredda att göra stora uppoffringar för att tjäna några kronor. Jag är inte intresserad av att leta burkar, svara på enkäter för att få poäng som kan ge någon rabattcheck eller äta ICA basic varor. Däremot är jag intresserad av spartips som också ger mervärden - alltså en typisk win-win.

Jag kan tycka att biblioteket är ett sånt tips. Utbudet är enormt och jag kan i lugn och ro hemifrån klicka mig till de titlar jag vill låna och var jag vill hämta dem. Biblioteket sms:ar när de plockat fram den. Mimimal ansträngning, noll kostnad.

Vilka tips har ni?

Mina bästa "spar"tips, och det som har gjort min och sambons ekonomi väldigt sund;
1. Budget. Se över dina intäkter och utgifter. Detta gör vi halvårsvis (Om inget drastiskt ändras. T.ex Föräldraledighet)
2. Veckomatsedel/veckohandla.
3. Se över ditt försäkringsskydd. Vad skulle hända om du blev arbetslös eller sjukskriven? Det kan låta sjukt som ett "spartips", eftersom att du kanske får betala för försäkringar, men om olyckan väl är framme så är dem där 50kr/månad rätt så sköna att ha spenderat för att få ut X kr/månadsvis i upp till X månader.
4. Cykla, en bil är dyr i drift, du ska dels försäkra den. Därefter skall du betala för drivmedel, skatt, besiktning, service osv. Har du cykelavstånd till jobbet, köp en billig cykel med ett lås. Skall du åka till släkten i annan stad? Tåg.
Citera
2017-05-31, 08:25
Medlem
BernardLoutres avatar
Det allra bästa spartipset är att sluta röka. Bra för både hälsan och ekonomin. Ännu bättre är väl att aldrig börja.
Citera
2017-05-31, 10:18
Medlem
Cykla mer.

Annars kan man ju istället för gym köpa en gammal kåk, renovera, sälj eller hyr ut, eller renovera en gammal mc, bil, husvagn, båt.. kul gympa plus lite hjärngymnastik på kuppen.

En hobby man kan odla kan ju va att börja
intressera sig för aktier och fonder, kul hobby som kan ge bra med pengar.

Man kan göra sitt eget vin, billigt och kul.
Citera
2017-05-31, 10:33
Medlem
Bra tråd!
Senast redigerad av Redwoodmarin 2017-05-31 kl. 10:51.
Citera
2017-05-31, 11:05
Medlem
idiamindadas avatar
Börja med 5-2. Försumbara kostnader för mat på fastedagarna och ett allmänt mycket högre välbefinnande. Iaf för mig. Kan säkert variera, men värt att prova!

Bra tråd!
Citera
2017-05-31, 11:33
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Cykla mer.

Annars kan man ju istället för gym köpa en gammal kåk, renovera, sälj eller hyr ut, eller renovera en gammal mc, bil, husvagn, båt.. kul gympa plus lite hjärngymnastik på kuppen.

En hobby man kan odla kan ju va att börja
intressera sig för aktier och fonder, kul hobby som kan ge bra med pengar.

Man kan göra sitt eget vin, billigt och kul.

Problemet med att ersätta gym mot att meka och renovera är ju att det förstnämnda gör man strikt och under ordnade former just för att kunna hålla på med det sistnämnda utan att känna sig sliten. Däremot är hemmaträning + uteträning > gym när det gäller pris och tillgänglighet.

Värdepapper är en bra start men därefter kan man enkelt hoppa till hela privatekonomi och även försöka se över kostnader som finns i hushållet samt hur minskade årliga utgifter påverkar sparkvoten vid samma inkomst. Blir ju även både lite konsumentinformation (kring rättigheter, försäkringar, abbonemang etc) samt lite gör-det-själv beroende på vad man gillar (vissa odlar kryddor och brygger öl medan andra föredrar att lära sig laga saker).

Och för att utvidga tipset med biblioteket: försök att istället för att spendera fritiden på att enbart konsumera media o underhållning lära dig något. Nytt språk, laga mat (och därefter olika kök, smakupplevelsen hos människor samt näringslära), fixa hemma, juridiken för privatpersoner eller småföretagare, IT(programmering och webbsidor, layout för text online etc) osv. Finns massvis med ämnen som kan vara intressanta och som bara kräver minimalt med kapital och finns tillgängliga gratis online eller på biblioteket.
Citera
2017-05-31, 13:18
Medlem
knut_1s avatar
Skaffa en bra grill. Enormt mycket trevligare en fredagskväll än att gå på restaurang.
Citera
2017-05-31, 16:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Problemet med att ersätta gym mot att meka och renovera är ju att det förstnämnda gör man strikt och under ordnade former just för att kunna hålla på med det sistnämnda utan att känna sig sliten. Däremot är hemmaträning + uteträning > gym när det gäller pris och tillgänglighet.
r.

Man kan ju köra oldschool utan fancy redskap. Upp och ner på stegar, skippa skottkärran osv. Fördelen är att det är riktigt aktivitet och ingen isolationsträning av specifika muskler. Hela kroppen kan man träna hemma. Så varför inte bygga ett eget gym av skrot man har omkring sig. Ekonomiskt då det annars hade slängts och man skapar något.

Sen är ju all aktivitet bra. Att man går på gym betyder inte att man är muskelbyghare men kanske vill hålla sig i form bara. Bara att städa hela sitt hem grundligt kan vara jobbigt för en soffpotatis.
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-31 kl. 16:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in