Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 16:16
  #1
Medlem
Tja!

Jag ska få ett jobb i Sydamerika och då undrar hur lång får man bo där utan att förlora min medborgarskapet, jag hörde att man blir invandrare när man kommer tillbaka till Sverige.

Så... hur länge får jag vara där utan att komma och hälsa på i Sverige och hur lång måste jag stanna här innan jag kommer tillbaka?
Citera
2017-05-24, 16:19
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Du får stanna där hur länge du vill/dom tillåter dig.
Du kan även bli officielt medborgare då det är tillåtet med dubbla medborgarskap.
Citera
2017-05-24, 16:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Du får stanna där hur länge du vill/dom tillåter dig.
Du kan även bli officielt medborgare då det är tillåtet med dubbla medborgarskap.

Va najs!
Så länge jag klarar mig ekonomisk och är tillåt att vara i deras land är det inga bekymmer om jag förstår rätt.

Vem måste jag informerar om att jag flyttar till utlandet? Försäkringskassan, Skatteverket....?

Jag kan ha en adress som jag kan vara inskriven hemma i Sverige hos mina släktingar om det behövs.
Citera
2017-05-24, 16:30
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Va najs!
Så länge jag klarar mig ekonomisk och är tillåt att vara i deras land är det inga bekymmer om jag förstår rätt.

Vem måste jag informerar om att jag flyttar till utlandet? Försäkringskassan, Skatteverket....?

Jag kan ha en adress som jag kan vara inskriven hemma i Sverige hos mina släktingar om det behövs.

Jag bor officielt hos morsan, men jag har inte bott i Sverige på snart 10 år.
Jag går och väntar på att jag ska få grundpansion ifrån Sverige innan jag registrerar mig i ett annat land.

Självklart vill skattevärket//alla jälva myndigheter att du ska informera dom vart du bor så dom kan få tag i dig men du har ingen skyldighet att informera dom om att du inte längre är boende i Sverige.
Citera
2017-05-24, 16:58
  #5
Medlem
Om du är svensk och återvänder till Sverige så blir du inte invandrare, såvida du inte av någon anledning sagt upp ditt svenska medborgarskap.
Citera
2017-05-24, 17:49
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Om du är svensk och återvänder till Sverige så blir du inte invandrare, såvida du inte av någon anledning sagt upp ditt svenska medborgarskap.

Jo, du räknas som invandrare tills alla saker kommer på plats. Givetvis behöver du inte ansöka om uppehållstillstånd men den tiden det tar att bli registrerad i alla databaser, allt från sjukvård till kreditföretag, så finns man knappt. Det kan ta några veckor upp till några månader beroendes på hur man blev utflyttad.

Ett råd är att behålla bankkonto, körkort och andra saker som tar tid att fixa när man "inte finns". Annars kan det bli segt att ta ett jobb när man kommer tillbaks.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2842502

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback