2017-05-24, 21:52
Medlem
Jag köpte en lägenhet och renoverade den och gjorde en helt okej vinst.
Sitter just nu mer strax över 800 lax på kontot. Jag äger redan en bostadsrätt där jag inte har särskilt mycket lån. Investerar 6500kr av min lön i en fondportfölj som jag har gjort med hjälp av rikatillssammans bloggen. Går ut på att man delar upp sin portfölj i olika 2-3 olika global fonder, en Asien, en Europa osv. Har runt 60 lök där.

Min fråga är hur hade ni gjort nu? Jag panikar lite över att pengarna bara ligger på kontot med knappt någon sparränta. Jag vill inte köpa en större lägenhet då jag inte är i behov av det just nu. Vågar inte trycka in allt i fonder/aktier då man inte vet hur länge börsen är på väg upp. Dessutom så sparar jag ju redan 6500kr i fonder varje månad.

Mitt mål är att kunna glida i pension några år tidigare. Är i 25 års åldern.
Citera
2017-05-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Jag köpte en lägenhet och renoverade den och gjorde en helt okej vinst.
Sitter just nu mer strax över 800 lax på kontot. Jag äger redan en bostadsrätt där jag inte har särskilt mycket lån. Investerar 6500kr av min lön i en fondportfölj som jag har gjort med hjälp av rikatillssammans bloggen. Går ut på att man delar upp sin portfölj i olika 2-3 olika global fonder, en Asien, en Europa osv. Har runt 60 lök där.

Min fråga är hur hade ni gjort nu? Jag panikar lite över att pengarna bara ligger på kontot med knappt någon sparränta. Jag vill inte köpa en större lägenhet då jag inte är i behov av det just nu. Vågar inte trycka in allt i fonder/aktier då man inte vet hur länge börsen är på väg upp. Dessutom så sparar jag ju redan 6500kr i fonder varje månad.

Mitt mål är att kunna glida i pension några år tidigare. Är i 25 års åldern.

In på börsen helt klart. Tror du på en nedgång snart är det ju fint att dela upp köpen på en viss period, så att om du prickar rätt i din tro snittar ner ditt GAV. Fortsätter däremot börsen upp så höjer du ditt GAV.
Citera
2017-05-25, 10:30
Medlem
Men att bara in på börsen känns så brett. Fonder, aktier, hur ska man tänka?
Citera
2017-05-25, 11:03
Medlem
Gå in med 50 000 kr i månaden om du oroar dig för att köpa på toppen. Köp aktier i några investmentbolag som Investor och Latour. Spiltan Global Investmentbolagsfond kan du lägga lite i också för att få extra utrikes exponering. Överväg att lägga aktiesparandet i en ISK.
Citera
2017-05-25, 14:43
Medlem
Just nu köper jag både mina aktier och fonder via ett ISK konto i Avanza.
Citera
2017-05-25, 15:02
Medlem
Vet inte hur länge du haft pengarna på kontot men är det bara en kortare tid så gör ingenting, vänta nåt halvår och låt det sjunka in och då får du nog svar av dig själv vad du bör göra med pengarna.
Citera
2017-05-25, 15:20
Medlem
knut_1s avatar
50k kan du alltid lägga in på Akelius sparkonto. Antagligen kommer det alltid ligga en bit över storbankernas sparränta där. Allt som du har på kontot överstigande 50k förs automatiskt in på ditt kopplade konto vid årsskiftet, dvs avkastningen netto direkt in på lönekontot.
Citera
2017-05-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte hur länge du haft pengarna på kontot men är det bara en kortare tid så gör ingenting, vänta nåt halvår och låt det sjunka in och då får du nog svar av dig själv vad du bör göra med pengarna.

Har haft dom ganska exakt i 6 månader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in