Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 09:11
  #1
Medlem
Grillsäsongen är här. Det som slår ned mig är att jag aldrig kan hitta en god korv att grilla i Sverige.
Var förra sommaren i Berlin, deras wurst som säljs överallt är ju rent himmelsk. Fet och god med ett perfekt skinn som inte är tjockt och tokhårt. Dom är dessutom betydligt längre än svenska korvar och något klenare i omkrets.
Nog för att en viss berusning fanns under vistelsen där men det gick att avgöra den stora skillnaden ändå.
Att få en lång och fet korv på en bricka som man sedan doppar i majo alt ketchup med currypulver och äter, är lite utav en fröjd.

För ett antal månader sen var jag i Tjeckien och samma fina korvar återfanns där i deras korvstånd.

I Sverige hittar jag bara dessa utomordentligt trista korvarna i förpackning om tre, typ shoritzo osv. Och alla ska va så förbannat kryddiga, jag har inget emot stark mat men det blir ju liksom ingen fin smak alls visst ost och baconkorv går att äta men ingen höjdare i jämförelse med tysk wurst.

Deras korvar har i regel också ett ljust skinn som förblir så under hela grillningen, det är endast på Lidl jag lyckats hitta något som till utseendet motsvarar detta men då är det någon krydda som är med i korven och det blir inte samma sak iaf.

Att diskutera:

Har jag rätt till att börja med? Är vi ett U-land i korv-väg?

Vad har tysken i sin korv som gör den så god? (Alt vad har dom INTE i?)

För den som kan känna igen sig: var kan man få tag i riktigt fin wurst i Sverige?
Citera
2017-05-26, 09:28
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Korv är ju egentligen bara ett sätt ta tillvara på rester. Man maler ner senor, fett och annat skräp och stoppar in det i en tarm. Smaken beror nästan enbart på kryddningen och i Sverige har vi en mesigare krydd-tradition. Men det finns goda korvar även i Sverige.

(FB) Varför kan man inte köpa riktig korv i vanliga butiker?

LIDL lär ha bra korv:

https://www.flashback.org/sok/grillkorv?t=137085

Taylor & Jones har korv:

https://taylorsandjones.com/
Citera
2017-05-26, 09:44
  #3
Medlem
Mnja.

Falukorv då?

Det är ju typ korvarnas korv.
Citera
2017-05-26, 09:56
  #4
Medlem
welcometorealitys avatar
Köp Finsk korv, de är ju lika kända som Tyska korvar.Atria gör goda grillkorvar.Denna grillkorv som jag länkar till är min favorit 24/7 på grillen.

https://static.mathem.se/shared/imag...1578909153.jpg

Dessa finns i Sverige på vissa stora matkedjor.

mvh/
Citera
2017-05-26, 10:13
  #5
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRubixxs
Grillsäsongen är här. Det som slår ned mig är att jag aldrig kan hitta en god korv att grilla i Sverige.
Var förra sommaren i Berlin, deras wurst som säljs överallt är ju rent himmelsk. Fet och god med ett perfekt skinn som inte är tjockt och tokhårt. Dom är dessutom betydligt längre än svenska korvar och något klenare i omkrets.
Nog för att en viss berusning fanns under vistelsen där men det gick att avgöra den stora skillnaden ändå.
Att få en lång och fet korv på en bricka som man sedan doppar i majo alt ketchup med currypulver och äter, är lite utav en fröjd.

För ett antal månader sen var jag i Tjeckien och samma fina korvar återfanns där i deras korvstånd.

I Sverige hittar jag bara dessa utomordentligt trista korvarna i förpackning om tre, typ shoritzo osv. Och alla ska va så förbannat kryddiga, jag har inget emot stark mat men det blir ju liksom ingen fin smak alls visst ost och baconkorv går att äta men ingen höjdare i jämförelse med tysk wurst.

Deras korvar har i regel också ett ljust skinn som förblir så under hela grillningen, det är endast på Lidl jag lyckats hitta något som till utseendet motsvarar detta men då är det någon krydda som är med i korven och det blir inte samma sak iaf.

Att diskutera:

Har jag rätt till att börja med? Är vi ett U-land i korv-väg?

Vad har tysken i sin korv som gör den så god? (Alt vad har dom INTE i?)

För den som kan känna igen sig: var kan man få tag i riktigt fin wurst i Sverige?

Nej Sverige tycker jag inte är ett u-land vad gäller korv , går att hitta riktigt fin korv om man letar lite .
Men du har helt rätt när det gäller Tysk korv , den är otroligt god ,
Tror det beror på att dom har så många lokala tillverkare , utbudet i en korvmoj kan vara helt olika om man åker från en stad till en annan .
Tjeckien har god korv , och god mat över huvud taget tycker jag .
Snart dags för bilsemester till Tyskland , mums .
Citera
2017-05-26, 12:00
  #6
Medlem
Ja, Sverige är ett jävla U-land vad gäller korv och chark. Självklart har det inte varit så i alla tider, men som allt annat så började det gå åt helvete 60/70 och framåt.

Och nej, det beror inte på traditionellt försiktig kryddning. Vi har ofta använt muskot, vitpeppar, mejram, timjan, lök och senap mfl. och gjort himmelska korvar i detta land.
Skillnaden är att då var det hushållet som gjorde korv på riktiga men enkla varor. Idag ör det industrin som trycker i 50 % billigt fett och industrifläsket är smaklöst och stressat.

Nu är riktigt svensk kultur på väg åter.
__________________
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-05-26 kl. 12:03.
Citera
2017-05-26, 12:25
  #7
Avstängd
Jag tror helt enkelt att tysk korv är lite för mycket "korv" för oss svenskar. Vi är väldigt känsliga mot starka smaker och gillar när det är lättsmält.
Jag menar vi har ju typiskt tyska wurstar i sverige och dom går inte så bra att sälja i butiker. Kulturskillnader helt enkelt!
Citera
2017-05-26, 12:28
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Om du ska äta goda korvar här i Sverige får du börja göra korven själv!
Det är inte speciellt svårt men kräver lite utrustning.
Citera
2017-05-26, 14:18
  #9
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRubixxs
Grillsäsongen är här. Det som slår ned mig är att jag aldrig kan hitta en god korv att grilla i Sverige.
Var förra sommaren i Berlin, deras wurst som säljs överallt är ju rent himmelsk. Fet och god med ett perfekt skinn som inte är tjockt och tokhårt. Dom är dessutom betydligt längre än svenska korvar och något klenare i omkrets.
Nog för att en viss berusning fanns under vistelsen där men det gick att avgöra den stora skillnaden ändå.
Att få en lång och fet korv på en bricka som man sedan doppar i majo alt ketchup med currypulver och äter, är lite utav en fröjd.

För ett antal månader sen var jag i Tjeckien och samma fina korvar återfanns där i deras korvstånd.

I Sverige hittar jag bara dessa utomordentligt trista korvarna i förpackning om tre, typ shoritzo osv. Och alla ska va så förbannat kryddiga, jag har inget emot stark mat men det blir ju liksom ingen fin smak alls visst ost och baconkorv går att äta men ingen höjdare i jämförelse med tysk wurst.

Deras korvar har i regel också ett ljust skinn som förblir så under hela grillningen, det är endast på Lidl jag lyckats hitta något som till utseendet motsvarar detta men då är det någon krydda som är med i korven och det blir inte samma sak iaf.

Att diskutera:

Har jag rätt till att börja med? Är vi ett U-land i korv-väg?

Vad har tysken i sin korv som gör den så god? (Alt vad har dom INTE i?)

För den som kan känna igen sig: var kan man få tag i riktigt fin wurst i Sverige?
Ja, det är vi, det finns bara ett fåtal korvar med bra kvalité i Sverige.

Att Lidl har dessa låter ju helt normalt, då det är väl en Tysk affär?
Citera
2017-05-26, 16:40
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Tyskarna har riktigt kött i sina korvar, inte slakteriavfall, mjöl etc. Fast i större städer brukar det finnas riktigt god korv i saluhallarna. I Göteborg hade alltid saluhallen vid Grönsakstorget riktigt goda korvar förr.
Citera
2017-05-28, 09:34
  #11
Medlem
Afrolovers avatar
Visserligen har vi kommit en bit från min ungdoms frukost/prins/vennerkorv och falukorv. Men vist fortfarande är vi ett u-land på detta område.

I mycket beroende på de oligopol vi har på livsmedelsområdet. I Tyskland sätter varje kvartersslaktare, en yrkesgrupp vi stort har avskaffat i Sverige, en ära på att erbjuda sina kunder sin egentillverkade korv. Det är bra på många sätt - b l a ett mycket bra sätt att ta till råvaror som annars skulle ha slängts.
Citera
2017-05-28, 15:23
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Visserligen har vi kommit en bit från min ungdoms frukost/prins/vennerkorv och falukorv. Men vist fortfarande är vi ett u-land på detta område.

I mycket beroende på de oligopol vi har på livsmedelsområdet. I Tyskland sätter varje kvartersslaktare, en yrkesgrupp vi stort har avskaffat i Sverige, en ära på att erbjuda sina kunder sin egentillverkade korv. Det är bra på många sätt - b l a ett mycket bra sätt att ta till råvaror som annars skulle ha slängts.
Oja, det är inte många vi har som håller hög kvalitet, det är ett fåtal som jag ser som topp kvalité på.
Scan har antagligen inte en enda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback