Citat:
Det blir en ”tipping point” som slår tillbaka på samhället när staten genom kriminaliseringen av narkotikabruk skapar en massa brottslingar som inte behöver vara det. Den gör även relationen sämre mellan brukare och polis vilket försvårar brottsförebyggning och brottsbekämpning. Kriminaliserade får kortare steg till annan och värre brottslighet. Därför är det väsentligt att inte onödigt skapa brottslingar till exempel genom narkotikabruk, som kriminaliserades 1988, som även är faktum i en värld som aldrig har varit eller blir fri från droger. Fler behöver inse att det är Sverige som gör annorlunda och har större problem. Räcker att blicka mot Danmark för att upptäcka det. Dock görs inga utlandsblickar och kriminaliseringen vägrar de regerande att utvärdera.
Jag instämmer helt. Vad som stör mig - oerhört - är att de praktiska konsekvenserna av den narkotikarelaterade överkriminaliseringen är välkända och i sak okontroversiella. Till skillnad från allmänna principer för kriminalisering som gäller för andra områden kan lagstiftare - när det gäller narkotika - fortfarande komma undan med mestadels moraliserande och paternalistiska argument, vilka alla inom den allmänna kriminalrätten samt påföljdskunniga vet är de svagaste nöd-argument som finns när det handlar om kriminalisering. Ibland försöker man måla upp en risk i relationen till andra länder (där Sverige skulle utnyttjas som safe harbor), men det funkar ju inte för att värja sig mot avkriminalisering av bruk och mindre innehav för eget bruk. Jag misstänker att polisen har gjort "skälig misstanke för narkotikabrott genom bruk" till det centrala tillvägagångssättet för att kunna komma vidare till kroppsvisitation och husrannsakan och har svårt att föreställa sig en värld där såna pro forma-skäl inte kan användas längre, även om de snabbt skulle se den dramatiska minskningen av brottsligheten som avkriminalisering i sig skulle innebära utan att behöva lyfta ett finger, för att inte tala om de resurser som skulle frigöras i alla led i rättskedjan.
Nej, jag vill inte höra fler lama invändningar mot bättre vetande av politiker och verkligen inte grötmyndiga utantillramsor från nån aspirant på lokalnyheterna om hur bra man skyddar de stackars missbrukarna genom att straffa dem för deras sjukdomar. Det måste få råda samma rationella konsekvenstänkande på narkotikaområdet som det gör för bokföring.
//WW