2017-05-28, 15:45
Medlem
swebarbs avatar
ja nåt är ju konstigt, vi älskar ju korv i detta land men samtidigt är den riktigt kass mot andra länder, ex tyskland osv... undrar varför? vi nöjer oss inte bättre än mellan alltså..
Citera
2017-05-28, 21:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRubixxs
Har jag rätt till att börja med? Är vi ett U-land i korv-väg?
Utan tvekan, svensk korv är tyvärr mest skit. Ett undantag är enligt mig är isterband som faktiskt kan vara en god korv med en egen karaktär och smak. Även bra wienerkorv och bra prinskorv kan vara ok.

Citat:
Vad har tysken i sin korv som gör den så god? (Alt vad har dom INTE i?)

Det är nog inga större skillnader på recept utan mer en inställning till kvalitet. Som många varit inne på så handlar det om att vi konsumenter inte ställer några krav eller är beredda att betala för en bra produkt.

Citat:
För den som kan känna igen sig: var kan man få tag i riktigt fin wurst i Sverige?
Jag tycker faktiskt att det numera finns ganska gott om god korv. Korv har ju fått något av en renässans och det finns numera en hel del bra korv i bättre affärer - i alla fall där jag bor.
Citera
2017-05-29, 06:38
Medlem
Mackan52s avatar
I Skåne har vi tur som har x antal lokalslakterier som levererar goda korvar, favoriter hos dessa är dock i kontinental anda (och recept) domaca, sremska, gylaver mfl för att nämna några men så har vi ju också vår egna favorit "lunna-mellen" och för som inte känner till mellen eller skånska korvar så är det inte meningen heller, det är en skånsk grej, som heterosexualitet, nånting svenskar varken begriper eller har intresse av, falukorv är ett bevis på detta, ni fattar teknikaliteterna men inte poängen

Håll er till fisk och ren upplänningar och lämna grisen hos en skåning.

Citera
2017-06-01, 03:02
Medlem
JerryCottons avatar
Korven har ju absolut blivit bättre över lag i Sverige om man bara kollar några år tillbaka.
Jag håller mig mest till små, lokala tillverkare. Brukar borga för en bättre, smakrikare korv.

Men även de stora drakarna Scan, Lithells o.s.v. har ju några fina korvar i sitt sortiment nu för tiden.
Kan det bero på fusioner med finska korvmakare? Scan = HK, Lithells = Atria.

Genomsnittssvensken vill dock fortfarande ha en mesig korv fylld med potatis.
Korven ska först och främst vara billig enligt svensken. Smaken kommer i andra hand.

Man brukar få det man betalar för.
Citera
2017-06-01, 22:05
Medlem
Sluta handla på netto och lidl ts.
Citera
2017-06-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
I Skåne har vi tur som har x antal lokalslakterier som levererar goda korvar, favoriter hos dessa är dock i kontinental anda (och recept) domaca, sremska, gylaver mfl för att nämna några men så har vi ju också vår egna favorit "lunna-mellen" och för som inte känner till mellen eller skånska korvar så är det inte meningen heller, det är en skånsk grej, som heterosexualitet, nånting svenskar varken begriper eller har intresse av, falukorv är ett bevis på detta, ni fattar teknikaliteterna men inte poängen

Håll er till fisk och ren upplänningar och lämna grisen hos en skåning.

Knake är väl ändå flaggskeppet när det gäller skånsk korv?
Citera
2017-06-01, 23:19
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Knake är väl ändå flaggskeppet när det gäller skånsk korv?

Knaken och Mellen är i evigt krig med varandra.

Säger en del om Skånes korvkultur, korv är serious business in Skåneland
Citera
2017-06-04, 16:32
Medlem
rovmuns avatar
Jag skulle rekommendera dig att testa korvar från taylor & Jones, säljs lite här och där i butiker. Tycker de felsta av deras krovar är goda men inte billiga

BNR: 69348 Thuringer wurst
https://taylorsandjones.com/
Citera
2017-06-04, 17:24
Medlem
Grodfrityrs avatar
Jag kan rekommendera chorizo från Sorunda Korv, kötthalt på 86%.
Den finnas i var och varannan butik (i alla fall i Stockholmsområdet).
Den duger helt klart att ha på grillspettet.
Citera
2018-07-01, 17:39
Medlem
japanskbruds avatar
köpte en såndär lång paket på lidl .. 24,90 för ett kilo grillkorv .. haha .. jag trodde den skulle va asäcklig ..men funkar att äta om man steker den mörkbrun ..
Citera
2018-07-02, 21:11
Medlem
TraXzmans avatar
Håller med att billiga grill korvsorter med standard priser är liksom inget att hurra för
Det gäller att köpa grill korvarna i charken och dyrare oavsett om det är svenskt recept eller utländskt

Ja bra fråga vilka är det godaste bästa grill-korvarna ? Som kan räknas som svenska korvar eller nordiska och är lätttillgängliga att köpa här och där i chark eller förpackad kylhylla och inte beställa på restaurang eller specialbeställa ?

En topp 100 lista borde finnas ... men vars. Finns för lite och för korta topplistor i Sverige helt enkelt ??

Men mycket kan ju säljas på nätet ochså
Senast redigerad av TraXzman 2018-07-02 kl. 21:16.
Citera
2018-07-07, 10:33
Medlem
Ambelains avatar
Det Finns ju faktiskt "riktig korv" även i Sverige.

Som är gjord av "riktigt kött" - som det står i tråden - till skillnad från "Dennis grillkorv" osv.

Men, konstigt nog så används dessa korvarna aldrig till grillning, utan bara som kall smörgåspålägg.

Dvs det finns ju massor av "prickig korv" som man köper som hela korvar, som det är meningen att man ska skiva själv i lagom skivor.
Det är ju korv som är Perfekt lämpad för grillning, för den korvälskare som vill ha en bastant grillad korv i magen.

Det är svenska traditionella varianter av utländska "Chorizo" och Kabannosi osv.
Den svenska Prickiga korven är en matkorv som alla tycks ha glömt bort hur den Egentligen ska ätas (och tillagas).

Men det finns ingen bättre korv att grilla faktiskt.
Dessutom så räcker det ju bra med en till två per person, med tanke på att de är hyfsat kompakta och grova.
Men de är som gjorda för att grilla. Fettet smälter och alla kryddor blandas med varandra inuti. Det är helt enkelt oslagbart, och står sig mycket väl med den Tyska korven - alla dar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in