2019-09-24, 22:59
Medlem
Lowlyfes avatar
Även om Danmark är lite "lösare" (dryckeslagar, cannabis-syn) än Sverige så lär det nog ta ett tag innan denna fråga blir varm i den svenska debatten..
Citera
2019-09-25, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Ny vecka, nya cannabis artiklar, idag i Svergies radio.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7305108

"Skulle jag få bestämma skulle jag ha in en modell likt Systembolaget där de som har åldern inne kan få bruka det här som jag vill, säger lyssnaren Otto Larsson.

Men alla håller inte med. En anonym lyssnare ringde in till P4 Kronoberg och målade upp en helt annan bild av cannabis.

– Jag har sett människor som fått psykoser, och det läker inte. Sedan blir ju inte alla sjuka av haschet, men risken finns och då ska det aldrig släppas fritt, säger han."

Ingen cannabis artikel utan en Svensk psykos-expert, denna gång en anonym sådan.
När cannabis regleras blir det mer forskning och därigenom större kunskaper i ämnet. Att THC är det psykoaktiva ämnet i cannabis är väl känt men färre vet att CBD har antipsykotiska egenskaper som alltså motverkar psykostillstånd. CBD är inte heller rusgivande.

Cannabis som innehåller mindre än 0,2 % THC kan användas av psykosbenägna och nykterister, vilka inte önskar rus, för att lindra t.ex. smärtor, krämpor, åkommor och sömnproblem men också av alkoholister för att minska suget att berusa. Sådan cannabis är inte heller narkotikaklassad, om det inte är beredning på olja, varför den i princip kan säljas på exempelvis Systembolaget redan idag.

Genom reglering blir det både upplysning till användare och kvalitetskontrollerad produkt, vilket bland annat innebär att halter CBD och THC anges vid försäljning. Därtill kan en gräns för maximal tillåten THC-halt bestämmas.

På en illegal marknad är cannabis med högre THC-halt lukrativare. Där förekommer också skadligare substitut i form av syntetiska cannabinoider samt att försäljning sker 24/7 utan ålderskontroll av organiserade brottslingar.

Cannabis blir skadligare när den hålls oreglerad och därmed ökar risken för psykiatriska sjukdomar. Den som värnar individers hälsa bör alltså förespråka reglering, inte kriminalisering som också leder till problematiskt bruk.

Sedan ska en droginducerad psykos, vilken kan drabba envar men den ebbar ut när ruset har avtagit och hjärnan fått återhämtning, åtskiljas från en genetiskt betingad psykos som drabbar benägna, vilken är kronisk och fordrar behandling.
Citera
2019-09-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Även om Danmark är lite "lösare" (dryckeslagar, cannabis-syn) än Sverige så lär det nog ta ett tag innan denna fråga blir varm i den svenska debatten..
Jag hoppas och tror att det kan gå fortfare än våra folkvalda vill med tanke på att vi både från Norskt och nu även Danskt håll blir inboxade av en mer liberal lagstiftning.

Forsätter på det positiva spåret, jag som alltid gillat Australien har väntat på detta länge, cannabis har lite samma kultur som i Kalifornien, väder, vågor, surfing och såklart cannabis är ju en utmärkt kombo för oss strandälskare.

https://www.cannabis.se/sv/nyheter/australien-cannabis-legaliseras-i-huvudstaden/

"I huvudstaden Canberra så har en lagändring godkänts av lagstiftarna för att tillåta eget innehav på upp till 50 gram cannabis, även odling av 2 plantor (max 4 per hushåll) blir lagligt i januari 2020."

Fridens
Citera
2019-09-25, 12:16
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Jag hoppas och tror att det kan gå fortfare än våra folkvalda vill med tanke på att vi både från Norskt och nu även Danskt håll blir inboxade av en mer liberal lagstiftning.

Forsätter på det positiva spåret, jag som alltid gillat Australien har väntat på detta länge, cannabis har lite samma kultur som i Kalifornien, väder, vågor, surfing och såklart cannabis är ju en utmärkt kombo för oss strandälskare.

https://www.cannabis.se/sv/nyheter/australien-cannabis-legaliseras-i-huvudstaden/

"I huvudstaden Canberra så har en lagändring godkänts av lagstiftarna för att tillåta eget innehav på upp till 50 gram cannabis, även odling av 2 plantor (max 4 per hushåll) blir lagligt i januari 2020."

Fridens

Jag hoppas och tror att USA kan vara en påtryckare för sverige när det gäller debatten. Dels att sverige brukar/ade knähunda USA och anammat mycket (tv, film osv), dels att kulturen är ganska lika.

Det bådar lite åt det goda hållet i alla fall iom att grannländerna vaknar till lite inom liberaliseringen, om ändå sverige kunde släppa den strama 90-tals(?)narkotikapolitiken.

Tänk vilket fint argument att låta svenskarna skippa lyckopillren under vinterns mörka dagar och lysa upp dom med en sprakande gås istället.

Citera
2019-09-26, 07:02
Medlem
Citat:
Allmänna motionstiden
En gång om året får riksdagsledamöterna lämna motioner, förslag, i praktiskt taget vilket ämne som helst. Det är vid den allmänna motionstiden som äger rum på hösten. 2019 börjar allmänna motionstiden den 10 september klockan 11 och slutar den 3 oktober klockan 16.30.
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-uppgifter/beslutar-om-lagar/allmanna-motionstiden/
Riksdagens allmänna motionstid pågår fortfarande. Det skulle vara på sin plats om någon riksdagsledamot lämnar motion om att Systembolaget på prov säljer den cannabis som innehåller mindre än 0,2% THC.

Sådan cannabis är inte narkotikaklassad. Den används för att lindra t.ex. smärtor, krämpor och åkommor men också för att minska psykisk ohälsa såsom oro och sömnsvårigheter.

Det blir startskottet för att reglera cannabis som på sikt ändå är ofrånkomligt. Folkhälsan värnas samtidigt som det är ett första litet steg mot att bekämpa organiserad brottslighet. Om provet faller väl ut kan försäljning av cannabis med högre THC-halt utredas.

Genom försäljningen stärks även Systembolagets anseende att inte uppmuntra till köp av alkohol då cannabis verkar som antagonist till alkohol. Därmed kan alkoholkonsumtionen minska, vilket också ger Moderaterna ett argument för söndagsöppna bolag
Citera
2019-09-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Riksdagens allmänna motionstid pågår fortfarande. Det skulle vara på sin plats om någon riksdagsledamot lämnar motion om att Systembolaget på prov säljer den cannabis som innehåller mindre än 0,2% THC.

Sådan cannabis är inte narkotikaklassad. Den används för att lindra t.ex. smärtor, krämpor och åkommor men också för att minska psykisk ohälsa såsom oro och sömnsvårigheter.

Det blir startskottet för att reglera cannabis som på sikt ändå är ofrånkomligt. Folkhälsan värnas samtidigt som det är ett första litet steg mot att bekämpa organiserad brottslighet. Om provet faller väl ut kan försäljning av cannabis med högre THC-halt utredas.

Genom försäljningen stärks även Systembolagets anseende att inte uppmuntra till köp av alkohol då cannabis verkar som antagonist till alkohol. Därmed kan alkoholkonsumtionen minska, vilket också ger Moderaterna ett argument för söndagsöppna bolag

Vore inte apoteket en mer passande affär att sälja detta? Kan förstå att Systembolaget radan har rutinen men nått som ska "Den används för att lindra t.ex. smärtor, krämpor och åkommor men också för att minska psykisk ohälsa såsom oro och sömnsvårigheter." borde höra ihop med läkemedel och inte rusdrycker kan jag tycka.
Citera
2019-09-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Vore inte apoteket en mer passande affär att sälja detta? Kan förstå att Systembolaget radan har rutinen men nått som ska "Den används för att lindra t.ex. smärtor, krämpor och åkommor men också för att minska psykisk ohälsa såsom oro och sömnsvårigheter." borde höra ihop med läkemedel och inte rusdrycker kan jag tycka.

Ni glömmer bort en avgjörande faktor i saken.

I Sverige är medicinskt cannabis virtuellt omöjligt, för den som inte redan väntar på att dö. Första steget är alltid att legalisera för patienter som behöver det. Inget juridiskt klimat har i historien gått från noll-tolerans till full legalisering. Det är säkert att anta att bakvända Sverige inte vågar vara först.

Om Sverige anser att det inte finns medicinska egenskaper, eller åtminstone anser de inte bör vara lagliga, hur fan tänker de sig att låta dessa rusgivande "rekreationella" egenskaperna bli lagliga?

När jag var 17 var jag tvungen att köpa cannabis, i värsta fall opiater på gatan för att INGEN läkare ville skriva ut Melatonin till mig (gick till 5 olika vårdcentraler). Fy fan vad äckligt vårt Läkemedelsverk är. I hela världen är det receptfritt; ett enkelt protein av aminosyran L-tryptofan, som är väsentlig till vår kropp och hjärna, och kan på inget sätt skada den (mycket lätt för kroppen att metabolisera). Melatonin är en spiritualitetens grundsten (tallkottkörteln..), och Läkemedelsverket orkar inte ens börja forska på det. Så de påstår "vi vet inte om det är bra/dåligt, så bara ge det till 65+ gubbar som inte förlorar så mycket på det". Tack och lov så gick jag till Akutpsykiatrin. Läkaren där skrattade och sa att han själv använder melatonin för det är så ofarligt och bra, och förskrev på en bums.

Kan vårt juridiska klimat ställa till det? Har länge funderat över rättssystemet i länder som USA (common law) jämfört med vår kodifierade lag. I Sverige tycker vi praxis är viktigt, men i USA så är praxis själva lagen. Så fort en domare säger cannabis inte är så farligt så anpassas hela samhället utefter, detta tycker jag låter rimligt och rationellt. Men våra politiker och legislatörer har väldigt dålig kunskap, och hindrar lagen från att utvecklas och anpassas till våra behov. I USA hade man djupt delibererat över frågan i rätten, med vittnesmål och forskning ifrån läkare och branschmän, för att ge ett övervägt beslut. I Sverige räcker det med att en ledamot säger "haha nej".
Senast redigerad av downrightEsoteric 2019-09-26 kl. 16:40.
Citera
2019-09-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Blott för att cannabis har medicinska egenskaper diskvalificeras inte Systembolaget som ett framtida försäljningsställe. Gränsen mellan rekreationellt- och medicinskt bruk är också svävande. Det kan vara rekreation nog att lindra oro eller få en god nattsömn.

Sedan är det förundrande varför inte apoteken lobbar för försäljning av icke narkotikaklassad cannabis. De säljer ju redan naturläkemedel såsom vändrötter och kamomiller. Därifrån är ju steget inte långt till att även sälja det som verkligen fungerar. Att mycket går att lindra med CBD, som finns i cannabis, kan knappast ha undgått dem.
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Ni glömmer bort en avgjörande faktor i saken.

I Sverige är medicinskt cannabis virtuellt omöjligt, för den som inte redan väntar på att dö. Första steget är alltid att legalisera för patienter som behöver det. Inget juridiskt klimat har i historien gått från noll-tolerans till full legalisering. Det är säkert att anta att bakvända Sverige inte vågar vara först.

Om Sverige anser att det inte finns medicinska egenskaper, eller åtminstone anser de inte bör vara lagliga, hur fan tänker de sig att låta dessa rusgivande "rekreationella" egenskaperna bli lagliga?

När jag var 17 var jag tvungen att köpa cannabis, i värsta fall opiater på gatan för att INGEN läkare ville skriva ut Melatonin till mig (gick till 5 olika vårdcentraler). Fy fan vad äckligt vårt Läkemedelsverk är. I hela världen är det receptfritt; ett enkelt protein av aminosyran L-tryptofan, som är väsentlig till vår kropp och hjärna, och kan på inget sätt skada den (mycket lätt för kroppen att metabolisera). Melatonin är en spiritualitetens grundsten (tallkottkörteln..), och Läkemedelsverket orkar inte ens börja forska på det. Så de påstår "vi vet inte om det är bra/dåligt, så bara ge det till 65+ gubbar som inte förlorar så mycket på det". Tack och lov så gick jag till Akutpsykiatrin. Läkaren där skrattade och sa att han själv använder melatonin för det är så ofarligt och bra, och förskrev på en bums.

Kan vårt juridiska klimat ställa till det? Har länge funderat över rättssystemet i länder som USA (common law) jämfört med vår kodifierade lag. I Sverige tycker vi praxis är viktigt, men i USA så är praxis själva lagen. Så fort en domare säger cannabis inte är så farligt så anpassas hela samhället utefter, detta tycker jag låter rimligt och rationellt. Men våra politiker och legislatörer har väldigt dålig kunskap, och hindrar lagen från att utvecklas och anpassas till våra behov. I USA hade man djupt delibererat över frågan i rätten, med vittnesmål och forskning ifrån läkare och branschmän, för att ge ett övervägt beslut. I Sverige räcker det med att en ledamot säger "haha nej".
Om cannabis inte anses ha medicinska egenskaper ligger försäljning på apotek inte nära till hands. Däremot borde försäljning av icke narkotikaklassad cannabis på exempelvis Systembolaget vara möjlig med politikers goda vilja, varför då motion lämnas i frågan. Det är alltså laglig cannabis med THC-halt lägre än 0,2% som diskuteras.
Citera
2019-09-27, 13:58
Medlem
"Cannabisbruket har ökat med 400%. Joakim chef på Folkhälsomyndigheten kommenterar"

https://m.soundcloud.com/paul-burton-4/joakim-strandberg-enhetschef
Citera
2019-09-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Blott för att cannabis har medicinska egenskaper diskvalificeras inte Systembolaget som ett framtida försäljningsställe. Gränsen mellan rekreationellt- och medicinskt bruk är också svävande. Det kan vara rekreation nog att lindra oro eller få en god nattsömn.

Sedan är det förundrande varför inte apoteken lobbar för försäljning av icke narkotikaklassad cannabis. De säljer ju redan naturläkemedel såsom vändrötter och kamomiller. Därifrån är ju steget inte långt till att även sälja det som verkligen fungerar. Att mycket går att lindra med CBD, som finns i cannabis, kan knappast ha undgått dem.

Om cannabis inte anses ha medicinska egenskaper ligger försäljning på apotek inte nära till hands. Däremot borde försäljning av icke narkotikaklassad cannabis på exempelvis Systembolaget vara möjlig med politikers goda vilja, varför då motion lämnas i frågan. Det är alltså laglig cannabis med THC-halt lägre än 0,2% som diskuteras.

CBD olja med <.2% THC var lagligt förra året. Det är nyligen det blev olagligt (åtm. svårare få tag på). I samband med att även nikotin har blivit hundratals procent dyrare (ingen fel siffra, det kostade ungefär 200kr för det som kostar 6000+kr nu). Sveriges motioner går bakåt ju? De är regressiva.. Finns NOLL vetenskap och 100% fördomar. Fyfan vad jag längtar lämna detta misantropiska skitland. Har anmält offentliga sektorn till IVO, JO och ARN och brukat få rätt men gyllene "rutiner" tar prioritet. Kan behålla jäkla adeln och bakåtsträvande monarkin också. Sverige är fan heller en nationalstat.. Eller så är det 'svenska nationen' som är ett absurt och dysfunktionellt begrepp.
Senast redigerad av downrightEsoteric 2019-09-27 kl. 16:30.
Citera
2019-09-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
CBD olja med <.2% THC var lagligt förra året. Det är nyligen det blev olagligt (åtm. svårare få tag på). I samband med att även nikotin har blivit hundratals procent dyrare (ingen fel siffra, det kostade ungefär 200kr för det som kostar 6000+kr nu). Sveriges motioner går bakåt ju? De är regressiva.. Finns NOLL vetenskap och 100% fördomar. Fyfan vad jag längtar lämna detta misantropiska skitland. Har anmält offentliga sektorn till IVO, JO och ARN och brukat få rätt men gyllene "rutiner" tar prioritet. Kan behålla jäkla adeln och bakåtsträvande monarkin också. Sverige är fan heller en nationalstat.. Eller så är det 'svenska nationen' som är ett absurt och dysfunktionellt begrepp.
Inom FN arbetas för att flytta THC från psykotropa konventionen till allmänna narkotikakonventionen. I slutet av året fattas beslut i frågan. I så fall innebär det bland annat att HD:s dom att narkotikaklassa CBD-olja inte kan vara slutgiltig. Innan du lämnar det här gudsförgätna landet kanske du ska vänta utgången av deras arbete.

http://www.emcdda.europa.eu/news/2019/who-recommends-rescheduling-of-cannabis_en
Citera
2019-09-29, 07:59
Medlem
Citat:
"Cannabisbruket har ökat med 400%. Joakim chef på Folkhälsomyndigheten kommenterar"

https://m.soundcloud.com/paul-burton-4/joakim-strandberg-enhetschef
Därmed borde inses att det inte blir något narkotikafritt samhälle, som är ett politiskt mål från 1978. Tvärtom kommer narkotikaprevalensen att öka, bland annat genom omvärldens förändrade syn på cannabis.

För att nå det ideologiska, politiska målet är det bland annat fokus på att jaga brukare. Därav kriminaliserades narkotikabruk 1988 fastän FN:s narkotikakonventioner blott handlar om att bekämpa tillverkning, distribution och försäljning av illegal narkotika. Tillika uppmanar FN att inte straffa för narkotikabruk.

I en europeisk jämförelse anmäls också överlägset flest ringa narkotikabrott i Sverige. Samtidigt undrar politikerna varför många unga vuxna hamnar i kriminalitet. De styrande borde vid det här laget ha frågat sig vad som har uppnåtts med alla dessa kriminaliseringar och vad det ska leda till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in