Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 10:07
  #169
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
Visa en annons på en bil tex i Tyskland och säg att du ska åka ner och köpa den,säger dom att du kan göra en överföring med euro säger du att kursen är för dålig eller liknande då ska du få ut kontanter , håller med riktigt jävla sjukt att man inte får ut sina egna pengar !!

Kommer inte att fungera, TS sade att han har Swedbank. Och även om dem har kontanthantering på enstaka kontor så hanterar dem endast SEK. Antingen beställa valuta, genom Unimon, om man söker genom Swedbank- eller vända sig till ett växlingskontor.

Kan banken inte förstå transaktionen så har dem rätt, i enlighet med penningtvättslagen (2009:62), att neka transaktionen.
Citera
2017-06-11, 11:27
  #170
Medlem
Scherings avatar
Jag har själv inte gjort några större uttag på senare år. Har varit med när min far hämtade ut en större summa kontanter och sen gick över gatan i princip och satte in dem på en annan bank eftersom det av någon anledning var komplicerat att överföra det på annat sätt. Detta var iofs för över 10 år sedan.

Hur starka "skäl" behöver man egentligen ange för ett uttag på några hundra tusen om man så att säga är en pålitlig och känd person i samhället och på banken? Räcker det att man anger att man helt enkelt vill ha en större summa kontanter eller att man tänker sätta in det på en annan bank? Eller för att vara mer specifik, har banken ryggen fri rent juridiskt i så fall (för det är väl detta det handlar om egentligen)? Räcker det att banken inte misstänker penningtvätt för att de känner kunden och "vet" att han är en laglydig person?
Citera
2017-06-11, 16:48
  #171
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Vadå "tror inte på banksystemet", det är inte religion vi pratar om.
För egen del har jag internetbank och alla mina räkningar är på autogiro. Väldigt bekvämt, slipper hålla koll på ett dussin räkningar. Speciellt bra till sommaren när jag tar en längre fjällvandring och kan i lugn och ro grilla korv över öppen eld och slappa och inte behöva ha stenkoll på alla räkningar, vet att dessa blir betalda.

Självklart har jag också det MEN jag har också backup då jag inte tror på banksters, eller FIAT-pengar överhuvudtaget egentligen, each to his/her own.

Jag vet att jag inte blir av med alla mina tillgångar om bankerna rasar, kan du säga det samma?
Citera
2017-06-11, 16:52
  #172
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Bankerna verkar behöva följa lagar

Precis, det är politikerkräken i Sverige som är kommunister hela bunten, de tolkade EU-direktivet helt åt helvete och jagar transaktioner över 10.000 SEK istället för 10.000 EUR som hade varit vettigt till och med. Hålla på och jaga svenssons som vill använda kontanter i vardagen tsk tsk tsk.....
Citera
2017-06-12, 15:53
  #173
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag vet att jag inte blir av med alla mina tillgångar om bankerna rasar, kan du säga det samma?
Haha, är du seriös?
Finns någonting som heter bankgaranti där staten garanterar alla sparare sina pengar tillbaka.

Fan, det här är minsta problemet i mitt liv.
Citera
2017-06-12, 15:55
  #174
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Haha, är du seriös?
Finns någonting som heter bankgaranti där staten garanterar alla sparare sina pengar tillbaka.

Fan, det här är minsta problemet i mitt liv.

*Om* bankerna rasar så är den garantin inte vatten värd.. Just saying.

Det är ok att vara blåögd, drabbar inte mig
Citera
2017-07-17, 20:03
  #175
Medlem
Drar igång tråden igen med den enkla frågan: behöver ta ut några hundra k från banken. Vad är bäst att säga att pengarna ska användas till då jag inte vill ange den? Moralkärringar undanbedes.
Citera
2017-07-17, 23:59
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lite tråkigt tänk i mitt tycke. Men det är väl i många människors natur att skita i konsekvenstänket.

Lite som om spendrupschauffören i terrordådet i Sthlm frivilligt hade gett nycklarna till terroristen så länge han klarade sig själv. Vad terroristen sedan gjorde med lastbilen är inte hans problem.

Kanske att dra det till sin spets men all skit som händer i samhället med trafficking etc är just pga av svarta pengar.


Haha så summor på 100k finansierar terrorism, fortsätt trolla din tomte. Tror du kriminaliteten försvinner för att vi får ett kontantlöst samhälle, knappast. Kriminella nätverk som står för den stora delen av den svarts marknaden har sofistikerade metoder för att tvätta pengar. Denna lag är bara ett pain in the ass på vanligt hederligt folk.

Finns stora donatorer till terrorism och det handlar inte om några futtiga 100k här och där, det är miljon/miljardbelopp från rena diktaturer. Lura inte i vanligt folk att dessa lagar är för att stävja kriminalitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback