2017-05-21, 12:30
Medlem
Heisann. I forbindelse med vurdering av naar det lonner seg å benytte seg av rabatter så lurer jeg på om folgende utregning er korrekt. Forutsetter at pengene ellers kunne ha gitt en årlig avkastning på tretti prosent det vil si 2,5 rosent per måned. Dette er en litt vel hoy avkastning, men la gå.

Alternativ Benytt rabatt
Fullpris vare: 443 kroner. Spart per maaned ved å benytte rabatt 122 kroner.
Prisen for å kjøpe det rabatterte produktet er 321 kroner.

Tapt avkastning forste maaned. 321x 0. 025 = 8,0250 kroner. Spart ved å benytte rabatt: 122 kroner -8 kroner = 114 kroner
Tapt avkastning andre måned 321 x 0, 05 = 16,05 kroner. Spart ved å benytte rabatt: 122 kroner -16 kroner = 106 kroner
Tapt avkastning tredje måned 321 x 0, 075 = 24,075 kroner. Spart ved å benytte rabatt: 122 kroner -24 kroner = 98 kroner
Er en slik tankemåte korrekt?
Citera
2017-05-24, 12:24
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
30 % årsavkastning motsvarar 2,21 % avkastning per månad (1,0221^12 = 1,3).

Sen förstår jag inte riktigt syftet. Jämför du vad det skulle kosta att köpa varan direkt med rabatt jämfört med att köpa den för helt pris ett år senare?
Citera
2017-05-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
30 % årsavkastning motsvarar 2,21 % avkastning per månad (1,0221^12 = 1,3).

Sen förstår jag inte riktigt syftet. Jämför du vad det skulle kosta att köpa varan direkt med rabatt jämfört med att köpa den för helt pris ett år senare?

Fordi prisen med rabatt er billigere enn fullpris på varen.
Bortsett fra at månedsavkastningen er 2,21%, er regnstykket mitt riktig?
Citera
2017-05-29, 15:21
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rejuvenate
Fordi prisen med rabatt er billigere enn fullpris på varen.
Bortsett fra at månedsavkastningen er 2,21%, er regnstykket mitt riktig?

Men jag förstår inte varför du vill räkna på det. Om du kan betala 321 för nåt som annars kostar 443 så är det klart att det är bättre att betala det lägre priset. Hur menar du att du förlorar avkastning på att köpa för det lägre priset?

Hursomhelst, det är ett fel i uträkningen oavsett, eftersom du räknar

En månad: 321x 0. 025
Två månader: 321 x 0, 05
Tre månader: 321 x 0, 075

Istället bör du räkna
En månad: 321 * 0,0221
Två månader: 321 * 1,0221^2 - 321
Tre månader: 321 * 1,0221^3 - 321
Citera
2017-06-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Men jag förstår inte varför du vill räkna på det. Om du kan betala 321 för nåt som annars kostar 443 så är det klart att det är bättre att betala det lägre priset. Hur menar du att du förlorar avkastning på att köpa för det lägre priset?

Ved å kjøpe for fem måneder frem i tid for foreksempel for 321 kroner så kan jeg ikke bruke disse pengene i 4 måneder i markedet. Det er penger som gir avkastning. 321 kroner i markedet i 4 måneder vil jo gi en viss avkastning.
Citera
2017-06-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ved å kjøpe for fem måneder frem i tid for foreksempel for 321 kroner så kan jeg ikke bruke disse pengene i 4 måneder i markedet. Det er penger som gir avkastning. 321 kroner i markedet i 4 måneder vil jo gi en viss avkastning.

Visst kan det det, men det kan likväl inte ge den avkastningen, kanske till och med förlust. Frågan är vad du väljer?

Jag väljer rabatt framför eventuell avkastning då rabatten är säker, men å andra sidan är jag ingen gambler.
Citera
2017-06-26, 21:54
Medlem
AberNeins avatar
Citat:

Du tänker i grunden rätt men du borde inte köra med en så hög förväntad avkastning i dina kalkyler. Fyra månader är också en för kort tidsperiod för att på ett meningsfullt sätt kunna jämföra med en långsiktigt genomsnittlig marknadsavkastning då vad som helst kan hända på så kort tid. En rabatt är garanterad, det är inte kortsiktig avkastning på börsen.

Om den genomsnittliga avkastningen på t.ex. aktier är 5-7% per år så kanske det är mer rimligt att du använder en sådan siffra istället. Ofta är det värt att köpa kraftigt rabatterade varor OM det är något du skulle vara tvungen att köpa inom kort ändå.

Det är när man börjar köpa produkter som är rabatterade och som man egentligen inte skulle ha köpt eller behövt annars som det blir ett problem. Här kan det vara klokt att komma ihåg hur mycket avkastning man kan få om man sparar pengarna istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in