Citat:
Ursprungligen postat av
Kekland
Jag tänkte att vi kan göra en liten rolig och lärorik tråd här.
Om du fick träffa en död filosof, oavsett tidsperiod, vad hade du frågat denne? Bara en filosof och en fråga alltså!
Du menar
honom?
Förresten är jag egentligen ärlig, användandet av
denne ser fördjävligt ut. Jag menar att
han och
honom är godtagbart även om man accepterar att svaret kan ge en kvinna.
Cool trådidé, dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kekland
Jag skulle slå på stort och träffa fadern till den västerländska filosofin, Sokrates. Min fråga: Vad anser du om den demokrati som råder i den moderna västvärlden?
Tror svaret snarare skulle blivit
Vad anser du om denna demokrati, Kekland?

Majvetik, du vet.
Svårt att tänka på en bra fråga, dock.
Kanske:
Satte du egentligen på den där horan, Fidde? Eller har du överhuvudtaget förlorat oskulden?
Som kanske bekant finns ju nämligen en teori om att Nietzsche skulle smittats med syfilis efter ett bordellbesök, även om detta nog mest var Thomas Manns fantasi.
Annars skämtar jag knappast. Skulle vara intressant att veta hur hans sexualliv egentligen tedde sig.
Visst, man kan tänka sig mer filosofiska frågor:
hur skiljer sig egentligen din vilja-till-makt från Schopenhauers vilja-till-liv? Tycker dock sådana frågor redan har sina svar i verken, så att säga.
Emellertid: din fråga implicerar ju också att du kunde få Sokrates att ta ställning till sakförhållanden som existerar idag. Och om det är tillåtet blir fältet för frågor genast lite större:
Kant, vad tycker du egentligen om Schopenhauers kritik och vidareutveckling av dig? Nietzsche, vad tycker du om internet? Platon, vilken roll skulle Donald Trump ha i din idealstat?
Ber om ursäkt om svaret verkar oseriöst. Men jag menar egentligen ovanstående åtminstone halv-allvarligt.
(Även fråga om dödsstraff. I stort sett alla stora filosofer har varit för. Idag är det däremot närmast tabu.
Hur förklarar du denna förändring, Thomas Hobbes, och är du fortfarande för det givet vad vi vet, eller tror oss veta, idag?)