2017-05-24, 21:52
Medlem
Jag kpte en lgenhet och renoverade den och gjorde en helt okej vinst.
Sitter just nu mer strax ver 800 lax p kontot. Jag ger redan en bostadsrtt dr jag inte har srskilt mycket ln. Investerar 6500kr av min ln i en fondportflj som jag har gjort med hjlp av rikatillssammans bloggen. Gr ut p att man delar upp sin portflj i olika 2-3 olika global fonder, en Asien, en Europa osv. Har runt 60 lk dr.

Min frga r hur hade ni gjort nu? Jag panikar lite ver att pengarna bara ligger p kontot med knappt ngon sparrnta. Jag vill inte kpa en strre lgenhet d jag inte r i behov av det just nu. Vgar inte trycka in allt i fonder/aktier d man inte vet hur lnge brsen r p vg upp. Dessutom s sparar jag ju redan 6500kr i fonder varje mnad.

Mitt ml r att kunna glida i pension ngra r tidigare. r i 25 rs ldern.
Citera
2017-05-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Jag kpte en lgenhet och renoverade den och gjorde en helt okej vinst.
Sitter just nu mer strax ver 800 lax p kontot. Jag ger redan en bostadsrtt dr jag inte har srskilt mycket ln. Investerar 6500kr av min ln i en fondportflj som jag har gjort med hjlp av rikatillssammans bloggen. Gr ut p att man delar upp sin portflj i olika 2-3 olika global fonder, en Asien, en Europa osv. Har runt 60 lk dr.

Min frga r hur hade ni gjort nu? Jag panikar lite ver att pengarna bara ligger p kontot med knappt ngon sparrnta. Jag vill inte kpa en strre lgenhet d jag inte r i behov av det just nu. Vgar inte trycka in allt i fonder/aktier d man inte vet hur lnge brsen r p vg upp. Dessutom s sparar jag ju redan 6500kr i fonder varje mnad.

Mitt ml r att kunna glida i pension ngra r tidigare. r i 25 rs ldern.

In p brsen helt klart. Tror du p en nedgng snart r det ju fint att dela upp kpen p en viss period, s att om du prickar rtt i din tro snittar ner ditt GAV. Fortstter dremot brsen upp s hjer du ditt GAV.
Citera
2017-05-25, 10:30
Medlem
Men att bara in p brsen knns s brett. Fonder, aktier, hur ska man tnka?
Citera
2017-05-25, 11:03
Medlem
G in med 50 000 kr i mnaden om du oroar dig fr att kpa p toppen. Kp aktier i ngra investmentbolag som Investor och Latour. Spiltan Global Investmentbolagsfond kan du lgga lite i ocks fr att f extra utrikes exponering. vervg att lgga aktiesparandet i en ISK.
Citera
2017-05-25, 14:43
Medlem
Just nu kper jag bde mina aktier och fonder via ett ISK konto i Avanza.
Citera
2017-05-25, 15:02
Medlem
Vet inte hur lnge du haft pengarna p kontot men r det bara en kortare tid s gr ingenting, vnta nt halvr och lt det sjunka in och d fr du nog svar av dig sjlv vad du br gra med pengarna.
Citera
2017-05-25, 15:20
Medlem
knut_1s avatar
50k kan du alltid lgga in p Akelius sparkonto. Antagligen kommer det alltid ligga en bit ver storbankernas sparrnta dr. Allt som du har p kontot verstigande 50k frs automatiskt in p ditt kopplade konto vid rsskiftet, dvs avkastningen netto direkt in p lnekontot.
Citera
2017-05-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte hur lnge du haft pengarna p kontot men r det bara en kortare tid s gr ingenting, vnta nt halvr och lt det sjunka in och d fr du nog svar av dig sjlv vad du br gra med pengarna.

Har haft dom ganska exakt i 6 mnader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in