Citat:
Ursprungligen postat av
FruFri
Jag har plöjt många av Flashbacks spartipstrådar, men många riktar sig till desperata människor som är beredda att göra stora uppoffringar för att tjäna några kronor. Jag är inte intresserad av att leta burkar, svara på enkäter för att få poäng som kan ge någon rabattcheck eller äta ICA basic varor. Däremot är jag intresserad av spartips som också ger mervärden - alltså en typisk win-win.
Jag kan tycka att biblioteket är ett sånt tips. Utbudet är enormt och jag kan i lugn och ro hemifrån klicka mig till de titlar jag vill låna och var jag vill hämta dem. Biblioteket sms:ar när de plockat fram den. Mimimal ansträngning, noll kostnad.
Vilka tips har ni?
Mina bästa "spar"tips, och det som har gjort min och sambons ekonomi väldigt sund;
1. Budget. Se över dina intäkter och utgifter. Detta gör vi halvårsvis (Om inget drastiskt ändras. T.ex Föräldraledighet)
2. Veckomatsedel/veckohandla.
3. Se över ditt försäkringsskydd. Vad skulle hända om du blev arbetslös eller sjukskriven? Det kan låta sjukt som ett "spartips", eftersom att du kanske får betala för försäkringar, men om olyckan väl är framme så är dem där 50kr/månad rätt så sköna att ha spenderat för att få ut X kr/månadsvis i upp till X månader.
4. Cykla, en bil är dyr i drift, du ska dels försäkra den. Därefter skall du betala för drivmedel, skatt, besiktning, service osv. Har du cykelavstånd till jobbet, köp en billig cykel med ett lås. Skall du åka till släkten i annan stad? Tåg.