Citat:
Ursprungligen postat av
Jeltzin
Hamnade i ett utmattningstillstånd för drygt ett år sedan och håller just nu på att repa mig och tänkte se om det finns fler här som varit i samma sits, dela med sig av upplevelsen och bara snacka lite om det.
För mig så började det med att jag fick riktigt svårt att koncentrera mig och komma på idéer, planera, och utföra. Jobbet blev i princip omöjligt att utföra men ändå tvingade jag mig och vägrade inse att något var fel, och tillslut så gick jag helt in i väggen och orkade inte göra någonting, låg i sängen, huvudet snurrade, jag kände mig som en annan person, undrade om någonting alls var verkligt, etc. Kunde inte ens förmå mig att prata då det kändes som en otrolig ansträngning, läsa en bok gick inte då allt snurrade. Var livrädd för att vara själv. Ingen toppensituation dvs.
Har fått kämpa en hel del med att ta mig tillbaka, och vad som främst har varit jobbigt har varit att dels ha svårt att prata om det, men också att inte vara "hemma" uppe i huvudet och inte känna sig som "sig själv". Det har verkligen sugit hårt. Det sociala har också blivit lidande pga. att jag har svårt att "bara vara" utan hjärnan är liksom på helspänn, tankarna flödar inte fritt som de borde utan jag måste "pressa fram dem". Så det har varit rätt ensamt i den upplevelsen.
Har tagit mig en bra bit från den sämsta svackan och vägen har varit lång och jävlig. I början kunde jag inte göra någonting, bara existera i ett helvete och tro att det skulle bli lite bättre. Idag gör jag Yoga och Tai Chi på daglig rutin som hjälper att släppa spänningar i kroppen, slappna av och andas bättre (hade panikartad andning tidigare). Har också börjat gå på akupunktur en gång i veckan i cirka 7-8 veckor nu och det har hjälpt att släppa mycket av spänningen jag haft i nacken, som jag tror påverkar yrseln och spänningen i huvudet. Har också bokat in en första tid med en psykolog då jag känner att jag börjar närma mig att orka träffa någon och tänker att det kanske kan hjälpa ytterligare att prata med en fysisk person om det, kan nog vara rätt skönt.
Fler här som varit i samma sits?
Var i processen befinner ni er?
Vad utlöste att ni gick in i väggen?
Hur lång tid tog det för er att bli återställda?
Hur känns det idag?
Fick nästan exakt samma besvär..
Då var det alltså det jag också drabbades av.
Min strategi blev att leva som på stenåldern.
Ställde mig bara en fråga hela tiden: fanns det på stenåldern.? Var svaret ja så använde jag det. Vid svaret nej ej. Tv nej. Pasta nej. Socker nej. Stress nej. Natur ja. Rena Råvaror ja osv osv.. Inga stimulanter - koffein, nikotin, socker etc.
Nu har jag även börjat använda gaba och 5-htp vid behov. Samt cbd-olja vid behov.
Skulle personligen hävda att
Cbdolja under tillräcklig tid läker utmattning. Man får ett skydd och stress går ner på ca 20% jämfört med om den var högre tidigare. Får ett konstant skydd och låg stress med Cbdolja - kan alltså jobba m. M med hjälp av det enskilda tillskottet. Finns även som kapslar.
Sedan är gaba och 5-htp lugnande ämnen, möjligtvis de aminosyror som västvärlden idag till störst del lider brist på.
Rc