2018-03-24, 13:48
Medlem
Svenska Nyheter driver om cannabis legala status, tar även upp Andreas Thörn fallet, börjar 13min in, sevärt.

https://www.svtplay.se/video/17436430/svenska-nyheter/svenska-nyheter-sasong-1-avsnitt-3
Citera
2018-03-24, 15:08
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Svenska Nyheter driver om cannabis legala status, tar även upp Andreas Thörn fallet, börjar 13min in, sevärt.

https://www.svtplay.se/video/17436430/svenska-nyheter/svenska-nyheter-sasong-1-avsnitt-3
Träffsäkert. Å andra sidan är det ju ganska lätt att driva med Sveriges syn på cannabis. Politiken och moralpaniken runt den här plantan är ju som ett enda stort skämt.

Året är 2018, och att att straffa människor för cannabisbruk är ungefär som att säga att Jorden är platt.
Citera
2018-03-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Träffsäkert. Å andra sidan är det ju ganska lätt att driva med Sveriges syn på cannabis. Politiken och moralpaniken runt den här plantan är ju som ett enda stort skämt.

Året är 2018, och att att straffa människor för cannabisbruk är ungefär som att säga att Jorden är platt.
Yes så är det, men det är fortfarande en stor del av befolkningen som lever i ovisshet, därför är sådana här satiriska inslag jätteviktiga i en tid som denna, det ska fan inte vara lätt för politiker att behålla status-quo.
Citera
2018-03-28, 22:56
Medlem
"Konflikter om cannabisförsäljning är en av huvudorsakerna till de senaste årens många dödsskjutningar i Sverige. Handeln beräknas vara värd minst en halv miljard kronor och beskrivs som en ”basinkomst” för kriminella gäng i utanförskapsområden."

Personligen tror jag 500 miljoner är alldeles i underkant men det var kul att för första gången få något slags hum om vad cannabis marknaden i Sverige omsätter.

"Polisens narkotikaexpert Stewe Alm tror dock inte att legalisering av cannabis vore en fungerande lösning i Sverige. Gängen skulle bara hitta andra försörjningssätt, menar han.

– Kriminalitet handlar om att tjäna pengar. Kan man inte tjäna pengar på att sälja cannabis försöker man få in pengar på något annat."

"Experten" och poliskonstapel Stewe Alms knivskarpa analys av cannabismarknaden i Sverige, skulle gärna höra mer ingående om vartifrån dessa kriminella bastarder skulle trolla fram en halv miljard i svarta pengar men det vill han inte berätta, jag undrar varför, ger någon gammal klyscha till svar istället, fucking patetic.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brak-om-cannabis-bakom-manga-dodsskjutningar
Citera
2018-03-29, 07:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
"Konflikter om cannabisförsäljning är en av huvudorsakerna till de senaste årens många dödsskjutningar i Sverige. Handeln beräknas vara värd minst en halv miljard kronor och beskrivs som en ”basinkomst” för kriminella gäng i utanförskapsområden."

Personligen tror jag 500 miljoner är alldeles i underkant men det var kul att för första gången få något slags hum om vad cannabis marknaden i Sverige omsätter.

"Polisens narkotikaexpert Stewe Alm tror dock inte att legalisering av cannabis vore en fungerande lösning i Sverige. Gängen skulle bara hitta andra försörjningssätt, menar han.

– Kriminalitet handlar om att tjäna pengar. Kan man inte tjäna pengar på att sälja cannabis försöker man få in pengar på något annat."

"Experten" och poliskonstapel Stewe Alms knivskarpa analys av cannabismarknaden i Sverige, skulle gärna höra mer ingående om vartifrån dessa kriminella bastarder skulle trolla fram en halv miljard i svarta pengar men det vill han inte berätta, jag undrar varför, ger någon gammal klyscha till svar istället, fucking patetic.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brak-om-cannabis-bakom-manga-dodsskjutningar
Den har jag hört till leda, och var gång undrar jag vilken slags verksamhet har man sparat för framtiden?
Och hur inbillar man sig detta skulle vara nått man bara låter bli idag och tjäna pengar.
Men sure, kriminellanätverk försvinner inte för man legaliserar.
Dock kommer dom avfolkas då man inte kan ge folk en lön de kan leva på, och detta sker väl under par år innan det går ned så långt det går.

Man är livrädd inom allt statligt att erkänna att drogernas inkomster är det man bråkar om.
Göteborgspolisen försökte med haschkriget, men svaret var och sluta med detta då det gav luft under vingarna för legaliseringsrörelsen.
Citera
2018-03-29, 11:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den har jag hört till leda, och var gång undrar jag vilken slags verksamhet har man sparat för framtiden?
Och hur inbillar man sig detta skulle vara nått man bara låter bli idag och tjäna pengar.
Men sure, kriminellanätverk försvinner inte för man legaliserar.
Dock kommer dom avfolkas då man inte kan ge folk en lön de kan leva på, och detta sker väl under par år innan det går ned så långt det går.

Man är livrädd inom allt statligt att erkänna att drogernas inkomster är det man bråkar om.
Göteborgspolisen försökte med haschkriget, men svaret var och sluta med detta då det gav luft under vingarna för legaliseringsrörelsen.

Stör mig något enorm på argumentet:
Citat:
– Kriminalitet handlar om att tjäna pengar. Kan man inte tjäna pengar på att sälja cannabis försöker man få in pengar på något annat.
Med den logiken är det dumt, rent generellt, att motverka brottslighet. De kommer ju bara att göra något annat.
Varför ska vi stoppa bankrån? Då rånar de bara någon annan?
Idiotiska argument. Pinsamt att de kan häva ur sig sådant utan att bli totalsågade.

Självklart är det bra att försvåra för kriminella gäng att få tag i lätta pengar. duh.
Citera
2018-03-29, 13:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Stör mig något enorm på argumentet:

Med den logiken är det dumt, rent generellt, att motverka brottslighet. De kommer ju bara att göra något annat.
Varför ska vi stoppa bankrån? Då rånar de bara någon annan?
Idiotiska argument. Pinsamt att de kan häva ur sig sådant utan att bli totalsågade.

Självklart är det bra att försvåra för kriminella gäng att få tag i lätta pengar. duh.
Den är väl indoktrinerad in i samhället, för den poppar ofta upp även utanför polisen, kanske tom oftare där.
Finns inget som ens i närheten kommer ersätta alla de pengar som skulle försvinna genom legalisering av cannabis eller mer droger.
De måste minska personalstyrkan efter hand.
Citera
2018-03-29, 17:20
Medlem
hrwdtjs avatar
SVT tycker att det är värt att uppmärksamma att det finns positiva sidor med legalisering.

Citat:
Cannabislegaliseringen hårt slag mot mexikanska karteller

Drogkartellerna i Mexiko har fått stora problem efter att flera delstater i USA legaliserat cannabis. Det säger Tom Wainwright, tidigare Mexiko-korrespondent för The Economist och författare till en bok om drogkartellernas ekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/cannabislegaliseringen-hart-slag-mot-mexikanska-karteller
Citera
2018-03-29, 20:31
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-jag-vill-inte-kalla-det-diskriminering

''Polisen anklagas för diskriminering av en kriminolog på Stockholms Universitet efter SVT:s granskning av polisinsatserna i Stockholms utsatta förorter.
– Det ska vara en likhet inför lagen, säger Henrik Tham, kriminolog, Stockholms Universitet.''

Sverige.

Ett rasistiskt pajas land där man säger sig vara emot diskriminering och nazist fasoner.

Patetiskt.
Citera
2018-03-29, 20:35
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
SVT tycker att det är värt att uppmärksamma att det finns positiva sidor med legalisering.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/cannabislegaliseringen-hart-slag-mot-mexikanska-karteller

Den artikeln, och nästan alla vettiga artiklar om droger och narkotikapolitik som skrivs i Sverige, kan vi tacka reportern Johan Wicklén för. En av få svenska journalister som är insatt i sakfrågan och skriver korrekt och objektivt - och som du påpekar ser nyhetsvärdet i att rapportera sakligt om eventuella fördelar med legalisering.
Citera
2018-03-30, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wantitnow
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-jag-vill-inte-kalla-det-diskriminering

''Polisen anklagas för diskriminering av en kriminolog på Stockholms Universitet efter SVT:s granskning av polisinsatserna i Stockholms utsatta förorter.
– Det ska vara en likhet inför lagen, säger Henrik Tham, kriminolog, Stockholms Universitet.''

Sverige.

Ett rasistiskt pajas land där man säger sig vara emot diskriminering och nazist fasoner.

Patetiskt.

Denna "rasism" bygger i grunden på ren och skär egalitärism med "svaga grupper" som behöver statens hjälp att skyddas från faror. Det stora mysteriet i detta bisarra parallelluniversum som vi lever i är hur det kunde bli högern som kom att gå längst med vänsterns egalitärutopi: https://www.youtube.com/watch?v=Hb0rHSJTwKo

Egentligen är det väl en ohelig allians av högerdårar som vill se "hottentottarna" fortsätta ta kål på varandra i ändlösa gängstrider och vänsterdårar som tror att Somalias kollektiva intelligenskvot kommer att stiga till nobelpristagarnivåer om polisen får ökade resurser att stoppa cannabisrökningen i Rinkeby.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2018-03-30 kl. 01:17.
Citera
2018-04-05, 11:52
Medlem
En polischef i västernorrland är i blåsväder efter ett mycket kontroversiellt uttalande.

"Han ska även ha sagt att han kan "erbjuda pistol till användare av cannabis så att de kan skjuta sig själva i munnen."

Polischefen i Västernorrland uppmärksammades förra veckan av Svenska Dagbladet för att han vid ett flertal tillfällen uttryckt dylika uppmaningar som tolkats som dels hets mot folkgrupp, dels som uppmaning till brott."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in