Citat:
Ursprungligen postat av
knarkadamus
Jessica Vikberg och Mattias Svensson om att legalisera cannabis
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/jessica-vikberg-och-mattias-svensson-om-att-legalisera-cannabis
Läggs ut imorgon 27 Mars 14:15. Jag tror faktiskt inte jag sett Jessica ha ett samtal med en riktig meningsmotståndare. Det ska bli ett intressant samtal hoppas jag, bättre än Skavlan antagligen.
Lyssnade på det nu. Tyckte Mattias var den med de bättre resonemangen och att Jessica mest verkade desperat i sina resonemang. För folk som lyssnar som inte har någon bias så lär han nog övertyga mer. Det var många "så du menar"-argument från henne men han var ganska bra på att värja dom och den enda gången Mattias också drog ett liknande resonemang med hennes logik så ville hon inte höras vid det utan att kunna motargumentera det.
Tycker hennes logik om att Kanada fått bort 73% av den illegala marknaden inte spelar någon roll för att 27% fortfarande finns kvar är bisarr och att hon vägrar erkänna att det är ett hårt slag mot gängens inkomstkällor, för att de ändå finns kvar var och visade på hur lite insikt hon hade om hur problemlösning sker.
Tyckte faktiskt Mattias fick med de viktigaste punkterna om varför det bör göras en legalisering och att han också var principfast som liberal och inte kompromissade med sina principer.
En sak som gjorde mig upprörd var faktiskt när hon berättade om exempel där de kommit hem till en fnissande mamma med en bebis och gjort husis med hundar och allt och jag bara undrade för mig själv vad som var mest traumatiserande för barnet, att ens mamma ler och fnissar och är glad, eller att stora uniformerade män med enorma schäfrar springer in i huset och börjar skrika och ha sig. Påminde lite om hur inkvisitionen förföljde människor med de godaste åtankar. Det är fanatiskt tänkande. Sen vet jag ju inte den exakta situationen, men det var så hon berättade det och det jag kan ta ställning till.