2017-06-02, 14:38
Medlem
Brollopskonfekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drutten67
Vill ta ut 100.000 kronor i kontanter, vilket finns på konto.
Banken vägrar låta mig göra det med hänvisning till penningtvätts lagen.
Det är MINA pengar och det verkar märkligt att jag inte får göra vad jag vill med dessa ?

Behöver hjälp om det går att anmäla dessa diktatorsfasoner på något sätt...

Tack på förhand

Nej det kan du inte. Det är korrekt agerat av banken att vägra dig kontanter. Stora summor i kontanta medel används nästan uteslutande av ljusskygga individer. Det är nästan alltid så att när stora summor kontanter byter hand så är det för att undvika skatt eller för att transaktionen inte ska märkas av myndigheter vid skatte/inkomstkontroller. Personer som endast vill ha kontant betalning är inte så sällan skattesmitare eller bidragsfifflare. Det är därför viktigt för banker att försöka försvåra sådana obskyra transaktioner.
Citera
2017-06-02, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Va? Fasen varit på diverse ställen i Europa och har aldrig varit problem betala med kort sista 10 åren. Till och med på porrklubb. Klart du ska få ta ut pengarna från banken men köper inte det där, att det endast kontanter gäller i Bryssel. Det vore parodi då flesta EU reglerna skrivs där dessutom.

Tyvärr var det så för oss ett gäng när vi var där i mars i år....det var faktiskt stora problem. ..speciellt på restauranger...
Det var inte alls lika lätt att betala med kort som här i Sverige. Samtliga av oss blev klart förvånade.
Citera
2017-06-02, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Brollopskonfekt
Nej det kan du inte. Det är korrekt agerat av banken att vägra dig kontanter. Stora summor i kontanta medel används nästan uteslutande av ljusskygga individer. Det är nästan alltid så att när stora summor kontanter byter hand så är det för att undvika skatt eller för att transaktionen inte ska märkas av myndigheter vid skatte/inkomstkontroller. Personer som endast vill ha kontant betalning är inte så sällan skattesmitare eller bidragsfifflare. Det är därför viktigt för banker att försöka försvåra sådana obskyra transaktioner.

100 k i dagens siffror är inte speciellt mycket, och det spelar ingen roll om det används av ljusksygga varelser eller ej, kan man ej få tillbaka pengarna man har låtit banken förvalta, då är det ju inte längre hans pengar....

Tänk dig det som hände i grekalnd händer här och det blir en bankrusning, dom med över 100k får inte ut sina pengar.

tycker det är sinnes sjukt, att bankerna har tvingat oss in i ett kontantlöst samhälle, där alla transaktioner övervakas (:
börjar låta som en diktatur vi lever i ?
Citera
2017-06-03, 02:17
Medlem
VonFanderblads avatar
Då får du väl använda kryptovaluta istället. Inga banker eller övervakning, men det kanske blir svårt att hitta säljare som godtar det.
Citera
2017-06-03, 04:41
Medlem
scoremaxs avatar
Det är egentligen ganska fascinerande att det finns personer som går helt in i en bubbla där man anser sig på något sätt ha med att göra om en annan människa vill ha ut kontanter.

Nisse vill ha ut kontanter..
" -oooh, nej, det är bara skattesmitare och pedofiler som vill ha det, så det skall man inte få"

På riktigt?
Citera
2017-06-03, 13:03
Medlem
Vilka jävla lallare som försvarar bankerna. Om jag vill ha kontanter, låt mig ha det. Om du vill fortsätta betala med kort, knulla en bög i röven gör det för fan.
Citera
2017-06-03, 16:11
Medlem
StarSuckers avatar
Du får ha hur mycket kontanter du vill men du misstar dig att det är bankens skyldighet att förse dig med kontanter.

Swedbank har uttagsgräns på 15 000 kronor per sju-dagars-period. Tips är att ha flera banker och sprid pengarna över dessa om du behöver få ut kontanter snabbt.
Citera
2017-06-03, 19:06
Medlem
swebarbs avatar
Byt bank vafan är det för trams ? det är dina pengar du har rätt göra vad du vill me dom, alla vet ju att banker lever på kunders pengar och ränta, dom är fattiga utan dom pengarna klart dom gnäller men det är fortfarande dina stålar du har rätt att ta ut en sån summa utan att automatiskt bli kallad skurk.
Citera
2017-06-11, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det hela kokar ner till att det avgör inte du, banken, staten eller EU.

Tuppjucket som bankerna "efterlever" stammar ur eudirektiv, där var det snack om 10 000 EURO, inte SEK..... Viss jävla skillnad. Staten borde skämmas och sluta jaga oss svenssons som vill ha ut vita ärliga cash för att vi inte tror på banksystemet - varför skall man ha pengar på konto i bank år 2017? Får ändå ingen ränta på dem, antingen in på börsen, i cash eller i ädelmetaller är enda raka.

De nyttiga idioter som springer statens och bankernas ärende borde sättas i skampåle..

I enlighet med fysikens lagar framkallar aktion en lika kraftig motreaktion, självklart drar man öronen å sig när staten och bankerna slår sig ihop mot medborgarna.
Vadå "tror inte på banksystemet", det är inte religion vi pratar om.
För egen del har jag internetbank och alla mina räkningar är på autogiro. Väldigt bekvämt, slipper hålla koll på ett dussin räkningar. Speciellt bra till sommaren när jag tar en längre fjällvandring och kan i lugn och ro grilla korv över öppen eld och slappa och inte behöva ha stenkoll på alla räkningar, vet att dessa blir betalda.
Citera
2017-06-11, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drutten67
Vill ta ut 100.000 kronor i kontanter, vilket finns på konto.
Banken vägrar låta mig göra det med hänvisning till penningtvätts lagen.
Det är MINA pengar och det verkar märkligt att jag inte får göra vad jag vill med dessa ?

Behöver hjälp om det går att anmäla dessa diktatorsfasoner på något sätt...

Tack på förhand
Visa en annons på en bil tex i Tyskland och säg att du ska åka ner och köpa den,säger dom att du kan göra en överföring med euro säger du att kursen är för dålig eller liknande då ska du få ut kontanter , håller med riktigt jävla sjukt att man inte får ut sina egna pengar !!
Citera
2017-06-11, 02:10
Medlem
Bankerna verkar drivas av kommunister
Citera
2017-06-11, 10:02
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Bankerna verkar drivas av kommunister

Bankerna verkar behöva följa lagar