2018-06-22, 21:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Du har förstått det rätt: https://www.youtube.com/watch?v=0I7dqyrWcEc
Så du gett upp om de Afrikanska warlords nu då eller, undrar du du inte ens kommenterade det.

Sen har förbudspolitiken som alltid visat sig vara effektiv i början, där konsumtion går ned kraftigt.
För sen fallera totalt och det är här vi är idag med Sverige tex.
Och sen försöker man hävda hur låg konsumtion det är.
Men nu har vi inga nya cannabissiffror sedan 2012 och 21,4% och livstidsprevalens på cannabis(~1,31miljoner personer är det).
Som legaliseringsförespråkare sen använde som argument, tog inte länge innan FHI hyvla dessa siffror och sen vägrat ge nya(kan man tro, i alla fall inga nya sedan 2012).
Och under tiden inga nya siffror kommit, så har vårdtillfällen och narkotika död ökat kraftigt.
Enda slutsatsen man kan dra, är att narkotikapolitiken är fallerad.

Vad ska en editerad röst av Hanif Bali ge oss?
Förstår att man vill förlöjliga, men vad ger det oss?
Citera
2018-06-22, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så du gett upp om de Afrikanska warlords nu då eller, undrar du du inte ens kommenterade det.

Okej, jag kanske hade fel om ebola men om Ted Kaczynski-typer skickar antrax-sporer till ledande politiker, ska polisen då bara tvingas konstatera "nej vi får inte öppna brev för att det kränker medborgarnas rättigheter". Luktar VÄNSTERFLUM om du frågar mig. Nu är fentanyl en EPIDEMI och därför behöver vi KRAFTTAG.
Citera
2018-06-22, 21:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej, jag kanske hade fel om ebola men om Ted Kaczynski-typer skickar antrax-sporer till ledande politiker, ska polisen då bara tvingas konstatera "nej vi får inte öppna brev för att det kränker medborgarnas rättigheter". Luktar VÄNSTERFLUM om du frågar mig. [b]Nu är fentanyl en EPIDEMI och därför behöver vi KRAFTTAG.
Ja, det behöver vi och en legalisering/avkriminalisering, då det visat sig vara mycket effektivt.
Ta bara Portugal där har man minskat sina heroinister med 75% och man återser detta i övriga länder som försöker det samma.
Så ja, det är dax med krafttag och koppla bort polis och koppla in sjukvården och inte har polisen som hindrar denna.
Citera
2018-06-23, 02:57
Medlem
Citat:
Okej, jag kanske hade fel om ebola men om Ted Kaczynski-typer skickar antrax-sporer till ledande politiker, ska polisen då bara tvingas konstatera "nej vi får inte öppna brev för att det kränker medborgarnas rättigheter". Luktar VÄNSTERFLUM om du frågar mig. Nu är fentanyl en EPIDEMI och därför behöver vi KRAFTTAG.

Att kalla det här för "vänsterflumm" för att man värnar om den personliga integriteten är bara korkat.

Det stora problemet ligger fortfarande i vår rådande narkotikapolitik.

Istället för att ge poliserna befogenheter att börja rota igenom svenska folkets post så är det bättre att göra nåt konstruktivt istället och slopa nuvarande förbudspolitik för det är den som föder såna här typer av droger.
Citera
2018-06-23, 11:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Att kalla det här för "vänsterflumm" för att man värnar om den personliga integriteten är bara korkat.

Det stora problemet ligger fortfarande i vår rådande narkotikapolitik.

Istället för att ge poliserna befogenheter att börja rota igenom svenska folkets post så är det bättre att göra nåt konstruktivt istället och slopa nuvarande förbudspolitik för det är den som föder såna här typer av droger.
Och en sak som kommer ske, är att man bara kommer utreda och försöka lösa mindre våldsbrott och våldtäkter.
Då polis ska leta/screena igenom nästan ~2miljarder brev.
Paketen orkade jag inte leta upp, men det är säkerligen en antal hundra miljoner.
Och allt detta för leta en substans vars dos är stort som ett salt korn.

Sen integritet är inte till för knarkare menar dom på(dock sällan säger det i klartext, dock deras aktioner talar ett MYCKET tydligt språk).
Citera
2018-06-23, 18:19
Medlem
https://www.dn.se/livsstil/halsa/det-hander-i-din-hjarna-nar-du-dricker-alkohol/

Glad midsommar era äckliga knarkare.

Narkotikafritt samhälle !?
Går bara inte när majoriteten av samhället knarkar en drog som är värre än cannabis.
Kan det vara så att de flesta i samhället är hjärnskadade pga av sitt livslånga bruk av en drog som är mycket tyngre än cannabis ?
Kan det vara svaret på allt som inte fungerar som det ska ?

Sjukvård.
Skola.
Migrationspolitiken.
Äldrevård.
Försvar.
Narkotikapolitik.....

Allt detta ska skötas av människor som är beroende av en drog som är farligare både för kroppen och samhället än vad cannabis är.....

(inte så konstigt att det är som det är med tanke på vad ni pundare håller på med för droger...)
Citera
2018-06-24, 02:02
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Knarkkrigarnas korthus fortsätter att falla ihop, bit för bit. RNS, Drogfritt.nu och övriga förbudsivrare sliter sitt hår.

Den brittiska polisföreningen 'The Police Federation’s board' har just gjort ett uttalande där de konstaterar att förbudspolitiken inte fungerar, och uppmanar till en lagändring.

https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/police-federation-drugs-laws_uk_5b29f939e4b05d6c16c8d28d?hwj&utm_hp_ref=uk -homepage

https://www.thetimes.co.uk/article/police-demand-rewrite-of-drug-laws-as-cannabis-arrests-slump-qgvvn9r3j

Edit: I efterhand är jag lite förvirrad över uttalandet, men det kanske är min dåliga engelska som spökar? Polisen säger att 100 år av förbudspolitik har varit ett totalt misslyckande och att det behövs en förändring. Samtidigt hävdar de att de inte stödjer legalisering eller avkriminalisering.. Förstår jag rätt? Hur har de tänkt då?
Svenska narkotikapolisföreningen börjar luta åt det hållet också.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/narkotikapolisen-poanglost-att-straffa-missbrukare

Det kanske redan har postats i tråden?

Men dom vill ändå straffa avvikande åsikter.
"– Samma medicin fungerar inte på alla grupper. Jag tror att böter kan vara en avskräckande faktor för personer som inte vill ha vård och som anser att de ska ha rätt att ta droger."
Citera
2018-06-24, 10:44
Medlem
Citat:
Polisen: Postanställda får inte larma om drogpaket – lagen måste ändras
Postanställda får inte tipsa polis och tull om misstänkta brev. Polisen anser därför att postlagen och lagstiftningen kring fentanyl-varianter ändras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-vill-andra-postlagen-pa-grund-av-fentanyl-varianter
Frågan som få ställer sig är varför fler missbrukare använder fentanyl i Sverige än i andra europeiska länder. Varför hamnar missbrukare i exempelvis Tyskland och Nederländerna inte i samma utsträckning i sådant missbruk? Det finns givetvis flera svar på den frågan som återfinns i den restriktiva narkotikapolitiken. Ett svar är att bedriven politik leder till att beprövad narkotika är mindre tillgänglig vilket får ödesdigra konsekvenser då missbrukare använder det som är tillgängligt.

Det är ett cyniskt påstående men sant att ju mindre tillgänglig beprövad narkotika är desto mer illa far missbrukarna. När substitutionsbehandling inte erbjuds eller att heroin inte är tillgängligt används t.ex. fentanyl som är ca 50 ggr starkare och därmed ökar antalet narkotikarelaterade dödsfall. I länder där beprövade droger är mer tillgängliga och med utbredd tillämpning av skademinimerande åtgärder såsom substitutionsbehandling, dvs. där politiken är mindre restriktiv är alltså narkotikadödligheten lägre.

Om hundratalet missbrukare, som varje år avlider till följd av fentanyl, erbjudits substitutionsbehandling skulle flertalet kunna vara i livet idag. Att göra politiken ännu mer restriktiv så att t.o.m. postlagen ändras är fel väg att gå. Det som behöver göras är att behandla missbrukare som sjuka individer istället för brottslingar och erbjuda fler substitutionsbehandling så kommer efterfrågan på fentanyl att minska avsevärt. Då behövs ingen förändring av postlagen om avsikten är att få bort fentanyl. Tyvärr försöker Sverige oftast hitta egna lösningar på narkotikaproblemen istället för att ta lärdom av andra länder. Vår restriktiva politik och eftersträvandet av ett narkotikafritt samhälle har också lett till flest kriminaliseringar, ett mer utbrett problematiskt bruk och bland den högsta narkotikadödligheten i Europa.
Citera
2018-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
"EU: Medlemsländer får legalisera cannabis
19 juni 2018
EU-länderna har rätt att legalisera användning och försäljning av cannabis, exempelvis för medicinskt bruk, sade EU-kommissionens talesperson Anca Paduraru på tisdagen. Om ett medlemsland legaliserar cannabis måste det dock förhindra att drogen inte sprids till EU-länder där det är förbjudet."

https://www.europaportalen.se/content/eu-medlemslander-far-legalisera-cannabis

Menar dom enbart legalisering för medicinskt bruk eller även fullständig legalisering?

Undra vilket land som kommer vara först här i Europa i sådana fall med en fullständig legalisering?
Citera
2018-06-27, 00:50
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Menar dom enbart legalisering för medicinskt bruk eller även fullständig legalisering?

Undra vilket land som kommer vara först här i Europa i sådana fall med en fullständig legalisering?
Ärligt talat så är jag inte särskilt brydd över fullständig legalisering. Visst är det önskvärt, men jag skulle vara helnöjd om vi "bara" får avkriminalisering, så jag kan avnjuta min favoritblomma utan att straffas för det.

Bollen är redan i rullning och flera länder har infört fullständig avkriminalisering. Detta kommer sprida sig mer och mer, vilket även kommer innebära legalisering, förr eller senare. På den punkten kommer Sverige förmodligen att vara allra sist (när vi är döda och begravda), men en avkriminalisering ligger nog betydligt närmre.
Senast redigerad av Rufos 2018-06-27 kl. 00:53.
Citera
2018-06-27, 02:32
Medlem
Citat:

Jag uppfattar det som att EU-kommisionen ger grönt ljus för cannabis i Europa.

Vilket land som blir det första att legalisera cannabis för rekreationellt bruk i EU är svårt att sia om, men vi kan nog konstatera att Sverige iaf inte kommer vara ett av dom.

Detta är några av händelserna som inträffat det senaste året.

"Hög drogdödlighet i Sverige
7 jun

Sverige har den näst högsta narkotikarelaterade dödligheten i EU med närmare 90 dödsfall per en miljon invånare, jämfört med EU-snittet på 22. Sverige hade exempelvis mer än 20 gånger fler drogrelaterade dödsfall än Portugal som bara har en något större befolkningsmängd. Det visar EU:s senaste drograpport som presenterades på torsdagen."

"Norge förändrar narkotikapolitik – går efter portugisisk modell
11 jun

Norge är på väg att radikalt förändra sin narkotikapolitik. De som använder droger ska inte längre straffas, utan erbjudas hjälp enligt portugisisk modell.

– Samhället ska inte straffa sjuka människor. Det är ett grundläggande fel, säger Norges hälsominister Bent Høie som ska driva igenom lagändringarna, enligt SVT."

"Fem danska partier: Legalisera cannabis
12 jun

Fem partier i danska Folketinget kommer i dag tisdag att mötas för att diskutera hur man kan legalisera cannabis i landet, rapportera Ekot. Men en majoritet i Folketinget är fortfarande för ett förbud."

"Legalisering av cannabis övervägs i Italien
27 jul

Det italienska parlamentet inledde i måndags en debatt om huruvida cannabis bör legaliseras i landet, rapporterar Reuters. >>>"

"Droger är en mångmiljardindustri i EU
6 apr

EU-bor uppskattas årligen lägga motsvarande 220 miljarder kronor på olagliga droger. Enligt EU:s narkotikabyrå utgör droghandeln "ett av de största hoten mot säkerheten i EU".

"Irland planerar legalisera drogbruk
6 nov

Irland följer efter Portugal och planerar att avkriminalisera mindre mängder heroin, kokain och cannabis för personligt bruk."

https://www.europaportalen.se/teman/droger
Senast redigerad av AndersJohanssen 2018-06-27 kl. 02:54.
Citera
2018-06-27, 04:54
Avslutad
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-knarkhandeln-slar-nya-rekord/

Citat:
Den globala produktionen av kokain och opium har nått rekordnivåer. Det uppger FN i en rapport på tisdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in