• 1
  • 2
2017-05-30, 11:38
Medlem
Ockles avatar
Jag har en skuld till min far på ett par hundra tusen kronor, det är efter rättegång jag fått den skulden till honom. Min far har ett par miljoner kronor på diverse konton. Men när min far dör, kommer skulden att preskriberas eller kommer de hundra tusen att dras av från arvet? (Jag är den enda arvingen)
Inte för att skuldpengarna är någon stor summa jämtemot arvet så är jag mest bara nyfiken, då jag inte finner information angående detta någonstans!
Citera
2017-05-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockle
Jag har en skuld till min far på ett par hundra tusen kronor, det är efter rättegång jag fått den skulden till honom. Min far har ett par miljoner kronor på diverse konton. Men när min far dör, kommer skulden att preskriberas eller kommer de hundra tusen att dras av från arvet? (Jag är den enda arvingen)
Inte för att skuldpengarna är någon stor summa jämtemot arvet så är jag mest bara nyfiken, då jag inte finner information angående detta någonstans!

Jag är långt ifrån säker, men så vitt jag förstår räknas din skuld av från arvet om du har möjlighet att betala skulden vid dödsfallet.

Jag tror sidan 95 i detta dokumentet är gällande i ditt fall, men jag är som sagt väldigt osäker.
Citera
2017-05-30, 11:58
Medlem
Tror det beror på om skuldebrev eller annat avtal finns angående betalning. Om det finns skulle jag gissa att dödsboet "tar över" som borgenär och äger en fordran mot dig.

Är skulden uppgjord privat utan skuldebrev skulle jag gissa på att det inte går att påvisa att ni har kommit överens om återbetalning.

Detta är vad jag tror så ta mig inte på mitt ord.
Citera
2017-05-30, 12:44
Medlem
Om du är enda arvingen så ärver du väl allt gubben har? Du blir med andra ord skyldig dig själv pengarna. Skicka kravbrev till dig själv sen!
Citera
2017-05-30, 13:43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Skulden ska tas upp i bouppteckningen efter din far.
Sedan blir din arv så mycket mindre.

Eller så skiter ni i det (om det inte finns några papper som bouppteckningsmannen hittar).
Då det inte längre finns någon arvsskatt blir slutresultatet detsamma oavsett.
Citera
2017-05-30, 14:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Din skuld är en fordran i dödsboet. Du ärver allt inklusive fordran som du då kan kvitta mot din skuld. På papperet alltså. I praktiken så försvinner din skuld upp i rök även om denna fordran är enda tillgången i boet. Om dödsboet har nettoskuld så kommer du att krävas på pengarna som ska gå till andra fordringsägare till boet upp till ditt skuldbelopp, inte mer.
Citera
2017-05-30, 18:17
Medlem
dwgs avatar
Om ni har varit i rättegång ang pengar så finns möjligheten att han i sitt testamente skrivit att alla hans pengar ska ges bort till välgörenhet.
Citera
2017-05-30, 18:40
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Om ni har varit i rättegång ang pengar så finns möjligheten att han i sitt testamente skrivit att alla hans pengar ska ges bort till välgörenhet.

Går inte lagligen testamentera bort mer än 50% av sina tillgångar då den lagligt skyddade arvslotten är 50% av tillgångarna.

Men vi räknar på att s är er a lör
2 000 000 tillgångar (här räknas också hus osv in)

Skulder att driva in till dödsboet:
200 000 från TS.

Tillgångar+fodringar: 2.2miljoner

Alt 1:
TS tar blankolån och "betalar" 200000k till dödsboe (dvs sitt arv), tillgångarna ökar till 2200000.
TS får ut 2.2 miljoner. Löser sitt blankolån och får ut 2.

Alt 2:
Dödsboet kvittar skulden mot arvet, tillgångarna är fortfarande desamma, varpå TS lott är likadan.

Oavsett så är det som händer rent effektivt att han aldrig betalar sin skuld då han bara betalar den till sig själv.
Citera
2017-06-01, 01:47
Medlem
Ockles avatar
Tack för alla dessa svar! Känner mig nu mer förstående om hur det fungerar. Alla ni FBare kan era grejer ibland.
Hoppas nu att någon med liknade problem hittar in på denna tråd och kan få svar!
Citera
2017-06-01, 11:11
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Tack för alla dessa svar! Känner mig nu mer förstående om hur det fungerar. Alla ni FBare kan era grejer ibland.
Hoppas nu att någon med liknade problem hittar in på denna tråd och kan få svar!

Nu är jag lite piggare än jag var när jag skrev förra inlägget.

Tänk iallafall så här:

Dödsboet som startas efter din fars död har som enda uppgift att avsluta hans avtal, abonnemang o.s.v. (kort sagt, hans liv) och dela ut hans tillgångar till arvingarna.

Är du den enda arvingen så blir det lite cirkel-tänk med pengarna. Alla pengar som trycks in i dödsboet (fodringar, försäljning av varor o.s.v.) ska tillbaka till dig som arvinge.
Så din skuld kommer bara puttas in i dödsboet, sen tillbaka till dig. Så hur du än ser på det så är det dina pengar (du betalar skulden till ditt arv, d.v.s. till dig själv), och rent lagligt kan man inte ha en fodran på sig själv (vilket blir fallet här).

Är däremot 50% av arvet borttestamenterat så blir ju det bara 50% av din skuld som "dör" och resterande 100k ska in, vilket kan kvittas mot ditt arv. 2 miljoner i tillgångar blir då 900k till dig och 1.1 miljon till den andra testamenterade arvingen.
Citera
2017-06-01, 18:05
Medlem
Ockles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Nu är jag lite piggare än jag var när jag skrev förra inlägget.

Tänk iallafall så här:

Dödsboet som startas efter din fars död har som enda uppgift att avsluta hans avtal, abonnemang o.s.v. (kort sagt, hans liv) och dela ut hans tillgångar till arvingarna.

Är du den enda arvingen så blir det lite cirkel-tänk med pengarna. Alla pengar som trycks in i dödsboet (fodringar, försäljning av varor o.s.v.) ska tillbaka till dig som arvinge.
Så din skuld kommer bara puttas in i dödsboet, sen tillbaka till dig. Så hur du än ser på det så är det dina pengar (du betalar skulden till ditt arv, d.v.s. till dig själv), och rent lagligt kan man inte ha en fodran på sig själv (vilket blir fallet här).

Är däremot 50% av arvet borttestamenterat så blir ju det bara 50% av din skuld som "dör" och resterande 100k ska in, vilket kan kvittas mot ditt arv. 2 miljoner i tillgångar blir då 900k till dig och 1.1 miljon till den andra testamenterade arvingen.

Tack! Har sedan tidigt 2015 inte varit så värst bra vän med farsgubben, blev utkastad då pga relationsproblem, och han tyckte att en vuxen man kan klara sig själv i samhället och inte bo hemma hela livet. Har nu strax över 2 år levt livet på luffen med en budget på ca 2000kr i månaden sen i December 2016 (Då jag äntligen blev godkänd "existensminimum" ifrån soc). Jag vet att han inte har något annat skrivet i testamentet.

Hur blir det med Villan, bilen, Båten och andra saker han äger. Jag antar att jag ärver de saker också(?) Så bästa är väl att sälja allt? Har även funderat på att skänka runt 1 miljon till hemlösa ungdomar i Sverige, nu när jag vet själv hur illa det är. Tanken är då att köpa in Mat,kläder och hygienprodukter. Nu när man vet själv hur förjävligt det är att inte ha tak över huvudet varje kväll...
Citera
2017-06-01, 20:38
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Tack! Har sedan tidigt 2015 inte varit så värst bra vän med farsgubben, blev utkastad då pga relationsproblem, och han tyckte att en vuxen man kan klara sig själv i samhället och inte bo hemma hela livet. Har nu strax över 2 år levt livet på luffen med en budget på ca 2000kr i månaden sen i December 2016 (Då jag äntligen blev godkänd "existensminimum" ifrån soc). Jag vet att han inte har något annat skrivet i testamentet.

Hur blir det med Villan, bilen, Båten och andra saker han äger. Jag antar att jag ärver de saker också(?) Så bästa är väl att sälja allt? Har även funderat på att skänka runt 1 miljon till hemlösa ungdomar i Sverige, nu när jag vet själv hur illa det är. Tanken är då att köpa in Mat,kläder och hygienprodukter. Nu när man vet själv hur förjävligt det är att inte ha tak över huvudet varje kväll...

Är du enda arvingen och han inte testamenterat bort saker får du allt som är hans. Har han däremot testamenterat bort saker har du oavsett rätt till 50% av hans tillgångar om du är den enda blodsarvingen. Man kan alltså inte i Sverige göra sina barn arvslösa.

Säg att han skrivit i testamentet att ALLT han äger ska skänkas till välgörenhet och du inte ska få något, då är det testamentet ogiltigt och du har ändå rätt till 50% av allt han ägde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in