2017-05-26, 10:21
Medlem
Hej, jag köpte igår en moped. Den har 50cc och 1,8kw enligt en plåt som sitter i ramen. Vet inte årsmodell. Den är importerad från tyskland och har ingen reg plåt. Det finns ett ramnummer och motorn har växlar. Vet inte hur snabbt den går då hastighetsmätaren är ur fuktion.

Ngn som vet om det är en 30 eller 45 moped?

Om det är en 30 moped är den laglig att köra på vägen som den är nu eller måste man ha ett typintyg?

Har inget typintyg och kan man få ett nytt i såfall?

Någon som vet vad ett typintyg är?

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2017-05-26, 11:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanjensen333222
Hej, jag köpte igår en moped. Den har 50cc och 1,8kw enligt en plåt som sitter i ramen. Vet inte årsmodell. Den är importerad från tyskland och har ingen reg plåt. Det finns ett ramnummer och motorn har växlar. Vet inte hur snabbt den går då hastighetsmätaren är ur fuktion.

Ngn som vet om det är en 30 eller 45 moped?

Om det är en 30 moped är den laglig att köra på vägen som den är nu eller måste man ha ett typintyg?

Har inget typintyg och kan man få ett nytt i såfall?

Någon som vet vad ett typintyg är?

Tacksam för svar!

Mvh

Om den har 1,8 kw motor så lär det vara en äldre tysk moped från tiden före EU45 och E25-mopederna. Den är inte typad för Sverige och kan därför inte användas i Sverige om man inte registreringsbesiktigar den som en klass 1 EU-moped, men då krävs också blinkers mm vilket kanske inte sitter på en så gammal moped.

Om mopeden är mindre än 20 år gammal så borde den haft ett CoC-intyg (motsvarar svenska typintyg) på vilken klass den tillhör. De brukar vara svåra att få tag på till äldre EU-mopeder.
Citera
2017-05-26, 12:15
Medlem
INTPs avatar
Enligt svenska regler är det en (oregistrerad) motorcykel.
Citera
2017-05-26, 17:38
Medlem
Den är nog äldre än 20 år skulle jag tro men den har blikers men jag har inga papper på den men kan jag registrera den i sverige då ändå?🙂
Citera
2017-05-26, 18:12
Medlem
problemformulerarns avatar
Det borde ju gå att regga den som klass 1. på wiki står max 45 km/h och max 4 kw.
1,8 kw borde ge en toppfart på ca 60-70 km/h. Du måste alltså fartbegränsa den för reggning. Att dreva om den borde vara lättast.
Citera
2017-05-26, 18:33
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Det borde ju gå att regga den som klass 1.
Osannolikt. Om den inte uppfyller kraven från fabrik (och har dokumentationen som bevisar det - något som är omöjligt om moppen t.o.m. är från tiden före EU-mopeder ens fanns) är det nog ganska kört att registrera in den som moped.
Betydligt troligare att den går registrera in som lätt motorcykel, men det känns inte särskilt lönt.
Citera
2017-05-27, 21:20
Medlem
Tysk moped, går den att regga i sverige?

Hej, jag har köpt en moped som är importerad från tyskland. Den har ingen regplåt men ett fäste för det, ramnummer finns och motorn har 1,8kw (2,5hk) ungefär och 49cc. Den gör ca 50km/h. Skulle tro att den är äldre än 20 år, alla blinkers och lampor fungerar, har endast rullat 140 mil då någon förstörde bensinkranen när den var avstängd och sedan har den bara stått men nu har jag bytt det och den går som en klocka.

Någon som vet om jag skulle kunna regga om den här i sverige till eu-moped och jag drevar den till 45km/h?

Hur reggar man den om det går isåfall?

Jag har tyvärr inga papper på den.

Skulle gärna vilja regga den så jag kan köra med den så tacksam för svar!
Citera
2017-05-27, 22:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Intp har redan svarat, att regga in den som moped är om inte omöjligt så allra minst dyrt och svårt då det krävs typgodkännande, mycket enklare att regga in som motorcykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in