Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 17:15
  #13
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Har också märkt den stora andelen av massa svarta från USA som påstår det. Finns det trådar om detta? är det något som har kommit det senaste året?

Detta har nog pågått en stund dock, de olika black supremacist grupperna har ju funnits sedan 60 talet åtminstone.. dom har dock får internet de senaste 20-30 åren och det syns...

Jag tror (vet dock absolut inte som sagt) att bara detta faktum gör det svårt för Hollywood att göra en seriös film om Egypten för 3000 år sedan... dom hade fått +10% av den amerikanska befolkning att göra typ en riot... och sedan hade 20-30% av den "vita" befolkningen hängt på...

Det är helt enkelt ett för "controversial" ämne... trots att det inte är det egentligen...
Egyptier normalt var ljusare än södra afrika... fanns det mörka (negrer) i egypten absolut men dom var inte den dominanta hudfärgen i Egypten...
Citera
2017-05-20, 19:19
  #14
Medlem
Black.Lipss avatar
Vilka är alla de här stora mästerverken från förr som avhandlar Egypten? Ni har inte nämnt dem heller.
Det kan inte vara så att det helt enkelt inte är en tid som längre är särskilt intressant?
Kom ihåg att om det behandlar en biblisk historia är det lika uppdiktat som Mumien.
Citera
2017-05-20, 19:54
  #15
Medlem
För att det är ute. Precis som Vilda västern
Citera
2017-05-20, 22:03
  #16
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Vilka är alla de här stora mästerverken från förr som avhandlar Egypten? Ni har inte nämnt dem heller.
Det kan inte vara så att det helt enkelt inte är en tid som längre är särskilt intressant?
Kom ihåg att om det behandlar en biblisk historia är det lika uppdiktat som Mumien.

Det är heller ingen som har påstått i tråden att de gamla filmerna skulle vara några mästerverk heller.

Vem har sagt att bibliska historier inte är uppdiktat och att Mumien skulle vara sämre för att det är uppdiktat? Förstår inte vad du vill komma fram till.

Ts söker antagligen filmer som Cleopatra fast som är gjord på 2000 talet och undrar varför det inte finns.
Citera
2017-05-20, 22:38
  #17
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Det är heller ingen som har påstått i tråden att de gamla filmerna skulle vara några mästerverk heller.

Vem har sagt att bibliska historier inte är uppdiktat och att Mumien skulle vara sämre för att det är uppdiktat? Förstår inte vad du vill komma fram till.

Ts söker antagligen filmer som Cleopatra fast som är gjord på 2000 talet och undrar varför det inte finns.

TS godkände inte Stargate på grund av Sci-Fi, då känner jag att även fantasy borde räknas bort. Men, visst, han kanske eftersöker drama och episka filmer.
Cleopatra är dock en svag film. Det jag vände mig mot var varför det inte gjordes några bra idag, när det aldrig har gjorts.
Förlåt, Asterix och Kleopatra är en gedigen rulle.

Sedan spårade tråden direkt ur till att handla om att svarta är rasister, så du får ursäkta om jag inte anstränger mig till mitt yttersta för att föra en rimlig filmdiskussion när de mest vill pilla varandra på förhuden.
Citera
2017-05-20, 22:48
  #18
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
TS godkände inte Stargate på grund av Sci-Fi, då känner jag att även fantasy borde räknas bort. Men, visst, han kanske eftersöker drama och episka filmer.
Cleopatra är dock en svag film. Det jag vände mig mot var varför det inte gjordes några bra idag, när det aldrig har gjorts.
Förlåt, Asterix och Kleopatra är en gedigen rulle.

Sedan spårade tråden direkt ur till att handla om att svarta är rasister, så du får ursäkta om jag inte anstränger mig till mitt yttersta för att föra en rimlig filmdiskussion när de mest vill pilla varandra på förhuden.

Ja och den var väl inte ens särskilt omtyckt när den kom förutom att dess kostymer vann en del priser.

Ja Asterix och Cleopatra från 1968 är fantastisk. Men annars gillar jag själv filmer som utspelar sig under antika Egypten.

Ja de där personerna brydde jag mig inte ens om, men du brukar hålla högre nivå, därför jag undrade.
Citera
2017-05-20, 23:04
  #19
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Ja och den var väl inte ens särskilt omtyckt när den kom förutom att dess kostymer vann en del priser.

Ja Asterix och Cleopatra från 1968 är fantastisk. Men annars gillar jag själv filmer som utspelar sig under antika Egypten.

Ja de där personerna brydde jag mig inte ens om, men du brukar hålla högre nivå, därför jag undrade.

Elizabeth Taylor är även bra i rollen, det måste erkännas, eller var det hennes närvaro jag gillade, inte helt säker nu. Mitt problem med filmen var väl att jag fann den tråkig, den känns till och med längre än sin speltid på 250 minuter.

Då kanske du har några rekommendationer? Eftersom jag själv inte har något större intresse, har jag aldrig bemödat mig med att leta upp några filmer som utspelar sig under den perioden.

Jag är bara mänsklig, ibland är det inte en särskilt smickrande aspekt av mitt varande.
Citera
2017-05-20, 23:18
  #20
Medlem
Idittfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
TS godkände inte Stargate på grund av Sci-Fi, då känner jag att även fantasy borde räknas bort. Men, visst, han kanske eftersöker drama och episka filmer.
Cleopatra är dock en svag film. Det jag vände mig mot var varför det inte gjordes några bra idag, när det aldrig har gjorts.
Förlåt, Asterix och Kleopatra är en gedigen rulle.

Sedan spårade tråden direkt ur till att handla om att svarta är rasister, så du får ursäkta om jag inte anstränger mig till mitt yttersta för att föra en rimlig filmdiskussion när de mest vill pilla varandra på förhuden.


Jag undrade varför det inte har kommit storslagna filmer med duktiga regissörer, skådespelare från Hollywood de senast åren som avhandlar forntida Egypten, då menar jag till en stordel historisk korrekt film och inget jävla sci fi eller mumien larv.

Angående svart rasister, så skriver ju han att det kan vara en anledning varför det inte kommer sådan filmer då det tydligen finns stor del av svarta afro-amerikaner som anser att den historiska bilden av de gamla egyptierna som vi i väst har skapat är fel och historierevionism osv osv. Då Hollywood inte vill börja starta något mot den svarta befolkningen (se pepsi-reklamen), speciellt i dessa tider. Detta är ENBART SPEKULATIONER från hans sida.
Citera
2017-05-21, 00:09
  #21
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Elizabeth Taylor är även bra i rollen, det måste erkännas, eller var det hennes närvaro jag gillade, inte helt säker nu. Mitt problem med filmen var väl att jag fann den tråkig, den känns till och med längre än sin speltid på 250 minuter.

Då kanske du har några rekommendationer? Eftersom jag själv inte har något större intresse, har jag aldrig bemödat mig med att leta upp några filmer som utspelar sig under den perioden.

Jag är bara mänsklig, ibland är det inte en särskilt smickrande aspekt av mitt varande.

Egentligen inte då det mesta är skit, men Macistefilmerna från 60 talet är ju lite roliga. Även fast de inte utspelar sig Egypten, men det är ju liknande i alla fall.
Citera
2017-10-11, 20:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan hålla med dig... men som Egypten sett ut dom senaste åren vem vill dra ner en "film" crew dit?

Visst med CGI idag kan man filma i Arizona/Nevada osv...

Tror faktiskt en del handlar om "racism"... det är faktiskt sjukt många i USA (ja där de flesta filmer du kollar på produceras) som tror att alla egyptier var svarta...
Det hade blivit svårt att göra en "korrekt" (som vi vet det idag) film någorlunda korrekt utan att uppröra de 13-14 procent svarta befolkningen i USA...

Samtidigt som vi VET att egyptier var svarta generellt... många var givetvis (även någon faraon) men generellt var det säkerligen typ som USA 13-14 procent av den egyptiska befolkningen som var svart.
Men många svarta i USA är 100% säkra på att alla i afrika för +3000 år sedan var svarta... vilket bevisligen är fel...

Jaja bästa förklaring jag kan ge... finns säkerligen 1000 till :-)
Skulle vilja se en "seriös" film dock om egypten för det är ett område som har mycket historia!

Nu var ju dock "ursprungsbefolkningen" mörkhyade. De egypter som bor där idag är utblandade med greker,araber,judar etc och många av de svarta egypterna som bodde där flydde till Östafrika där de skapade Land of Punt. Beviseligen är dagens etopier,eritreaner och somalier det närmsta man kan komma till forntida egyptens ursprungsbefolkning. Finns en massa ord som bevisar att somaliska kommer från fornegyptiska. Såsom Aar vilket betyder katt eller lejon. Somaliska språket överhuvudtaget. Speciellt den som pratas ute på landet och inte blivit lika influencerad av arabiska,engelska osv är väldigt lik fornegyptiska. Den där kjol grejen somalier har på sig kommer också ursprungligen från Egypten. Så ja de var mörkhyade och nej det handlar inte om 13%.
Citera
2017-10-13, 20:07
  #23
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Nu var ju dock "ursprungsbefolkningen" mörkhyade. De egypter som bor där idag är utblandade med greker,araber,judar etc och många av de svarta egypterna som bodde där flydde till Östafrika där de skapade Land of Punt. Beviseligen är dagens etopier,eritreaner och somalier det närmsta man kan komma till forntida egyptens ursprungsbefolkning. Finns en massa ord som bevisar att somaliska kommer från fornegyptiska. Såsom Aar vilket betyder katt eller lejon. Somaliska språket överhuvudtaget. Speciellt den som pratas ute på landet och inte blivit lika influencerad av arabiska,engelska osv är väldigt lik fornegyptiska. Den där kjol grejen somalier har på sig kommer också ursprungligen från Egypten. Så ja de var mörkhyade och nej det handlar inte om 13%.

(Jag läste inlägget du svarade på, och jag missade lite (även om du verkar förstått det också så vill jag bara förtydliga). Generellt var inte egyptier svarta.

Egypter som avbildats var inte svarta, det förklaras då av (mestadels) afrikanska amerikaner att färgen har ju givetvis flagnat och blivit ljusare osv (vilket i vissa fall den blivit givetvis). Men det finns avbildningar där man KLART och tydligt ser ljusare egyptier och mörkare egypter (afrikanska) på samma avbildning vilket då KLART och tydligt motbevisar tesen att alla avbildningar har blivit ljusare och egentligen var alla egypter svarta...

Så alltså på en och samma avbildning ser man ljusare egyptier och mörkare. Så först och främst att alla egypter (vi pratar c:a för 5000 år sedan då deras civilisation var en av dom största/högteknologiska osv osv på jorden) så bestod den inte av svarta afrikaner utan av ljushyade afrikaner.

Och bara detta faktum att de flesta mörkhyade afrikaner är nuförtiden säkra på att alla var mörkhyade afrikaner så blir det hur i helvete att göra en film där normala dagens egypter skulle spela de egyptiska folket för typ 5000 år sedan.

Så ren rasism alltså... ifrån de mörkhyade afrikanerna (främst ifrån de som aldrig ens satt sin fot i Afrika dock och har ett ursprung idag ifrån USA).

Och tro det eller ej så tesen idag (även om det nu finns lite olika teorier) så kom även människor med vitare hy ifrån Afrika :-) och skulle det då vara helt omöjligt att vissa bosatte sig i norra Afrika? Dvs det kanske aldrig egentligen funnits en större befolkning av mörkhyade i norra Afrika...

Sug på den du...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback