• 1
  • 2
2006-01-03, 06:04
Medlem
När jag tänker på gäng så tänker jag lokalt. Men många av dessa gäng, som crips och bloods finns i olika delar av USA(har tom hört om en grup crips i Thailand).

Vad finns det att veta om dessa gäng? Jag vet att de är indelade i olika klasser, med soldater längst ned. Men vad finns i toppen? Hur rekryterar de folk?

Ja det finns en massa frågor som jag vill ha svar på. Finns kanske någon kunnig på forumet?
Citera
2006-01-03, 13:49
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis cold
Ja det finns en massa frågor som jag vill ha svar på. Finns kanske någon kunnig på forumet?

Citat:
Ursprungligen postat av Slader
Åk till Compton och fråga
Slader: Tror du att ditt inlägg tillförde trådskaparen någonting?

Ontopic:
Wikipedia har en ganska omfattande artikel om Crips:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crips
Citera
2006-01-03, 16:58
Medlem
storytellers avatar
Tjenare.
Minns inte vilka gäng som är störst i USA just nu (kan det vara 18th street?), men om vi talar om Bloods & Crips så är de framförallt etablerade på västkusten, och där är de är så pass väletablerade på att många av dagens medlemmar har tre eller fyra generationer med gängmedlemmar bakom sig.
Folk rekryteras i unga år (runt 13½ är väl den genomsnittliga siffran just nu) dels genom prat om hur mycket pengar de kommer att tjäna, hur många brudar de kommer kunna få omkull, eller att de kommer få "backup".
Men också genom hot och utpressning.
En studie från Chicago för en tid sedan visade på att upp till 40% av ungdomarna som intervjuades hade blivit kontaktade av gäng som försökt få dem att gå med.
Det kan vara folk på personens skola, eller familjemedlemmar.

Hittar tyvärr inget om hierarkin - men jag vet att de mer etablerade gängen såsom 18th street, Bloods och Crips har en välorganiserad sådan.

En av grundarna av Crips, Stanley Tookie Williams avrättades ju nu nyligen, om någon missat det.
http://www.cnn.com/2005/LAW/12/13/wi...ion/index.html
Citera
2006-01-03, 17:16
Medlem
Om du vill ha mer information om gäng i USA så borde du köpa boken GANGS AND THEIR TATTOOS by Valentine and Schober
Citera
2006-01-03, 17:38
Moderator
MondoBizarros avatar
Ett annat tips är "Monster", tyvärr har jag ingen författare eftersom jag lånade ut det för 5 år sen och inte sett den sen dess...plus att jag är för lat för att söka...

Hur som helst, Monstret är huvudpersonen i boken, som mer eller mindre är en dokumentär om dennes liv från det han vid 11 års ålder lyckas bli medlem genom att döda en Blood, om jag inte minns fel.

Skrämmande bok, minst sagt.
Citera
2006-01-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ett annat tips är "Monster", tyvärr har jag ingen författare eftersom jag lånade ut det för 5 år sen och inte sett den sen dess...plus att jag är för lat för att söka...

Hur som helst, Monstret är huvudpersonen i boken, som mer eller mindre är en dokumentär om dennes liv från det han vid 11 års ålder lyckas bli medlem genom att döda en Blood, om jag inte minns fel.

Skrämmande bok, minst sagt.

Monster är skriven av Sanyika Shakur aka Kody Scott.

Funderar själv på att läsa Inside the Crips: Life Inside L.A.'s Most Notorious Gang
Någon som har läst den?
Citera
2006-01-03, 18:41
Medlem
"Monster" var ganska underhållande läsning utifrån ett beläst och belevat perspektiv. Kody blev snabbt medlurad in i gänget och satt massor på kåken. De svarta bovarna där fick gröna ollon av att knulla ngn vit i baken och klagade hos vakterna som bara skrattade... Sen pluggade Monster swahili på kåken och läste Kim Il Sung och det har man ju verkligen nytta av på andra sidan gallret...
Citera
2006-01-03, 18:44
Medlem
EnJarics avatar
Här har du en ganska omfattande genomgång av Gäng och andra grupperingar i USA, utgiven av fångvårdsmyndigheterna i Florida!

Gang and
Security Threat Group
Awareness
Citera
2006-01-03, 19:24
Medlem
skeggys avatar
har hört att crips eller bloods ibland har med kvinnliga medlemmar.
som initieringsrit ska dessa kvinnor få slå två sexsidiga tärningar och det tal som dom slår (säg att de slår sju) detta antal män ska gangbanga tjejerna innan de tillåts medlemskap.
kan någon bekräfta om det är sant?
Citera
2006-01-03, 19:49
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggy
har hört att crips eller bloods ibland har med kvinnliga medlemmar.
som initieringsrit ska dessa kvinnor få slå två sexsidiga tärningar och det tal som dom slår (säg att de slår sju) detta antal män ska gangbanga tjejerna innan de tillåts medlemskap.
kan någon bekräfta om det är sant?

Jag vet att det förekommer i många amerikanska gäng, säkert inte exlusivt i Bloods och Crips.
En annan vanlig initiationsrit för kvinnor är att de får "train into the gang" det vill säga att hon får ha sex med alla männen i det lokala gänget, hon väljer alltså en efter en.
Citera
2006-01-04, 19:48
Medlem
Racerbyces avatar
Du kanske kan hitta lite info här med...

http://www.streetgangs.com/
Citera
2006-01-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Tjenare.
Minns inte vilka gäng som är störst i USA just nu (kan det vara 18th street?), men om vi talar om Bloods & Crips så är de framförallt etablerade på västkusten, och där är de är så pass väletablerade på att många av dagens medlemmar har tre eller fyra generationer med gängmedlemmar bakom sig.
Folk rekryteras i unga år (runt 13½ är väl den genomsnittliga siffran just nu) dels genom prat om hur mycket pengar de kommer att tjäna, hur många brudar de kommer kunna få omkull, eller att de kommer få "backup".
Men också genom hot och utpressning.
En studie från Chicago för en tid sedan visade på att upp till 40% av ungdomarna som intervjuades hade blivit kontaktade av gäng som försökt få dem att gå med.
Det kan vara folk på personens skola, eller familjemedlemmar.

Hittar tyvärr inget om hierarkin - men jag vet att de mer etablerade gängen såsom 18th street, Bloods och Crips har en välorganiserad sådan.

En av grundarna av Crips, Stanley Tookie Williams avrättades ju nu nyligen, om någon missat det.
http://www.cnn.com/2005/LAW/12/13/wi...ion/index.html

Att det är 40% som blivit erbjudna att gå med i gäng är ju rent skitsnack, du måste vara "rätt" person, visa lojalitet gentemot dina nya "bröder" en längre tid samt ofta begå någon form av brott, typ råna något ställe, skjuta ner någon eller liknande. Jag vet inte hur det är med Blods och Crips, men i södern där Latin Kings är störst kunde inte kvinnor bli riktiga medlemar i gänget, dvs. de fick inte deltaga på de tyngre aktiviteterna, utan fick hålla sig till att sälja droger och vara prostituerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in