• 1
  • 2
2017-05-20, 15:32
Medlem
h8_religions avatar
Någon som vet vad som kan vara fel när Flashback.org inte kan öppnas på safari? Är ny Mac-användare, fb har dessutom alltid fungerat smärtfritt på min iPhone så tycker detta är ett lite märkligt problem.. i övrigt fungerar dock internet snabbt och smärtfritt på datorn.
Citera
2017-05-20, 15:37
Medlem
Crashs avatar
Funkar på min air, också precis köpt så kan dock inte hjälpa dig med vad som kan vara fel
Citera
2017-05-20, 15:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har verkligen OSX en inbyggd spärrlista mot hatsiter? Okej att det "ses som en bugg", men man kan ju verkligen börja undra. Diverse spärrar ska man ju som användare själv kunna lägga in, utan att de är "out of the box"!
Well. Ingen av mina Apple-enheter, eller Windows-enheter för den delen, har några problem med att komma in på FB.
Citera
2017-05-20, 16:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Detta ser ju ut att ta bort en hel del mer än dock än att ändra /ta bort hosts filen...

Men äger ingen Apple... som tur är...

Om detta skulle vara sant skulle det vara helt sjukt och fruktansvärt...
Jag har bland annat en Macbook med senaste macOS och jag skriver som synes här utan några problem.
Citera
2017-05-20, 16:11
Medlem
AA-suiteds avatar
Rätt otippat men är du a) på en arbetsplats/skolas nätverk där sidan är blockerad eller har du b) köpt den begagnad och tidigare ägaren har blockerat sidan? Du kan prova ladda ner google chrome och se om det fungerar där. I så fall är det något fel med Safari.
Citera
2017-05-20, 16:17
Medlem
h8_religions avatar
Tack för era svar, det har funkat normalt ett tag nu så kanske var det bara en tillfällig "bugg", och nej den är inte begagnad utan splitterny och används i hemmet. Märkligt problem var det hursomhelst, som ni nämner vore det ju väldigt obehagligt med någon slags inbyggd censur! Lovar att återkomma om problemet skulle återkomma, och ni har givetvis rätt att jag även kan testa ladda ner chrome.
Citera
2017-05-20, 16:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har bland annat en Macbook med senaste macOS och jag skriver som synes här utan några problem.

Gött att se!

Själv ogillar jag Apple, men hade något sådant här skett hade det varit på en helt annat nivå...

Obs jag tvivlade inte direkt att Apple skulle gjort något sådant heller dock...

Så om jag får fråga... Vad ligger under /var/usr mappen? på en Apple?

Ligger host filen där? eller var det inlägget ett försök att sabba bara antar jag?
Under Linux (och normal linux) ligger väl den /etc/hosts
Citera
2017-05-20, 16:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Well. Ingen av mina Apple-enheter, eller Windows-enheter för den delen, har några problem med att komma in på FB.

Exakt därför jag blir förvånad. Har inte råkat ut för något liknande heller.
(Tre macbook, och en pro. Dock 2014-16). FB går "in" på alla!
Citera
2017-05-20, 17:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Gött att se!

Själv ogillar jag Apple, men hade något sådant här skett hade det varit på en helt annat nivå...

Obs jag tvivlade inte direkt att Apple skulle gjort något sådant heller dock...

Så om jag får fråga... Vad ligger under /var/usr mappen? på en Apple?

Ligger host filen där? eller var det inlägget ett försök att sabba bara antar jag?
Under Linux (och normal linux) ligger väl den /etc/hosts
Host-filen ligger i /private/etc/hosts

Jag har ingen /var/usr men det ligger en jävla massa annat där som man förmodligen inte vill bli av med i alla fall. Det som händer när man skriver sudo rm -rf /var/usr/* är att allt i sagda mapp raderas utan bekräftelse. Deltree *.* i DOS typ.
Citera
2017-05-20, 17:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Host-filen ligger i /private/etc/hosts

Jag har ingen /var/usr men det ligger en jävla massa annat där som man förmodligen inte vill bli av med i alla fall. Det som händer när man skriver sudo rm -rf /var/usr/* är att allt i sagda mapp raderas utan bekräftelse. Deltree *.* i DOS typ.

Men om du inte har något där så är det ju ingen problem antar jag...

Sudo kräver dock ett lösenord (och det är bekräftelsen). I alla fall i Linux (UNIX) såg att jag skrev lite fel i mitt förra inlägg...

MS-DOS har aldrig krävt något, det är bara att sabba :-) MS-DOS har aldrig varit multiuser... du kunde dock hindra vissa (oavsiktliga) grejor via attribut... men för det mesta var det fritt fram...
Citera
2017-05-20, 17:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Men om du inte har något där så är det ju ingen problem antar jag...

Sudo kräver dock ett lösenord (och det är bekräftelsen). I alla fall i Linux (UNIX) såg att jag skrev lite fel i mitt förra inlägg...

MS-DOS har aldrig krävt något, det är bara att sabba :-) MS-DOS har aldrig varit multiuser... du kunde dock hindra vissa (oavsiktliga) grejor via attribut... men för det mesta var det fritt fram...
Det är ju ändå dumt att tipsa någon om just det kommandot. Vad jag menar med bekräftelse är att du inte får en fråga om du verkligen vill radera allting. Att man måste skriva lösenord vid sudo vet jag givetvis.
Citera
2017-05-20, 17:57
Medlem
tzjs avatar
Vill någon mer posta kommandon på hur man mer eller mindre förstör sin dator, så varsågod.

Det kommer belönas med en omedelbar varning.
/moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in