Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-17, 15:44
  #229
Medlem
ZimtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadG
Vettefan om det ser ljust ut nu för eth :/

Ska vara ärlig här.. köpte in mig på 64:- och sålde på 104:-. Väntar på mer dipp sen köper jag in mig igen.
Citera
2018-01-17, 15:50
  #230
Medlem
Eatkebabwithbreads avatar
Var köper folket sina ethereum då?
Citera
2018-01-17, 15:59
  #231
Medlem
Mikessons avatar
Jag köper bara certifikat på avanza.
Men de följer ju tyvärr priset på "coin"
Citera
2018-01-17, 16:08
  #232
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadG
Vettefan om det ser ljust ut nu för eth :/
ATH transactionsvolym 5e Januari, nästan uteslutande det som används inom blockchain, har typ hela världens relevanta utvecklare, ligger bakom 80-90% av alla projekt, verkar lösa både privacy och scaling.

Jag tror "ljust ut" är relativt i sådana fall.
Citera
2018-01-17, 16:27
  #233
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
ATH transactionsvolym 5e Januari, nästan uteslutande det som används inom blockchain, har typ hela världens relevanta utvecklare, ligger bakom 80-90% av alla projekt, verkar lösa både privacy och scaling.

Jag tror "ljust ut" är relativt i sådana fall.
Shu du verkar vara bland dom bäst pålästa inom de här på forummet! Skulle du kunna berätta hur en fork funkar? om man nu har avanzacert vilket man givetvis ångrar att man började med att köpa, går
Man misste om något när etherzero släpps? Och hinner man köpa ether innan om man inte vill missa att få free zero?
Citera
2018-01-17, 16:43
  #234
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Shu du verkar vara bland dom bäst pålästa inom de här på forummet! Skulle du kunna berätta hur en fork funkar? om man nu har avanzacert vilket man givetvis ångrar att man började med att köpa, går
Man misste om något när etherzero släpps? Och hinner man köpa ether innan om man inte vill missa att få free zero?
Det är såklart problematiskt med forks eftersom du inte äger nyckeln. Ännu värre med airdrops, vilket man får titt som tätt. Det är nackdelarna med certifikaten.

Vad gäller Avanzas cerfikat gav de iaf ut Bitcoin Cash. Om vi tar det som bakgrund verkar det alltså som att de anstränger sig för att ge ut en fork om den blir en tillräckligt relevant del av marknaden (Bitcoin Cash tog ca 10% marketcap har jag för mig).

Dock, den lilla presentation jag sett för EtherZero låter mer eller mindre som scam (det är därför jag ännu inte läst mer). De presenterar ett problem ingen har löst och säger (med bedrövlig gramatik och märkliga formuleringar) att de har lösningen.
Citera
2018-01-17, 16:49
  #235
Medlem
Men kortfattat, visst är det inte orimligt att hodl trots att den sjunkit så pass mycket från igår när den stod på 106 ish?
Citera
2018-01-17, 16:58
  #236
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är såklart problematiskt med forks eftersom du inte äger nyckeln. Ännu värre med airdrops, vilket man får titt som tätt. Det är nackdelarna med certifikaten.

Vad gäller Avanzas cerfikat gav de iaf ut Bitcoin Cash. Om vi tar det som bakgrund verkar det alltså som att de anstränger sig för att ge ut en fork om den blir en tillräckligt relevant del av marknaden (Bitcoin Cash tog ca 10% marketcap har jag för mig).

Dock, den lilla presentation jag sett för EtherZero låter mer eller mindre som scam (det är därför jag ännu inte läst mer). De presenterar ett problem ingen har löst och säger (med bedrövlig gramatik och märkliga formuleringar) att de har lösningen.
Tack för svar! Ja då va de iaf inget att ha klump i magen för! Ska gå från cert till riktiga men lite olägligt för mig att sälja just nu haha 😅

okej har försökt få ett svar av xbtprovider men blev bara runt kopplad och svaret att dom skulle skicka mig ett mail vilket dom givetvis inte har gjort... frågade även om hur dom gjorde när bcc kom de kunde inte supporten svara på. kändes rätt
Oseriöst om jag ska vara ärlig!
Citera
2018-01-17, 18:44
  #237
Medlem
Eatkebabwithbreads avatar
En liten fråga från en nybörjare här. Funderar på att köpa in mig på lite ethereum så småningom, men vet inte om jag skall köpa via avanza med ISK eller köpa och äga valutan direkt. Förstår jag det rätt som att om man köper och äger valutan direkt och gör en vinst och säljer så måste man sedan skatta ca 30% på detta? ISK behöver man däremot bara skatta ett schablonbelopp varje år. Är inte ISK en enorm fördel då?

Vilket skulle vara mest fördelaktigt om man, låt säga, skulle investera ca 20-30k i så fall?
Citera
2018-01-17, 18:47
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatkebabwithbread
En liten fråga från en nybörjare här. Funderar på att köpa in mig på lite ethereum så småningom, men vet inte om jag skall köpa via avanza med ISK eller köpa och äga valutan direkt. Förstår jag det rätt som att om man köper och äger valutan direkt och gör en vinst och säljer så måste man sedan skatta ca 30% på detta? ISK behöver man däremot bara skatta ett schablonbelopp varje år. Är inte ISK en enorm fördel då?

Vilket skulle vara mest fördelaktigt om man, låt säga, skulle investera ca 20-30k i så fall?

Det stämmer, det är ju dock väldigt olika saker.

Om du bara ska köpa/sälja ETH i investeringssyfte, och inte heller ska syssla med andra valutor, ser jag inga fördelar med att inte köra på ISK.
Citera
2018-01-17, 19:00
  #239
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatkebabwithbread
En liten fråga från en nybörjare här. Funderar på att köpa in mig på lite ethereum så småningom, men vet inte om jag skall köpa via avanza med ISK eller köpa och äga valutan direkt. Förstår jag det rätt som att om man köper och äger valutan direkt och gör en vinst och säljer så måste man sedan skatta ca 30% på detta? ISK behöver man däremot bara skatta ett schablonbelopp varje år. Är inte ISK en enorm fördel då?

Vilket skulle vara mest fördelaktigt om man, låt säga, skulle investera ca 20-30k i så fall?

Som artro skrev, samt att en nackdel är att du bara kan köpa och sälja under Avanzas öppettider.
Nu verkar å andra sidan inte de riktiga trade-sidorna vara särskilt tillförlitliga heller, Kraken låg nyss nere ett par dygn.

En annan skillnad mellan ISK och AF är att på AF kan du kvitta förluster mot vinster när du skattar men det är inget du har nytta av om du bara köper Ether för att investera långsiktigt.
Citera
2018-01-17, 19:13
  #240
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatkebabwithbread
En liten fråga från en nybörjare här. Funderar på att köpa in mig på lite ethereum så småningom, men vet inte om jag skall köpa via avanza med ISK eller köpa och äga valutan direkt. Förstår jag det rätt som att om man köper och äger valutan direkt och gör en vinst och säljer så måste man sedan skatta ca 30% på detta? ISK behöver man däremot bara skatta ett schablonbelopp varje år. Är inte ISK en enorm fördel då?

Vilket skulle vara mest fördelaktigt om man, låt säga, skulle investera ca 20-30k i så fall?
de är även en års avgift på 2,5% på certet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback