Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Hej!
Jag har aldrig riktigt förstått detta. Men när jag tar upp en teknisk bok och vill ha en förklaring på något. Då ska det alltid förklaras så jävla komplext och massa text ska läggas till och matematiken är inget man känner igen.
Sedan efter man har fått teorin in i skallen, och man ska lära ut det till andra. Då inser man att man behöver inte skriva på jävla komplext och använda alla dessa svåra definitioner.
Man bara skriver för att lösa problemet - alla förstår.
Fråga: Varför är det så många kunniga inom fysik och teknik som skriver så jävla slarvigt när det kommer till matematik? Vad är syftet? Är syftet för att man vill skryta? "Kolla vad duktig jag är! Jag skriver mgh = m*v^2/2 formlen på ett komplext sätt som ingen förstår...hihi!!" ?
TS kan absolut ha en poäng. Precis som i vanlig litteratur är det väl så att alla inte skriver lika bra.
Dock är det väl också ofta så i matte och fysik att nästa steg uppåt kan upplevas mest som onödiga komplikationer. T ex ekvationer är väl dumt? Varför räkna med bokstäver när det ju egentligen bara finns siffror? Varför decimaler, bråk, irrationella tal, komplexa tal, etc? Varför vektoralgebra och matriser? Varför derivator, integraler, differentialekvationer, vektoranalys, mångfalder och differentialgeometri? Det enkla svaret på dessa och liknande frågor är att varje nytt steg gör det enklare att lösa mer komplicerade problem.
Varför analytisk mekanik, med verkansintegraler, lagrangianer, Lagrange ekvationer, hamiltonianer, Poisson brackets, Hamiltons ekvationer, etc? Förutom att man då kan lösa svårare problem, har dessa begrepp även visat sig vara en
väldigt användbar väg att gå för att finna hur samma problem ska formuleras i kvantfysik, via banintegraler eller kanonisk kvantisering.
Det kan m a o finnas rätt så goda anledningar till att skriva om mgh=mv²/2 på ett mer komplicerat sätt.