2021-09-15, 12:34
Medlem
https://www.svt.se/sport/friidrott/cannabis-kan-tillatas-efter-stjarnans-straff

WADA (Antidopningsbyrån) Ska ta upp cannabis status på listan över illegala substanser.
Alltid stort med ett erkännande från en så pass stor organisation!
Citera
2021-09-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Verkar som att Sverige ska vara det ända landet I världen där det tom ska vara olagligt att tänka på en joint.

Målet är alltså att köra ända in i kaklet fast förändring sker i både Norge, Danmark och Finland, lycka till säger jag bara.

Får inte länken att fungera, är den redan död? Jag ser inga fel i den.
I Sverige är det en övertro på kriminalisering som metod för att minska narkotikaproblemen. Varje år ökar också antalet anmälda ringa narkotikabrott utan att minska varken brottslighet eller andra narkotikaproblem som snarare ökar. Ändå föreslås göra mer av det som uppenbart inte fungerar genom att även göra försök till ringa narkotikabrott kriminaliserat. Därtill kriminaliseras redan flest narkotikabrukare i europeisk jämförelse då Sverige är ett av få länder som har kriminaliserat själva bruket.

Den här länken ska fungera.
Citat:
Narkotikabrotten
[…]
Vi föreslår därför att försök, förberedelse och stämpling till narkotikabrott av normalgraden respektive försök och förberedelse till ringa narkotikabrott beträffande innehav och annan befattning med narkotika ska kriminaliseras,
[…]
https://www.regeringen.se/4a3dc0/contentassets/5849de4e0e93463ba48cbe0042f100a3/skarpta-straff-for-brott-i-kriminella-natverk-sou-202168.pdf
Citera
2021-09-16, 15:00
Medlem
http://flamman.se/a/leonidas-aretakis-slapp-partyknarkarna-svensk-narkotikapolitik-drabbar-de-fattiga

Den stränga svenska narkotikapolitiken har lett till världens högsta dödlighet bland missbrukare, höga intäkter för de kriminella gängen och bortslösade polisresurser. Ändå klamrar sig sosseregeringen fast vid en politik som de har ärvt från borgerligheten. Det är dags för nytänk.

Men inget av detta går att prata om i Sverige. Kunskapsnivån är skamligt låg, delvis då myndigheterna satsat på propaganda i stället för information. Samtidigt dör missbrukare, gängens intäkter ökar, och polisen slösar resurser på att jaga smårökare. Visst, se mellan fingrarna om ni är rädda för opinionen. Men låtsas inte att ni gör det för arbetarklassens skull.

Skäms inte politikerna av det faktum att dom är sämst i klassen? Eller är dom så pass grandiosa att dom hellre ser att oskyldiga människor dör istället för att utreda politiken? Jag vet vad jag tror iaf.
Citera
2021-09-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
I Sverige är det en övertro på kriminalisering som metod för att minska narkotikaproblemen. Varje år ökar också antalet anmälda ringa narkotikabrott utan att minska varken brottslighet eller andra narkotikaproblem som snarare ökar. Ändå föreslås göra mer av det som uppenbart inte fungerar genom att även göra försök till ringa narkotikabrott kriminaliserat. Därtill kriminaliseras redan flest narkotikabrukare i europeisk jämförelse då Sverige är ett av få länder som har kriminaliserat själva bruket.

Den här länken ska fungera.
Som jag förstår det har lagen inte gått igenom ännu, så fortfarande finns det hopp.

Men jag skulle inte bli förvånad om man helt slutar jobba mot gäng och klaner i narkotikasammanhang utan lägger 100% fokus på brukarna. Loz Zetas läser nyheterna och skickar genast upp ett parti med 150kg meth till Sverige.
Citera
2021-09-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
http://flamman.se/a/leonidas-aretakis-slapp-partyknarkarna-svensk-narkotikapolitik-drabbar-de-fattiga

Den stränga svenska narkotikapolitiken har lett till världens högsta dödlighet bland missbrukare, höga intäkter för de kriminella gängen och bortslösade polisresurser. Ändå klamrar sig sosseregeringen fast vid en politik som de har ärvt från borgerligheten. Det är dags för nytänk.

Men inget av detta går att prata om i Sverige. Kunskapsnivån är skamligt låg, delvis då myndigheterna satsat på propaganda i stället för information. Samtidigt dör missbrukare, gängens intäkter ökar, och polisen slösar resurser på att jaga smårökare. Visst, se mellan fingrarna om ni är rädda för opinionen. Men låtsas inte att ni gör det för arbetarklassens skull.
En ledarartikel som skildrar den svenska narkotikapolitiken. Om fler tar åt sig innehållet blir det inte lika enkelt för sossarna att bedriva repressiv narkotikapolitik och komma undan med att vägra utvärdera kriminaliseringen av narkotikabruk.
Citera
2021-09-16, 19:56
Medlem
Dagens boktips: "Nils Bejerot och den svenska narkotikapolitiken".

Citat:
Han har kallats den svenska narkotikapolitikens fader. Under flera decennier spelade han en nyckelroll i den narkotikapolitiska debatten. Läkaren och forskaren Nils Bejerot väckte starka känslor när han levde och han gör det än idag, mer än trettio år efter sin död.

I denna bok gör samhällsforskaren Björn Johnson en inträngande analys av Nils Bejerots idéer om narkotikamissbruk och av hans narkotikapolitiska arv. Bejerot spelade en viktig roll för nolltoleranspolitikens genombrott i Sverige under 1980-talet, men var han verkligen så inflytelserik som många velat göra gällande?
[…]

https://arkiv.nu/butik/nils-bejerot-och-den-svenska-narkotikapolitiken/

Boken finns även att låna på flera stadsbibliotek.
Citera
2021-09-23, 13:07
Medlem
https://www.vice.com/en/article/y3d7kx/companies-employers-drug-tests-labour-shortage

Companies are Getting Rid of Drug Tests Because They Can’t Find Enough Workers
The global labour shortage is forcing companies like Amazon to stop punishing employees for recreational drug use.

Ett beslut som är helt rätt i tiden.

Till människor som inte vill ha "pundare" på jobbet, lek med tanken att ALLA droger skulle bli olagliga över en natt, ja både snus, cigg, alkohol och kaffe är alla droger. Gäller givetvis all receptbelagd medicin också som lugnande och smärtisar.

Vem ska då jobba och föra samhället framåt? Sug på den en liten stund.
Citera
2021-09-26, 12:32
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Dags att plugga italienska eller?

Italien kan bli först i EU att helt legalisera cannabis
En folkomröstning om frågan kommer troligtvis äga rum i början av nästa år efter att över en halv miljon namnunderskrifter samlats in, skriver Reuters. [...] Reuters uppger också att runt 57 procent av italienarna förväntas att rösta för en legalisering. Det skulle då innebära att Italien blir det första landet i EU att helt legalisera cannabis.
Skulle aldrig falla mig in att röka skiten...men tänker att lite ätbara och varmare breddgrader hade gjort gott för min åldrande värkande (vältränade) kropp. Och Italien har jag dessutom hört många bra saker om innan så varför inte?
Citera
2021-09-26, 15:36
Medlem
SSU skåne vill legalisera cannabis och införa ett statligt monopol. En blick in i framtidens politik må tro?
https://www.hd.se/2021-09-25/legalisera-cannabis-och-infor-ett-statligt-monopol
Citera
2021-09-27, 17:07
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Dags att plugga italienska eller?

Italien kan bli först i EU att helt legalisera cannabis
En folkomröstning om frågan kommer troligtvis äga rum i början av nästa år efter att över en halv miljon namnunderskrifter samlats in, skriver Reuters. [...] Reuters uppger också att runt 57 procent av italienarna förväntas att rösta för en legalisering. Det skulle då innebära att Italien blir det första landet i EU att helt legalisera cannabis.
Skulle aldrig falla mig in att röka skiten...men tänker att lite ätbara och varmare breddgrader hade gjort gott för min åldrande värkande (vältränade) kropp. Och Italien har jag dessutom hört många bra saker om innan så varför inte?
Så 57 procent av italienarna förväntas att rösta för en legalisering? Fantastiskt! Världens bästa mat och rödvin, och så laglig weed på det.

Nu blir det att skrapa ihop några rejäla semesterkassor.
Senast redigerad av Jiren 2021-09-27 kl. 17:10.
Citera
2021-09-30, 08:22
Medlem
Magdalena Andersson sa i P1 morgon idag att hon har rökt marijuana.
Citera
2021-09-30, 09:12
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostatben
Magdalena Andersson sa i P1 morgon idag att hon har rökt marijuana.

Hon måste fått snedtändning då hon svarade att hennes erfarenhet var att samhället bör ha en tydlig attityd gentemot cannabis som inte är tillåtande.
Senast redigerad av inkognyto 2021-09-30 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in