2017-05-28, 19:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
I den här tråden skulle vi kunna tipsa om litteratur om dissociativa störningar eller sådan som relaterar till ämnet. Några böcker, som jag tycker är bra, och som har hjälpt mig att få en större insikt i ämnet handlar inte om den här sortens störningar i första hand, men nämner ämnet och förklarar på ett bra sätt kopplingen mellan dissociation och PTSD/Komplex PTSD:

- PTSD: En handbok för dig, som har drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen. Anna Gerge, Kristina Lander.

En bra, lättläst/lättförståelig bok om traumatisering/PTSD. Innehåller ett kapitel, som berör dissociation och dess koppling till huvudämnet.

- Trauma och tillfrisknande. Judith Lewis Herman. Om man kan ha överseende med att boken är skriven för några decennier sedan och a) Är något könsstereotyp i sitt sätt att beskriva mäns vs kvinnors traumatisering, vilket beror på att den tar avstamp i 1970-talets kvinnorörelse och b) Använder sig av en del föråldrade begrepp, exempelvis Multipel Personlighetsstörning (Idag kallad DID, Dissociativ identitetsstörning), så tycker jag att det här är den bästa boken skriven om ämnet traumatisering. Berör även på ett rätt så omfattande sätt dissociationsbegreppet och dess koppling till huvudämnet.

En bok som berör ämnet direkt:

Att hantera traumarelaterad dissociation: Färdighetsträning för patienter och deras terapeuter. Boon/Steele/Van der Hart.

Beskrivning från förlagets hemsida:

http://www.insidan.se/index.php/bocker
Citera
2017-05-28, 19:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Annat som kan vara av relevans och intresse för ämnet:

Om desorganiserad anknytning.

Boktips:

Ett litet barns dagbok. Daniel N. Stern.

Utvecklingspsykologi för småbarn. Beskriver ett barns mentala utveckling och uppfattning av omvärlden från 0-4 års ålder. Relaterar lite till ovanstående länk och kan vara relevant i frågan om hur dissociativa störningar utvecklas. Mycket intressant bok, i vilket fall som helst.
Citera
2017-05-29, 23:25
Medlem
nonameds avatar
Jag har kontakt med mitt andra jag och vad min andra del har gått igenom. Hur långt har jag kommit på ett ungefär till att bli hel? Kan inte jämföra mig med andra som har samma problematik. Då jag inte byter personlighet på samma sätt utan mer kontrollerat och under en viss tid på dygnet. Kan även läkare påstå att jag inte har någon sjukdomsinsikt. Sen inte förklara för mig vad jag inte skulle ha insikt i? Alltså bara ett uttalande från tomma intet enligt mig.
Senast redigerad av nonamed 2017-05-29 kl. 23:29.
Citera
2017-05-30, 19:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Jag har kontakt med mitt andra jag och vad min andra del har gått igenom. Hur långt har jag kommit på ett ungefär till att bli hel? Kan inte jämföra mig med andra som har samma problematik. Då jag inte byter personlighet på samma sätt utan mer kontrollerat och under en viss tid på dygnet. Kan även läkare påstå att jag inte har någon sjukdomsinsikt. Sen inte förklara för mig vad jag inte skulle ha insikt i? Alltså bara ett uttalande från tomma intet enligt mig.

Jag skulle rekommendera att du läser och arbetar (gärna tillsammans med en kunnig psykolog) utifrån boken av Boon/Steele/Van der Hart (som jag rekommenderade i ett tidigare inlägg i den här tråden). Detta då den är särskilt utformad för patienter med DID och DDNOS. Är du formellt diagnosticerad med DID? Vad har du fått för hjälp (terapeutiskt eller övrigt) hittills, i så fall?
Citera
2017-05-31, 06:19
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag skulle rekommendera att du läser och arbetar (gärna tillsammans med en kunnig psykolog) utifrån boken av Boon/Steele/Van der Hart (som jag rekommenderade i ett tidigare inlägg i den här tråden). Detta då den är särskilt utformad för patienter med DID och DDNOS. Är du formellt diagnosticerad med DID? Vad har du fått för hjälp (terapeutiskt eller övrigt) hittills, i så fall?
Ingen är utbildad i län eller kommun och samtalsterapi skulle vara ända vägen har jag läst.
Citera
2017-06-03, 18:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Numb (2007). Ett litet mer lättsamt filmtips för er som lider av depersonalisationssyndrom.

Trailer

Filmen är en mindre känd sådan (med Matthew Perry från ''Friends'' i huvudrollen), men igenkänningsfaktorn (notera att den delvis är en komedi, typ... dramakomedi) kan vara hög om man själv lider/har lidit av en sådan här problematik. Skriven och regisserad av Harris Goldberg, delvis utifrån hans egna erfarenheter av depersonalisationssyndrom och depression.
Citera
2017-06-11, 16:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Lite mer lästips:
Anknytning, trauma, dissociation och psykos
, en avhandling av Sofia Strand, leg. psykolog.

Saxat från den länkade texten:

Citera
2017-06-12, 11:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
http://www.dpselfhelp.com/forum/

Ett diskussionsforum, som är fokuserat på depersonalisationssyndrom (DP/DR). Som användare skriver man på engelska, men det är människor från hela världen, som delar med sig av sina erfarenheter och berättelser.
Citera
2017-07-05, 19:31
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Abstract
Full text

''The Role of Childhood Interpersonal Trauma in Depersonalization Disorder'' (American Journal of Psychiatry'' 2001/07/01) Daphne Simeon, M.D., Orna Guralnik, Psy.D., James Schmeidler, Ph.D., Beth Sirof, M.A., and Margaret Knutelska, M.A.

Intressant artikel, som jag hittade och läste för ett tag sedan. Den diskuterar - från ett dåtida, artikeln publicerades 2001, perspektiv - det okända området, som handlar om barndomstraumans relation till depersonalisationssyndrom. Syftet med studien beskrivs som (egen snabböversättning) ''[...] att systematiskt undersöka rollen av interpersonella barndomstrauman hos patienter, som har diagnosen depersonalisationssyndrom.'' Studien snuddar också vid andra störningar inom det dissociativa spektrumet, bland annat DID, och gör en klar distinktion i naturen av traumat beroende på vilken sorts störning som har utvecklats (det är några månader sedan, som jag läste den nu, men om jag minns rätt så var korrelationen mellan allvarligare trauman som systematiska/upprepade sexuella och fysiska övergrepp större hos patienter med DID än de diagnosticerade med depersonalisationssyndrom, som oftare hade en historik av emotionell/psykisk misshandel).
Från abstractet:

''Childhood interpersonal trauma and, in particular, emotional abuse may play a role in the pathogenesis of depersonalization disorder. Compared to other types of childhood trauma, emotional maltreatment is a relatively neglected entity in psychiatric research and merits more attention.''
Citera
2017-07-08, 13:22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Chronic encephalomyelitis, which may be progressive, can involve cognitive impairment, brain fog, migraines, balance issues, weakness in the legs, awkward gait, facial palsy, bladder problems, vertigo, and back pain. In rare cases, untreated Lyme disease may cause frank psychosis, which has been misdiagnosed as schizophrenia or bipolar disorder. Panic attacks and anxiety can occur; also, delusional behavior may be seen, including somatoform delusions, sometimes accompanied by a depersonalization or derealization syndrome, where the patients begin to feel detached from themselves or from reality.[33][34]

Derealisation och depersonalisation är på spektrumet av dissociativ störning så jag inkluderar det här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lyme_disease

Borrelia, sprids via fästingar. 10 000 i Sverige insjuknar i det varje år. Många är dessutom asymptomatiska och symtomen kan ta LÅNG tid innan de visar sig och dessutom härmar många andra sjukdomar.

Därav namnet " The Great Imitator"

https://fasting.nu/borrelia/

Antikroppar som testar för är Ig G samt Ig M. Går att titta på CSF.

Ig G är vid en kronisk infektion som varit länge, Ig M och ett positivt resultat här är associerat med falsk positiva respektive falsk-negativa resultat. Får du positivt på Ig G är det mycket hög sannolikhet att du har Borrelia.

Dock kan man komplementera med att göra testet en till gång för att vara säker och utesluta falsk-positiva resultat, alternativt andra metoder.
Citera
2017-07-23, 07:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det finns en uppsjö av olika kanaler på Youtube, där skaparen av kanalen berättar om sina egna erfarenheter av olika dissociativa störningar. Den mest kända bör väl vara Noah Thomas (född -87), som har postat videos ang. bland annat depersonalisation/derealisation sedan 2012 under nicket ''bignoknow.'' Kanal.
What Does Depersonalization / Derealization Feel Like?
Citera
2017-07-29, 19:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Några begrepp inom spektrumet för dissociativa störningar som bör redas ut:

- Det räcker med att titta in i underforumet ''Psykisk hälsa'' för att se att användare som en regel snarare än ett undantag använder begreppen ''Depersonalisation'' och ''Derealisation'' på fel sätt. Det vanligaste är att de använder det senare ordet när de syftar på det förra, men det omvända förekommer också. Båda begreppen är en del av symtombilden i flertalet av de dissociativa störningar, som listas i trådstarten, men ryms (om dessa är de huvudsakliga symtomen) samexisterande inom ramen för vad som på svenska kallas för ''depersonalisationssyndrom'' (Eng: Depersonalization disorder). Engelska Wikipedia (som har hämtat informationen från American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-5. American Psychiatric Association. ISBN 9780890425541.) har en bra beskrivning av det förstnämnda begreppet: ''Depersonalization can consist of a detachment within the self regarding one's mind or body, or being a detached observer of oneself. Subjects feel they have changed and that the world has become vague, dreamlike, less real, or lacking in significance.''

Det andra begreppet beskrivs av engelska Wikipedia (informationen är hämtad från American Psychiatric Association (2004) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV-TR (Text Revision). American Psychiatric Association. ISBN 0-89042-024-6.) på följande sätt: ''Derealization (sometimes abbreviated as DR) is an alteration in the perception or experience of the external world so that it seems unreal. Other symptoms include feeling as though one's environment is lacking in spontaneity, emotional colouring, and depth.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Derealization

Även begreppen schizofreni, multipel personlighetsstörning och dissociativ identitetsstörning bör redas ut. Återkommer till dessa senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in