• 1
  • 2
2017-05-24, 03:08
Medlem
phooooos avatar
Hej,

Har nyligen fått en fast anställning och ska flytta till min första lägenhet.
Frågan är om man ska låna ca 300-400 tusen för att köpa en 2:a på ca 55m2 eller vänta med det och köpa en 1:a på 25m2 som jag fått erbjudande om och då behöver jag inte låna några pengar och månadsavgiften är ca 1000kr.

Har ett stadigt jobb och en fast inkomst på 32k innan skatt.

Kommer bo själv i lägenheten.
Citera
2017-05-24, 03:26
Medlem
Det beror på vad du själv vill.
Citera
2017-05-24, 03:33
Medlem
mbrodins avatar
Svarade visst i fel ämne, lite rörigt i den nya miljön med mobil
Senast redigerad av mbrodin 2017-05-24 kl. 03:57.
Citera
2017-05-24, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mbrodin
Jo det är det ju, men jag tänkte mig mer vad andra kan anta är viktiga att sära emellan. Vill inte göra misstag (även om dem kan vara viktiga att lära sig.)
T.ex. om du är företagare, vad skiljer du i olika enskilda pärmar? Vill ha tips och råd!
Jag vet inte om jag tycker frågan verkar vara så svår egentligen. Att räkna ut vad räntekostnaden blir är inte speciellt svårt. Det är egentligen bara att avgöra om man är beredd att betala priset för ett större boende eller ej.

Sen får man ju förstås också fundera på om man skulle kunna hantera att räntan stiger, men generellt är svaret på frågan väldigt enkelt. Däremot är svaret olika från person till person.
Citera
2017-05-24, 05:27
Medlem
Bo litet och skuldfritt. Med en liten lägenhet så får du inte lika stor plats med saker som du egentligen inte behöver. Ta den lilla lägenheten och att det kan bli lite trångt som en bra lektion inför livet, för om du lär dig att hushålla med plats och pengar nu, så kommer du ha nytta av det sen.
Citera
2017-05-24, 06:17
Medlem
Jag skulle lätt välja den större lägenheten om det enda som skiljer är storleken.

Det är guld värt att ha ett separat sovrum. När man haft vänner över och man behöver bädda om sängen är inte så jäkla nice samt att har man ett sovrum kan man stänga ill det om det kommer gäster och slippa har kliniskt rent där.

Skillnaden i räntekostnad vid en uppgång är så liten att jag inte tycker att det är värt att man ska skrämma upp någon. Men allt kommer ju ner till vad man vill göra med sina pebgar man har kvar.

400k i lån kostar ca 350:- i ränta efter ränteavdrag och för mig är det en no brainer att ta ett extra rum och mer förvaringsyta för 350:-
Citera
2017-05-24, 06:41
Medlem
En etta på 25 kvm är ju litet som ett studentrum. Ska man bo i en etta så ska ska det åtminstone vara 45 kvm. Du vill ju kunna laga mat, ha ett socialt liv och bjuda hem vänner. Det blir trångt i den ettan. Annars har jag trivts bra själv med att bo i ettor, men de har varit större och välplanerade, ordentlig hall, rejält kök, balkong.

Jag tycker att du ska köpa en tvåa. Det blir en investering samtidigt eftersom den kommer att öka i värde. En kompis köpte sin två för 400 000 kr år 2000. Idag är den värderad till 1,8 miljoner.

Läs årsredovisningen noga, be om hjälp här på fb om du tycker att det är svårt.
Citera
2017-05-24, 10:30
Medlem
Kaustis avatar
Köp ettan, sen om du behöver större boyta kan du ta lånet senare och köpa den större lägenheten.
Citera
2017-05-24, 10:40
Medlem
Bo skall man ju göra tills man dör så köp det du vill ha med en gång oavsett vad det kostar. När du väl har fått drömboendet så amortera hårt och underhåll bostaden väl och köp inget skit, skall du byta kök, köp inte billigt på Ikea utan köp kvalitet. Skall du snygga till golvet, köp inte billigt laminat utan köp rejäla träplank i ek eller likanande och se till att underhåll de med olja/lack osv.. så har du golv i 200 år.

Så när du typ är 55 bast så är du skuldfri, har en flott bostad och lever livets lyckliga dagar 🙂
Citera
2017-05-24, 11:14
Medlem
phooooos avatar
Tack för era svar och er syn på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Jag tycker att du ska köpa en tvåa. Det blir en investering samtidigt eftersom den kommer att öka i värde. En kompis köpte sin två för 400 000 kr år 2000. Idag är den värderad till 1,8 miljoner.

Kanske kan tilläggas att jag bor i en liten stad där vi inte har ovanstående priser, just denna etta vi pratar om i tråden kostade omkring 20 000 kr för ca 10 år sedan.

Ettor(30-50kvm+/-) i staden där jag bor ligger idag på ca 200-250k och tvåor(kring 55kvm+/-) på 350-450k+.
Citera
2017-05-24, 11:21
Medlem
Ts verkar ju inte behöva en tvåa. Han skriver ju uttryckligen att han ska bo själv.

Köp ettan, och få minimala kostnader.

Skulle du sedan i framtiden vilja bo större så köp större då. Kanske kommer det dröja 10 år, eller aldrig. Själv gick jag från en 1a till en 3a. 2a var en onödig mellanbostad jag aldrig hade behov av.

Att köpa en större och dyrare bostad än man behöver, är som att fundera på att köpa en cykel men istället köpa en tung lastbil för "det kan ju va bra o ha nångång, kanske, om man behöver flytta 4 ton grus".
Senast redigerad av Redwoodmarin 2017-05-24 kl. 11:24.
Citera
2017-05-24, 11:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phooooo
Tack för era svar och er syn på saken.

Kanske kan tilläggas att jag bor i en liten stad där vi inte har ovanstående priser, just denna etta vi pratar om i tråden kostade omkring 20 000 kr för ca 10 år sedan.

Ettor(30-50kvm+/-) i staden där jag bor ligger idag på ca 200-250k och tvåor(kring 55kvm+/-) på 350-450k+.

Oavsett om man tror att vi har en bostadsbubbla eller inte, är det helt klart att priserna gått upp kraftigt de senaste ~10 åren.

Eftersom du precis fått ditt första riktiga jobb och ska flytta för första gången skulle jag försöka minimera kostnaderna om jag var du. Ta ettan, spara gärna en del pengar varje månad. Om bostadspriserna går ner kraftigt har du mycket stora marginaler, och kan dessutom köpa in dig i en större lägenhet när du känner att du behöver det, till ett mycket bättre pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in