Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-24, 21:50
  #157
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Priserna du nämner är jakt med professionella guider och helikoptertransporter. Christian gick och klättrade själv och det var nog så han ville ha det. Troféavgifterna behöver man vad jag förstår bara betala när man jagar på privat mark, detta är sannolikt statlig mark där han kan rå sig själv. Christian verkar ha varit en helt hängiven tuffing och jag kan tänka mig att han ville förstå just arten thar och miljön där den lever. Han var nog inte den som var ute efter att samla ihop troféer från olika arter utan han har nog nördat in sig på thar. Det är i så fall ett förhållningssätt som jag har stor sympati för.

När det gäller vikten på bytet har du ungefär halva vikten kvar när du tagit ur och styckat och har kvar kött och horn. Lite mer om han också tar vara på skinnet. Med en bra bärmes är detta inga konstiga vikter, annars är det nog ingen stor sak att gå två vändor.
Tack! Där fick jag bra svar på mina frågor.

Även om han var en van jägare och en tuffing, så underskattade han riskerna. När man tittar på foton av hur tahr lever i de där trakterna inser man att det är riktigt avancerad terräng. Lätt att halka, det kan nog förekomma stenras, man får korsa bäckar och floder, bitvis är det mycket tät vegetation etc etc. Är man ensam och utan kommunikation där ute i den vilda ödemarken räcker det ju med att man ramlar och bryter foten för att det ska vara kört. En tråkig historia, detta.

Fundering: Hur kan myndigheterna veta att han inte hade någon nödsändare med sig? Eller en satellit-telefon?

Udda: Nya Zeelands miljöparti beslutade för något eller några sedan att utrota tahr-stammen på Nya Zeeland, så myndigheterna åker tydligen runt med helikopter och skjuter alla djur de ser. https://www.outdoorsparty.co.nz/thar...-with-hunters/
Citera
2021-03-24, 23:13
  #158
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack! Där fick jag bra svar på mina frågor.

Även om han var en van jägare och en tuffing, så underskattade han riskerna. När man tittar på foton av hur tahr lever i de där trakterna inser man att det är riktigt avancerad terräng. Lätt att halka, det kan nog förekomma stenras, man får korsa bäckar och floder, bitvis är det mycket tät vegetation etc etc. Är man ensam och utan kommunikation där ute i den vilda ödemarken räcker det ju med att man ramlar och bryter foten för att det ska vara kört. En tråkig historia, detta.

Fundering: Hur kan myndigheterna veta att han inte hade någon nödsändare med sig? Eller en satellit-telefon?

Udda: Nya Zeelands miljöparti beslutade för något eller några sedan att utrota tahr-stammen på Nya Zeeland, så myndigheterna åker tydligen runt med helikopter och skjuter alla djur de ser. https://www.outdoorsparty.co.nz/thar...-with-hunters/

Han kan ha underskattat riskerna eller så var det en medveten risk och hans sätt att leva livet fullt ut. Givet att han varit där förr tror jag faktiskt på det senare. Det är ju inte helt ovanligt att unga män lägger motsvarande pengar på en MC med mycket klös och kör på gränsen av sin förmåga. Detta tror jag var motsvarigheten för en thar-nördig veterinär och ensamjägare.

Förmodligen uppgifter från familjen vad gäller nödutrustningen?

Både thar och kronhjort räknas som invasiva arter på NZ.
Citera
2021-03-25, 14:06
  #159
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Han kan ha underskattat riskerna eller så var det en medveten risk och hans sätt att leva livet fullt ut. Givet att han varit där förr tror jag faktiskt på det senare. Det är ju inte helt ovanligt att unga män lägger motsvarande pengar på en MC med mycket klös och kör på gränsen av sin förmåga. Detta tror jag var motsvarigheten för en thar-nördig veterinär och ensamjägare.

Förmodligen uppgifter från familjen vad gäller nödutrustningen?

Både thar och kronhjort räknas som invasiva arter på NZ.
Där ser man. Jag könner till att unga män ibland ligger på eller över gränsen med motorfordon, vid bergsbestigning, mountainbiking, dykning, surfing och andra fartfyllda aktiviteter. Men jag har aldrig hört att jägare driver sig själva så långt i riskhänseende (men så är jag inte heller jägare).

Kollade väderdata; i maj är det tydligen inte ovanligt med minusgrader på nätterna i Karangarua. Och om han nu hade kommit upp i bergen en bit så är det rimligtvis kallare där. Regnar/snöar mycket också. Troligast är väl att han helt enkelt halkat.
Citera
2021-05-01, 05:02
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Priserna du nämner är jakt med professionella guider och helikoptertransporter. Christian gick och klättrade själv och det var nog så han ville ha det. Troféavgifterna behöver man vad jag förstår bara betala när man jagar på privat mark, detta är sannolikt statlig mark där han kan rå sig själv. Christian verkar ha varit en helt hängiven tuffing och jag kan tänka mig att han ville förstå just arten thar och miljön där den lever. Han var nog inte den som var ute efter att samla ihop troféer från olika arter utan han har nog nördat in sig på thar. Det är i så fall ett förhållningssätt som jag har stor sympati för.

När det gäller vikten på bytet har du ungefär halva vikten kvar när du tagit ur och styckat och har kvar kött och horn. Lite mer om han också tar vara på skinnet. Med en bra bärmes är detta inga konstiga vikter, annars är det nog ingen stor sak att gå två vändor.

Hur långt kan han ha gått från tältet?
För det är det jag tycker ä mest konstigt. Med tanke på att solen gick ner vid typ kl 18 så kan han inte hunnit särskillt många km.
Citera
2021-07-03, 22:55
  #161
Medlem
Tror ni han någonsin hittas?

Har kollat lite bilder och det ser inte så jävligt ut i terrängen. Verkar snarare va höga buskar än träd längs bergen. Stenigt verkar det vara.

KÄnns som han måste fallit i nån flod och fastnat i nån ström, om det ens finns i området?
Citera
2021-07-03, 23:27
  #162
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack! Där fick jag bra svar på mina frågor.

Även om han var en van jägare och en tuffing, så underskattade han riskerna. När man tittar på foton av hur tahr lever i de där trakterna inser man att det är riktigt avancerad terräng. Lätt att halka, det kan nog förekomma stenras, man får korsa bäckar och floder, bitvis är det mycket tät vegetation etc etc. Är man ensam och utan kommunikation där ute i den vilda ödemarken räcker det ju med att man ramlar och bryter foten för att det ska vara kört. En tråkig historia, detta.

Fundering: Hur kan myndigheterna veta att han inte hade någon nödsändare med sig? Eller en satellit-telefon?

Udda: Nya Zeelands miljöparti beslutade för något eller några sedan att utrota tahr-stammen på Nya Zeeland, så myndigheterna åker tydligen runt med helikopter och skjuter alla djur de ser. https://www.outdoorsparty.co.nz/thar...-with-hunters/

Ja, de där getterna har ju specialdesignade klövar, just för att kunna klättra och inte halka i den extrema terrängen. Klövarna fungerar till och med lite grann som sugkoppar! En människa har naturligtvis inte samma förmågor:

https://www.pestdetective.org.nz/clu...ll%20footholds.

Himalayan tahr have cloven (split) hoof prints, almost square in area and are about 45 × 35 mm in size, although this varies with the size of the animal, bull (male) prints often being larger than those of nannies (females). Like goats and deer, tahr have dew claws; small claw-like digits positioned slightly higher up the leg to the rear of the hoof. On soft surfaces dew claw imprints may be seen behind the hoof print.

The hooves of the tahr have a flexible rubber-like core that enables them to grip smooth rocks, and hard, sharp keratin (like finger nails) at the rim of their hooves that aids hoof durability and enables the hooves to be lodged in small footholds. The outer rim of the hoof print is the deepest and most pronounced part of the footprint.
Citera
2021-10-31, 16:34
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Tror ni han någonsin hittas?

Har kollat lite bilder och det ser inte så jävligt ut i terrängen. Verkar snarare va höga buskar än träd längs bergen. Stenigt verkar det vara.

KÄnns som han måste fallit i nån flod och fastnat i nån ström, om det ens finns i området?

Man vet aldrig.
Men det vimlar väl inte av folk där precis så chansen är ju ganska liten.
SKule dom hitta nåt så är det väl bara skelettdelar dom kommer hitta.
Också när man tänker hur mycket folk letade veckorna efter han var försvunnen.

Vet inte vem det var som skrev det förut men varför är det helt omöjligt att tänka att han blivit mördad? Sånt har ju faktiskt hänt på nya zeeland förut. Även i sverige har det hänt samt i alaskas vildmark.

med tanke på att man hade ett rätt begränsat område på kanske några km i omkrets, så känns det som man ändå bort hittat honom.
Citera
2021-11-12, 18:02
  #164
Moderator
pudelluss avatar
Platsen där tältet hittades ligger 920 m ö h. Han sågs sist vid Cassel Flat Hut på 700 meter lägre höjd.

Citat:
An intensive search and rescue operation found Tornmarck's campsite "high up the valley near the head of the creek in an extremely hazardous area", under a large, near-vertical rock which went for 200m directly upwards.
https://www.nzherald.co.nz/nz/swedis...KAO3RHENZQAOE/
(210413)

Citat:
On day three of the search for Tornmarck, his campsite was found at the head of the Regina Creek at 920m above sea level.
Citat:
MSC believe the most probable cause to Tornmarck’s death was that he fell in an attempt to shoot or recover a tahr.
Citat:
Tornmarck was in one of the most remote and steep alpine areas in the country, and the Regina catchment is a particularly steep and dangerous area for outdoor activities.
https://livenews.co.nz/2021/04/14/mo...lpine-hunters/
(210414)
Citera
2021-11-12, 18:07
  #165
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Hans Christian Tornmarck had limited experience in New Zealand’s alpine environment, but went hunting alone in the Karangarua Valley in South Westland on May 12 without a personal locator beacon and did not fill in the hut intentions book.
Citat:
The coroner said Tornmarck was described as fit, calm and a “low risk-taker”. However, a hunting associate said Tornmarck’s skillset was “entry level in terms of skills in an alpine environment”, but “competent in general hunting skills and also in bushcraft”. Another hunter told police he met Tornmarck in the Cassel Flat Hut on May 12 and warned him against going into the Regina Creek area alone because it was a tough hike in challenging terrain.
https://i.stuff.co.nz/national/12481...alpine-terrain
(210414)

En dansk 21-årig man försvann i juni 2019, i samband med jakt och han sågs också för sista gången vid Cassel Flat Hut. Han hittades död.
https://www.odt.co.nz/regions/west-c...st-coast-named
(190612)
Citera
2021-11-12, 19:24
  #166
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
https://i.stuff.co.nz/national/12481...alpine-terrain
(210414)

En dansk 21-årig man försvann i juni 2019, i samband med jakt och han sågs också för sista gången vid Cassel Flat Hut. Han hittades död.
https://www.odt.co.nz/regions/west-c...st-coast-named
(190612)

Så i all fall två utländska jägare som har försvunnit på samma plats. Tillfällighet?Olycka eller mord..?
Citera
2021-11-13, 13:18
  #167
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så i all fall två utländska jägare som har försvunnit på samma plats. Tillfällighet?Olycka eller mord..?
Tuffa förhållanden är uppenbart. Behov att vada över vattendrag? Dansken försvann 5 juni vilket ju är mer vinter (på södra halvklotet) än i maj när CT försvann.
Citera
2023-06-03, 20:42
  #168
Avstängd
man har inte funnit hans kropp än eller?
Många år har gått så det finns väl bara ben kvar, men kläder borde finnas också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback