• 1
  • 2
2017-05-26, 12:10
Bannlyst
Hej

Säg nu inte det kinesiska. Qi Gong. Jag är inte så enormt orörlig! ;-)

Ge mig lite bra tips så blir jag glad! :-)

Det är mest för att vara lite mjuk i kroppen och få lite motion.
Senast redigerad av Nassegorang 2017-05-26 kl. 12:12.
Citera
2017-05-26, 12:11
Kendo. Då kan du slåss med käppen.
Citera
2017-05-26, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Kendo. Då kan du slåss med käppen.

Jag är endast 40+ .. Jag går inte med käpp! :-P

Men tack för ditt svar dock!
Senast redigerad av Nassegorang 2017-05-26 kl. 12:16.
Citera
2017-05-26, 12:15
Medlem
Boxning
Citera
2017-05-26, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Boxning

Det var inget dåligt svar. Jag ska definitivt kolla upp om det finns några klubbar här i min närhet.

Traditionell boxning är en underskattad form av självförsvar.

Och om jag får säga det, Mohammed Ali, den största fightern någonsin!

Han höll ett tal inför ett fint universitet, och blev tillfrågad om en dikt. Ali tänkte en stund och sa tillslut: "Me, we"

Det kom att bli världens kortaste dikt men betydde så mycket i det segregerade Amerika på 60-talet.
Senast redigerad av Nassegorang 2017-05-26 kl. 12:38.
Citera
2017-05-26, 12:31
Medlem
Fyll-Bosses avatar
RollatorsRäser såklart! =)

Aikido kanske? Inte så ryckigt och slitigt. Inte banka sina nävar och underarmar hårda.
Citera
2017-05-26, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyll-Bosse
RollatorsRäser såklart! =)

Aikido kanske? Inte så ryckigt och slitigt. Inte banka sina nävar och underarmar hårda.

Jag har rött bälte i Tae Kwon Do, Jag kan skicka dig till månen med en välriktad spark! ;-)
Senast redigerad av Nassegorang 2017-05-26 kl. 12:46.
Citera
2017-05-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag har rött bälte i Tae Kwon Do, Jag kan skicka dig till månen med en välriktad spark! ;-)
Då kanske du skulle testa Hapkido, många äldre Tae Kwon Do utövare brukar ha den bakgrunden och gå vidare med Hapkido när de blir äldre eller tycker sig vilja utveckla sig med bl a grepptekniker. Bor du i Stockholm så har du den ökända Chago som bl a har varit fd landslagstränare och som undervisar i båda delarna. Han är dock så pass tuff i sin träningen att det har varit folk som brutit både armar och ben där genom åren. Paolo Roberto har också tränat för Chago vad jag vet.
Citera
2017-05-26, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Då kanske du skulle testa Hapkido, många äldre Tae Kwon Do utövare brukar ha den bakgrunden och gå vidare med Hapkido när de blir äldre eller tycker sig vilja utveckla sig med bl a grepptekniker. Bor du i Stockholm så har du den ökända Chago som bl a har varit fd landslagstränare och som undervisar i båda delarna. Han är dock så pass tuff i sin träningen att det har varit folk som brutit både armar och ben där genom åren. Paolo Roberto har också tränat för Chago vad jag vet.

Hapkido vore intressant. Tyvärr bor jag i en liten ort, och det finns inte så många kampsporter här att välja mellan. Det är klart jag känner till Chago Rodrigez. Han är ju verkligen en legend! Och som du skriver, tydligen en hård tränare.
Citera
2017-05-26, 17:12
Bannlyst
Citat:
Hapkido vore intressant. Tyvärr bor jag i en liten ort, och det finns inte så många kampsporter här att välja mellan. Det är klart jag känner till Chago Rodrigez. Han är ju verkligen en legend! Och som du skriver, tydligen en hård tränare.

Chago hade tidigare en klubb som hette Östermalms Hapkido. Och det var i den klubben som Roberto tränade i. (Om jag minns rätt)

Näväl, tack för ditt svar!
Citera
2017-05-26, 19:27
Medlem
Citat:
Chago hade tidigare en klubb som hette Östermalms Hapkido. Och det var i den klubben som Roberto tränade i. (Om jag minns rätt)

Näväl, tack för ditt svar!

Den har han kvar fortfarande vad jag vet, men hur mycket han tränar och undervisar längre vet jag inte för han börjar ju ändå komma lite till åren.
Jujutsu är ganska närbesläktat till Hapkido och kan vara ett alternativ.
Andra alternativ skulle väl vara Aikido, vissa kung fu klubbar,
Yngre och äldre inom kampsport har oftast olika ambitioner och träna i en klubb med främst yngre blir nog lite problematiskt. Yngre vill mer träna inför tävlingar, gör sig ett namn inom sporten och en karriär. Men som äldre är karriärstiden förbi, man tränar minst lika mycket för konditionen och den sociala biten som brukar vara många gånger mer sammansvettsande i kampsportsklubbar. Sedan tar det lite längre tid att läka ut skador som brukar uppkomma.
Sedan när man passerat 40 så är det nog lite mer stigmatiserat att dyka upp med plåster på näsan och blåtira var och varannan dag på jobbet eller i andra sociala sammanhang, bara säger det just för du funderar på boxning.
Citera
2017-05-30, 12:07
Medlem
BJJ är ett bra alternativ många som börjar vid sen ålder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem