Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-27, 16:36
  #1
Medlem
elastikmandens avatar
Har ingen aning om vad det beror på, och har redan kontaktat sjukvården som säger att det inte är ett "farligt fenomen, och ganska vanligt förekommande". Tror dock att jag håller på att bli paranoid på riktigt!

Mitt liv har alltid befunnit sig i "stress, och en inre oro", fast jag fungerar fullt ut i sociala miljöer, och sköter mitt dagliga kneg, utan problem.

Men sen kommer de här jävla mardrömmarna. Det känns som jag är där i rummet "med dem", och vet att min kropp har gått i djupsömnsläge. Men jag är ju förfan vaken, men kan inte röra en fena. Är helt förlamat! När jag sedann vaknar på riktigt, kan förvisso täcket ligga på golvet, men jag minns alltid att jag inte kan röra armar eller händer. Jag ser ju skiten och upplever den irl? Nå,Vad fan är det som händer med mig?

Har försökt via råd, att andas och andas och försöka tvinga bort drömmen som jag ser, men det funkar ju inte. Mardrömmarna får mig som regel att hamna i något paniktillstånd, vilket innebär att jag är helt utmattat,när jag väl vaknar på riktigt.

ÄR Det vanligt med "vakendrömmar, eller sömnparalys, som doktorn sa? Och hur i helvete skall man bli av med dem? Som värsta skräckfilmen ibland faktisk.

Någon sällan gång har jag även haft en vakendröm som är "snäll", alltså ingen mardröm. Då var det et helt gäng små konstiga grisar med långa snablar som gick runt och nosade på allt. De kom inte upp i sängen, men jag kände deras små fuktiga snablar.

När jag vaknade tyckte jag att jag saknade dem, för att "jag kunde ju känna dem på min arm", Så jävla skumt alltså, det här med vakendrömmar! Snälla ni som har varit med om samma, berätta för mig, så jag vet att jag inte håller på att bli galen?

Please help me out? // em. (Vet att det finns en massa länkar att relatera till i ämnet, men dem har jag redan läst, jag vill så gärna ha folks e.vt. egna upplevelser.)
Citera
2017-05-27, 16:42
  #2
Medlem
Kebabfysikers avatar
Låter ashäftigt. Hur uppnår man detta?
Citera
2017-05-27, 17:35
  #3
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Låter ashäftigt. Hur uppnår man detta?

Snälla berätta för mig? Kanske du känner någon som har varit med om samma? Kan säga en sak: Det har inget ting att göra med droger, det bara kommer. Googla på sömnparalys om du vill ha mera info.

Okay, om jag nu måste, så kan jag relatera till en film som jag har sett. Om det är lagligt här? Där beskrivs just "sömnparalys."

Obs: Följande länk är absolut inget filmtips, men en bra beskrivning på vad just "vakendrömmar" kan innebära..

https://www.netflix.com/watch/800969...67b3d-56912609

Hopas jag inte går ot nu i min egen tråd, men det finns hur många vetenskapliga länkar också som man kan googla på.
Citera
2017-05-27, 18:12
  #4
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Har själv haft sömnparalys flera gånger och det kan vara riktigt obehagligt ibland. Det bästa du kan göra är nog bara att ignorera när det händer och inte få panik (lättare sagt än gjort). Precis som doktorn säger så är det helt ofarligt och relativt vanligt.
Citera
2017-05-27, 18:13
  #5
Medlem
No-n-sences avatar
Läs på om sömnparalys.
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
Citera
2017-05-27, 18:22
  #6
Medlem
Patrik2108s avatar
Det låter inte kul men det verkar inte vara något speciellt ovanligt. Jag har ingen erfarenhet av mardrömmar i "vaket" tillstånd men väl av korta uppvaknanden från sömnen när kroppen liksom inte reagerar. Då får jag en kort panikkänsla och lyckas sprattla till och därmed kommer kroppen igång. Det är länge sen jag upplevt det nu. Detta var inte mycket att skriva hem om men det är vad jag har för upplevelse av liknande fenomen.
Citera
2017-05-27, 20:20
  #7
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamouflagekorv
Har själv haft sömnparalys flera gånger och det kan vara riktigt obehagligt ibland. Det bästa du kan göra är nog bara att ignorera när det händer och inte få panik (lättare sagt än gjort). Precis som doktorn säger så är det helt ofarligt och relativt vanligt.
Tack som fan! Prcis något sådant behövde jag att höra! Som att befinna sig mitt i en dröm, och du känner alla dofter och ljud! Rigtikt skummt alltså.🙍
Citera
2017-05-27, 20:24
  #8
Medlem
Ravenboxs avatar
För övrigt, om ni vill undvika sömnparalyser hjälper det att ha ordentligt mörkt i rummet när man skall sova.
Solljuset brukar fucka mig rätt hårt annars, speciellt nu på sommaren.
Detsamma gäller faktiskt mobiltelefoner och dator-skärmar, dom triggar också sömnparalyser pga ljuset då.

(Det hjälper också om man inte är övertrött när man skall sova också, dvs. helt utmattad, då kommer ofta kroppen in i viloläge (paralyseras) skitsnabbt och man får för sig att man ligger obekvämt så inser man helt plötsligt att man är paralyserad.. det suger.)
Har hänt mer än en gång att jag ligger med ansiktet ner i kudden eller liknande varpå jag vill ändra hur jag ligger för att inse att jag inte kan röra en fena.
__________________
Senast redigerad av Ravenbox 2017-05-27 kl. 20:27.
Citera
2017-05-27, 20:27
  #9
Medlem
Fiskmuskatts avatar
Jag får så rätt ofta... Vissa är skithemska och vissa är "mysiga" liksom...
Citera
2017-05-27, 20:30
  #10
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmuskatt
Jag får så rätt ofta... Vissa är skithemska och vissa är "mysiga" liksom...
Hallucinationer kan vara intressanta, man är bra modig om man öppnar ögonen helt och hållet i mörkret under en riktigt flummig sömnparalys mitten av natten när man vaknar i en mardröm eller något och kroppen sover.

Har faktiskt valt att stirra ända till en stor mörk skepnad börja klättra på väggarna och närmade sig sängen, ögonlocken vibrerade kraftigt och det var svårt att se, men när jag började höra röster till följd av detta så slöt jag ögonen direkt.

Hatar när man tror att man vaknar upp från en sömnparalys och man ställer sig upp, för att sedan inser att man ligger kvar.
Sjukt häftigt dock.
Citera
2017-05-27, 20:40
  #11
Medlem
Fiskmuskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Hallucinationer kan vara intressanta, man är bra modig om man öppnar ögonen helt och hållet i mörkret under en riktigt flummig sömnparalys mitten av natten när man vaknar i en mardröm eller något och kroppen sover.

Har faktiskt valt att stirra ända till en stor mörk skepnad börja klättra på väggarna och närmade sig sängen, ögonlocken vibrerade kraftigt och det var svårt att se, men när jag började höra röster till följd av detta så slöt jag ögonen direkt.

Hatar när man tror att man vaknar upp från en sömnparalys och man ställer sig upp, för att sedan inser att man ligger kvar.
Sjukt häftigt dock.

Mina vakendrömmar består oftast av känslomässiga grejer. Att min far står bredvid min säng sedan blir styckmördad framför mina ögon och jag kan inte göra något tex.. Eller att människan som jag har känslor för ligger bredvid mig och viskar massa saker som krossar mitt hjärta i örat på mig och jag kan bara ligga och lyssna. Det är hemskt eftersom det känns så jävla verkligt:/
Citera
2017-05-27, 20:43
  #12
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmuskatt
Mina vakendrömmar består oftast av känslomässiga grejer. Att min far står bredvid min säng sedan blir styckmördad framför mina ögon och jag kan inte göra något tex.. Eller att människan som jag har känslor för ligger bredvid mig och viskar massa saker som krossar mitt hjärta i örat på mig och jag kan bara ligga och lyssna. Det är hemskt eftersom det känns så jävla verkligt:/
Låter inte särskilt nice.

Kanske är dags att käka lite antipsykotika? Kan hjälpa dig att sova bättre och mindre av den här typen av upplevelser.

Seroquel 50mg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback