Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 16:38
  #1
Avstängd
Tänkt köpa en kawasaki 300 av äldre modell, tro den är från typ 92 eller nåt och undrar vad en sån kan tänkas dra?

Jag själv väger 70 kg.
Citera
2017-05-27, 17:50
  #2
Avstängd
Det beror ju självklart på hur mycket gaspådrag du har precis som med alla andra bränslemotorer.

Vad heter modellen, exakt beteckning?
__________________
Senast redigerad av Beardinmyface 2017-05-27 kl. 17:55.
Citera
2017-05-27, 18:09
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Det beror ju självklart på hur mycket gaspådrag du har precis som med alla andra bränslemotorer.

Vad heter modellen, exakt beteckning?

kawasaki js300. Från 1987

http://www.thefullwiki.org/Kawasaki_JS300
__________________
Senast redigerad av 123tja123 2017-05-27 kl. 18:42.
Citera
2017-05-27, 20:34
  #4
Medlem
novolettes avatar
Köp den inte!!!
Jetski ska vara roligt!

Rekommenderar att du istället satsar på en Kawa 550 eller Yamaha Superjet 650 eller 701.
Själv skulle jag gå för Superjeten.

Har du inte råd nu så vänta tills du sparat ihop tillräckligt, annars kommer du bara att ångra dig.

En Kawa 300:a skulle jag inte ens ta emot om jag så fick den.
__________________
Senast redigerad av novolette 2017-05-27 kl. 20:40.
Citera
2017-05-27, 21:57
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av novolette
Köp den inte!!!
Jetski ska vara roligt!

Rekommenderar att du istället satsar på en Kawa 550 eller Yamaha Superjet 650 eller 701.
Själv skulle jag gå för Superjeten.

Har du inte råd nu så vänta tills du sparat ihop tillräckligt, annars kommer du bara att ångra dig.

En Kawa 300:a skulle jag inte ens ta emot om jag så fick den.

haha jaja, går ju inte jättehårt men https://www.youtube.com/watch?v=4lPRO4taXfc

Håller på att bygga en kajak i aluminum och tanken är att sätta ta motorn från jetskin och sätta på.
Citera
2017-05-28, 02:58
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 123tja123
kawasaki js300. Från 1987

http://www.thefullwiki.org/Kawasaki_JS300

Du verkar förvirrad, i trådstarten skriver du 92 och nu 87?

Citat:
Ursprungligen postat av 123tja123
haha jaja, går ju inte jättehårt men https://www.youtube.com/watch?v=4lPRO4taXfc

Håller på att bygga en kajak i aluminum och tanken är att sätta ta motorn från jetskin och sätta på.
Nu ska du helt plötsligt köpa den för att sätta i en kajak som du ska bygga själv i aluminum (aluminium) LOL

En tvåtaktare på 300 kubik i vatten är alldeles för lite, det kommer kännas som en otrimmad moped ungefär.
Citera
2017-05-28, 03:51
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Du verkar förvirrad, i trådstarten skriver du 92 och nu 87?


Nu ska du helt plötsligt köpa den för att sätta i en kajak som du ska bygga själv i aluminum (aluminium) LOL

En tvåtaktare på 300 kubik i vatten är alldeles för lite, det kommer kännas som en otrimmad moped ungefär.
Orkar knappt svara på sånna värdelösa fittungar som du men läs igen så ser du jag skrev "typ 92".


Den verkar iaf gå kring 30 km/h ser det ut som på filmen och det räcker för mig. Har testat en jet kayak som gick 45 km/h och det var inget vidare när det var endast några cm höga vågor kan jag säga.
Är normalt en paddlare och hade gärna haft en ännu mindre motor pga vikten. Det är inte kul att gå och dra och bära en kajak som väger för mycket.

En 3.5 m lång och 90 cm bred kajak väger redan kring 30 kg tom. Med motor blir det väl 30 till. Med en 10 liters bensindunk ytterligare 10 kg. Sen packing som kan väga allt från nåt kg till flera tiotals kilon beroende på var man ska.
Citera
2017-05-28, 04:41
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 123tja123
Orkar knappt svara på sånna värdelösa fittungar som du men läs igen så ser du jag skrev "typ 92".


Den verkar iaf gå kring 30 km/h ser det ut som på filmen och det räcker för mig. Har testat en jet kayak som gick 45 km/h och det var inget vidare när det var endast några cm höga vågor kan jag säga.
Är normalt en paddlare och hade gärna haft en ännu mindre motor pga vikten. Det är inte kul att gå och dra och bära en kajak som väger för mycket.

En 3.5 m lång och 90 cm bred kajak väger redan kring 30 kg tom. Med motor blir det väl 30 till. Med en 10 liters bensindunk ytterligare 10 kg. Sen packing som kan väga allt från nåt kg till flera tiotals kilon beroende på var man ska.

Oj oj oj fittunge

För det första lär dig stava och för det andra så ska du givetvis inte köpa en Jetski från 87 plocka ur motorn för att ha i din hemmabyggda kajak, det kommer väsnas som fan och lukta apa, tvåtaktare gör det.

Det du istället ska rikta in dig på är en elmotor, ett budgetalternativ är Biltemas för Motor 2299:-

Med ett 180 AH Batteri.

Då gissar jag på att du kommer upp i ungefär 7-8 knop och kan köra på halvgas i cirka 9 timmar.

Motor 8Kg Batteri 42Kg = 50Kg

En kajak ska givetvis inte framföras med en bullrig och ettrig högvarvande tvåtaktare, den ska vara så lite bullrig som möjlig och då återstår bara elmotorer.

Batteriet kan givetvis köpas efter smak och tycke... om du vill halvera priset halvera vikten men tyvärr halvera drifttiden batteri med ~80Ah

Motor 8Kg Batteri 22,4 = 30,4Kg


Ska du svetsa ihop kajaken eller nita?
__________________
Senast redigerad av Beardinmyface 2017-05-28 kl. 05:19.
Citera
2017-05-28, 15:29
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Oj oj oj fittunge

För det första lär dig stava och för det andra så ska du givetvis inte köpa en Jetski från 87 plocka ur motorn för att ha i din hemmabyggda kajak, det kommer väsnas som fan och lukta apa, tvåtaktare gör det.

Det du istället ska rikta in dig på är en elmotor, ett budgetalternativ är Biltemas för Motor 2299:-

Med ett 180 AH Batteri.

Då gissar jag på att du kommer upp i ungefär 7-8 knop och kan köra på halvgas i cirka 9 timmar.

Motor 8Kg Batteri 42Kg = 50Kg

En kajak ska givetvis inte framföras med en bullrig och ettrig högvarvande tvåtaktare, den ska vara så lite bullrig som möjlig och då återstår bara elmotorer.

Batteriet kan givetvis köpas efter smak och tycke... om du vill halvera priset halvera vikten men tyvärr halvera drifttiden batteri med ~80Ah

Motor 8Kg Batteri 22,4 = 30,4Kg


Ska du svetsa ihop kajaken eller nita?

Att det låter gör inget.
Dedär batteriet hade varit bra alternativ om jag endast hade haft den hemma och kunnat ladda den hela tiden men då jag planerar använda kajaken för äventyr känns det inte som ett bra alternativ.

Typ 10km/h hade varit full acceptabel hastighet och och som sagt så hade jag gärna haft en mindre motor än den på jetskin men vet inte vad jag ska ha riktigt.
Motorsågsmotor eller liknande lär ju inte hålla vidare bra.
Motor från en sån här kanske? https://www.blocket.se/goteborg/Cres....htm?ca=11&w=3
Hade sån en sommar och körde 15 mil i sträck utan problem. Så länge man har olja i dom så går dom.

Har man en vattenkyld motor skulle man ju dessutom kunna isolera lite för att få ner ljudet.

Tanken först var att svetsa men inte säker på det då jag måste lämna in vilket kan bli ganska dyrt för en kajak.
Nita är enkelt och det håller. Sen dra över alla nitade kanter med glasfiberspackel så det är riktigt tätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback