Citat:
Ursprungligen postat av
B-stand
Vore inte apoteket en mer passande affär att sälja detta? Kan förstå att Systembolaget radan har rutinen men nått som ska "Den används för att lindra t.ex. smärtor, krämpor och åkommor men också för att minska psykisk ohälsa såsom oro och sömnsvårigheter." borde höra ihop med läkemedel och inte rusdrycker kan jag tycka.
Ni glömmer bort en avgjörande faktor i saken.
I Sverige är medicinskt cannabis virtuellt omöjligt, för den som inte redan väntar på att dö. Första steget är alltid att legalisera för patienter som behöver det. Inget juridiskt klimat har i historien gått från noll-tolerans till full legalisering. Det är säkert att anta att bakvända Sverige inte vågar vara först.
Om Sverige anser att det inte finns medicinska egenskaper, eller åtminstone anser de inte bör vara lagliga, hur fan tänker de sig att låta dessa rusgivande "rekreationella" egenskaperna bli lagliga?
När jag var 17 var jag tvungen att köpa cannabis, i värsta fall opiater på gatan för att INGEN läkare ville skriva ut Melatonin till mig (gick till 5 olika vårdcentraler). Fy fan vad äckligt vårt Läkemedelsverk är. I hela världen är det receptfritt; ett enkelt protein av aminosyran L-tryptofan, som är väsentlig till vår kropp och hjärna, och kan på inget sätt skada den (mycket lätt för kroppen att metabolisera). Melatonin är en spiritualitetens grundsten (tallkottkörteln..), och Läkemedelsverket orkar inte ens
börja forska på det. Så de påstår "vi vet inte om det är bra/dåligt, så bara ge det till 65+ gubbar som inte förlorar så mycket på det". Tack och lov så gick jag till Akutpsykiatrin. Läkaren där skrattade och sa att han själv använder melatonin för det är så ofarligt och bra, och förskrev på en bums.
Kan vårt juridiska klimat ställa till det? Har länge funderat över rättssystemet i länder som USA (common law) jämfört med vår kodifierade lag. I Sverige tycker vi praxis är viktigt, men i USA så
är praxis själva lagen. Så fort en domare säger cannabis inte är så farligt så anpassas hela samhället utefter, detta tycker jag låter rimligt och rationellt. Men våra politiker och legislatörer har väldigt dålig kunskap, och hindrar lagen från att utvecklas och anpassas till våra behov. I USA hade man djupt delibererat över frågan i rätten, med vittnesmål och forskning ifrån läkare och branschmän, för att ge ett övervägt beslut. I Sverige räcker det med att en ledamot säger "haha nej".