2021-04-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Ja, det är spännande och roligt för dem som brukar besöka dessa länder, men har sett en liten oroande utveckling, ju positivare länderna i Europa blir mot cannabis, ju hårdare tag tar Sverige, tyvärr.
Sverige kommer bli det absolut sista landet i världen att legalisera cannabis, och i den nya ANDT strategin som jag läste idag nämns absolut inget nytt, ordet avkriminalisering nämns inte ens.
Men jag är faktiskt rätt så övertygad om att efter 2025 när den ska ses över igen så har folk hunnit bli lite mer anpassade till verkligheten.

Är vi överens där, att före 2025 kommer det bara bli hårdare och hårdare tag mot det egna bruket, för att efter det kanske gå mot en linje där man vill rädda liv istället för att ta dem.

Innan 2025 kommer ingen avkriminalisering ske här i Absurdistan, delar vi den åsikten?
Hur hårdare tag menar du att det kommer bli? Förra året dömdes 100.000 personer för ringa, samtidigt mördades 124 av dödligt våld, menar du att polisen ännu ett år kommer ha skeva prioriteringar och pria offerlösa brott samtidigt som gäng och klaner tillåts rota sig hårdare i samhället?

Jag tror inte det kan bli så mkt hårdare utan att polisen tappar det lilla förtroendet som finns kvar därute, gängfrågan är den nya invandringsfrågan, men visst mer övervakning kommer flera partier gå till val på.

Det kommer definitivt ske under 2020-talet, legaliseras det i Danmark kommer det påverka utfallet för oss, sen får vi se vad som händer i andra eu-länder samt fallet Andreas Thörn.

I dagsläget skiter jag faktiskt i legalisering, vi måste få till en avkriminalisering fortast möjligt, staten lär ändå bara skatta sönder låghaltiga thc-produkter med värdelösa öppettider så Ahmed och grabbarna kan forsätta pusha dunder för 100kr grammet.
Citera
2021-04-02, 17:27
Medlem
Citat:
Narkotikautredning dröjer – trots höga dödstal
Sverige har Europas högsta narkotikarelaterade dödstal trots en låg narkotikaanvändning jämfört med övriga länder i Europa. För ett drygt år sedan begärde riksdagen av regeringen att man påbörjar en utvärdering av narkotikapolitiken.
Men ännu har regeringen inte återkommit i frågan.
[...]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/narkotikautredning-drojer-trots-hoga-dodstal
När man läser artikeln påminns man om hur långt borta en avkriminalisering är. Inte nog med att regeringen vägrar att utreda kriminaliseringen av narkotikabruk, därtill dröjs det med att utvärdera narkotikapolitiken som för flera decennier sedan borde ha blivit mer evidensbaserad. Det är ju inte så att fakta saknas. Länge har flest narkotikabrukare kriminaliserats genom att själva bruket är kriminaliserat. Samtidigt är det problematiska bruket mer utbrett vilket den högsta narkotikadödligheten kännetecknar. Ljusglimten trots allt är att något riksdagsparti driver frågan att narkotikapolitiken behöver förändras.
Citera
2021-04-02, 17:36
Medlem
inkognytos avatar
Kommer en avkriminalisering eller liberalisering ske i Sverige inom närmaste åren blir det andra problem. Vad ska alla poliser vars arbetsuppgift är att trakassera och haffa misstänkta pårökta personer och skicka dessa på pisstest då sysselsätta sig med?
Citera
2021-04-02, 19:39
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Kommer en avkriminalisering eller liberalisering ske i Sverige inom närmaste åren blir det andra problem. Vad ska alla poliser vars arbetsuppgift är att trakassera och haffa misstänkta pårökta personer och skicka dessa på pisstest då sysselsätta sig med?

Dom kan ju börja skaffa sig riktiga jobb ?
Citera
2021-04-03, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Hur hårdare tag menar du att det kommer bli? Förra året dömdes 100.000 personer för ringa, samtidigt mördades 124 av dödligt våld, menar du att polisen ännu ett år kommer ha skeva prioriteringar och pria offerlösa brott samtidigt som gäng och klaner tillåts rota sig hårdare i samhället?

Jag tror inte det kan bli så mkt hårdare utan att polisen tappar det lilla förtroendet som finns kvar därute, gängfrågan är den nya invandringsfrågan, men visst mer övervakning kommer flera partier gå till val på.

Det kommer definitivt ske under 2020-talet, legaliseras det i Danmark kommer det påverka utfallet för oss, sen får vi se vad som händer i andra eu-länder samt fallet Andreas Thörn.

I dagsläget skiter jag faktiskt i legalisering, vi måste få till en avkriminalisering fortast möjligt, staten lär ändå bara skatta sönder låghaltiga thc-produkter med värdelösa öppettider så Ahmed och grabbarna kan forsätta pusha dunder för 100kr grammet.

T ex att polisen vill införa obligatorisk häktning om du lämnar ett positiv urintest i samband med trafikkontroll och med urinprov vet vi ju alla att det är ett ringa även om du rökt för en månad sen om du skulle råka ha spårämnen i dig.

Som vi alla vet så är det en skenmanöver, dom vill få till obligatorisk häktning oavsett, säger man att det gäller trafik så blir det inte lika mycket rabalder, men det folk inte tänker på är att den här lagen kommer att appliceras på alla nivåer, ett bättre verktyg för mer trakasserier och regeringen i nya strategin vill ju att man ska bli dömd till vård vid ringa narkotikabrott dubbelt så hårt straff med andra ord om man jämför med innan, går det här igenom så blir du både kriminell och missbrukare, tidigare så blev du bara kriminell.

Vilket betyder i värsta fall (och gäller det någon som rökt en holk så är det värsta fall ALLTID när det gäller stasi, så går det här igenom så kommer du att bli häktad, dömd för ringa narkotikabrott, och utöver det bli dömd en gång till fast till vård, och skulle du bryta kontraktsvård så blir det kåken istället utan att passera gå.

Det kallar åtminstone jag hårdare tag, plus att polisen är beordrade att prioritera ringa narkotikabrott (varför vet jag inte helt ärligt, vi pumpar in miljoner för att jaga sjuka människor som brukar det för eget bruk).

Det är väldigt märkligt att så fort det gäller ringa narkotikabrott så finns det hur mycket resurser som helst till vilket pris som helst.

Och den här utredningen har dem skjutit på i över 10 års tid, så jag ser inte varför dem skulle göra det igen, nu har ju Sossarna köpt sig tid till 2025, smart drag att förhala det hela så att det hunnit träda laga kraft, så man måste vänta till 2025 innan man kan se över det igen.

Heja Svedjet!
Citera
2021-04-03, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto

Förslagsvis så kan dessa poliser som lever för att jaga sjuka individer röra sig till vården istället och jobba med att hjälpa missbrukare istället och ge plats åt riktiga poliser som har lite cohones och fokuserar på en trygg tillvaro för medborgarna och som inte fokuserar på att springa omkring och peta folk i röven och dra i lilla snoppen på oskyldigt folk i jakt på urin (ja, polisen har börjat dra i snoppen på folk för att kolla så att snoppen är riktig och inte en fejk).
Senast redigerad av Dipt 2021-04-03 kl. 07:03.
Citera
2021-04-03, 12:09
Medlem
Citat:
T ex att polisen vill införa obligatorisk häktning om du lämnar ett positiv urintest i samband med trafikkontroll och med urinprov vet vi ju alla att det är ett ringa även om du rökt för en månad sen om du skulle råka ha spårämnen i dig.

Som vi alla vet så är det en skenmanöver, dom vill få till obligatorisk häktning oavsett, säger man att det gäller trafik så blir det inte lika mycket rabalder, men det folk inte tänker på är att den här lagen kommer att appliceras på alla nivåer, ett bättre verktyg för mer trakasserier och regeringen i nya strategin vill ju att man ska bli dömd till vård vid ringa narkotikabrott dubbelt så hårt straff med andra ord om man jämför med innan, går det här igenom så blir du både kriminell och missbrukare, tidigare så blev du bara kriminell.

Vilket betyder i värsta fall (och gäller det någon som rökt en holk så är det värsta fall ALLTID när det gäller stasi, så går det här igenom så kommer du att bli häktad, dömd för ringa narkotikabrott, och utöver det bli dömd en gång till fast till vård, och skulle du bryta kontraktsvård så blir det kåken istället utan att passera gå.

Det kallar åtminstone jag hårdare tag, plus att polisen är beordrade att prioritera ringa narkotikabrott (varför vet jag inte helt ärligt, vi pumpar in miljoner för att jaga sjuka människor som brukar det för eget bruk).

Det är väldigt märkligt att så fort det gäller ringa narkotikabrott så finns det hur mycket resurser som helst till vilket pris som helst.

Och den här utredningen har dem skjutit på i över 10 års tid, så jag ser inte varför dem skulle göra det igen, nu har ju Sossarna köpt sig tid till 2025, smart drag att förhala det hela så att det hunnit träda laga kraft, så man måste vänta till 2025 innan man kan se över det igen.

Heja Svedjet!
Vad polisen vill och vad som kommer ske år två helt olika saker, obligatorisk häktning för ringa narkotikabrott, sköna stasi vibbar.

Det kommer aldrig funka i praktiken, våra häkten är redan fulla av alla gangbangers och alla anstalter redan överbelagda.

Ska man bygga ett stort förvar där man kan husera hundratusentals knarkare?
Citera
2021-04-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Vad polisen vill och vad som kommer ske år två helt olika saker, obligatorisk häktning för ringa narkotikabrott, sköna stasi vibbar.

Det kommer aldrig funka i praktiken, våra häkten är redan fulla av alla gangbangers och alla anstalter redan överbelagda.

Ska man bygga ett stort förvar där man kan husera hundratusentals knarkare?

Dr Beijerot har ju redan introducerat det, han kom ju på att man skulle bygga institutioner utanför samhällen där man skulle förvara knarkare för att dem inte skulle smitta andra med narkomani, och den politiken är vår narkotikapolitik, Kalle anka landet.
Och med lillpitten Johansson vid rodret så kan nog vilken jävla dårskap som helst bli klubbad igenom 😂

Edit: Nisses idé är alltså behandlingshem, vilket praktiseras än idag.
Vård ska vara frivillig.
Citera
2021-04-04, 16:58
Medlem
Jirens avatar
Inte helt on topic, men trådens absoluta "favoritminister" Lena Hallengren rusar fram i opinionen och ser ut att kunna bli Sveriges nästa statsminister om trenden håller i sig, och om S-MP-C-V vinner nästa val.

Citat:
Förtroendet för Lena Hallengren fortsätter spikrakt uppåt – sedan september 2020 har hennes siffror ökat med 16 procentenheter, enligt Novus. Ökningen i den senaste mätningen, sedan den förra mätningen i januari, är 6 procentenheter.

– Samtidigt tycker många väljare att hon gör ett bra jobb. Kan hon hålla i dessa förtroendesiffror framöver lär hon bli en av dem som nämns som en möjlig efterträdare den dag Stefan Löfven avgår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-lena-hallengren-rusar-i-kolvattnet-av-pandemin
Vi vet ju redan vad den här galningen tänker och tycker ang svensk narkotikapolitik. Kan vi förvänta oss ett svenskt 'War On Drugs 3.0' med Hallengren som statsminister?
Senast redigerad av Jiren 2021-04-04 kl. 17:07.
Citera
2021-04-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Inte helt on topic, men trådens absoluta "favoritminister" Lena Hallengren rusar fram i opinionen och ser ut att kunna bli Sveriges nästa statsminister om trenden håller i sig, och om S-MP-C-V vinner nästa val.

Vi vet ju redan vad den här galningen tänker och tycker ang svensk narkotikapolitik. Kan vi förvänta oss ett svenskt 'War On Drugs 3.0' med Hallengren som statsminister?

Det spelar absolut ingen roll hur populär hon är, Sossarna har ju gjort sitt, OM dom ni mot förmodan skulle komma till makten igen så är det inte förens om 2-3 val tidigast, och då kan hon väl tugga på om sin war on drugs 3.0 för då lär hon tyvärr finna sig i att föregående regering har börjat att rädda liv, vilket hon blir illamående av, men vi ser äntligen slutet på hennes folkmordskarriär.
Sossarna kommer ALDRIG sitta vid makten igen förens om tidigast 8 år eller så.
Citera
2021-04-07, 12:25
Medlem
Idag skulle det väl diskuteras lite narkotikapolitik?
Var det något samtal av vettig karaktär, eller dem kanske inte har diskuterat det över en fika än?
Citera
2021-04-07, 13:58
Medlem
Citat:
Idag skulle det väl diskuteras lite narkotikapolitik?
Var det något samtal av vettig karaktär, eller dem kanske inte har diskuterat det över en fika än?
Hmm, har jag missat något?

Den förra debatten med bla Damberg och Kristina Nilsson var en fröjd för ögonen, hoppas våra ministrar ställs mot väggen igen, är det något jag älskar så är det när våra folkvalda inte vet skillnaden mellan en legalisering och en avkriminalisering i en rikssänd debatt om narkotikapolitik, jag gissar att jag inte behöva plocka fram mitt finaste gräs för att garva lite denna gång heller.
Senast redigerad av AndersJohanssen 2021-04-07 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in