• 1
  • 2
2017-05-19, 20:39
Medlem
H4C35G36s avatar
Funderar på att ta privatleasa en bil, men kommer detta påverka min förmåga att ta ett bolån?
Citera
2017-05-19, 20:44
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Funderar på att ta privatleasa en bil, men kommer detta påverka min förmåga att ta ett bolån?

Företaget du ska leasa bilen ifrån kommer nog ta en upplysning och banken kommer se så du har råd med deras kostnad.

Har du råd så spelar det ingen roll.

Privat eller ej, Anser banken att du har råd med bankens kostnader så blir du beviljad.
Senast redigerad av välkommenti bup 2017-05-19 kl. 20:46.
Citera
2017-05-19, 20:54
Medlem
studioxswes avatar
En kreditupplysning visar två saker

1.) Hur mycket du tjänar (inkomst)
2.) Hur många utgifter DU inte kan betala, dvs betalningsanmärkningar

Så du kan såklart leasa en Tesla för 10.000 i månaden, kommer inte synas.

Däremot kommer det synas när du inte har RÅD att betala 10.000 och du måste gråta ut i TV3.
Citera
2017-05-19, 20:59
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe

Däremot kommer det synas när du inte har RÅD att betala 10.000 och du måste gråta ut i TV3.

Syns inte lån man har på en kreditupplysning alltså?

Finns det någon som kan svara på frågan utan att bara sitta och gissa helt vilt?
Senast redigerad av H4C35G36 2017-05-19 kl. 21:02.
Citera
2017-05-19, 21:02
Medlem
H4C35G36s avatar
Det jag undrar är alltså om jag har ett bolån på 3 Mkr och en leasing. Ser det annorlunda ut om någon tar en kreditupplysning på mig än om jag har ett bolån på 3Mkr och ingen billeasing?
Citera
2017-05-19, 21:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Att leasa en bil innebär en kostnad som naturligtvis minskar din betalningsförmåga på ett huslån.
Citera
2017-05-19, 21:11
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Ja. Det kommer absolut synas. Lika lite som de vill ge dig ett lån för 300 000 kr utan att göra kreditupplysning så kommer de inte vilja ge dig en bil för samma summa utan kreditupplysning.

Beroende på din inkomst och andra kreditupplysningars samlade värde kommer det sänka din kreditvärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe

Tur att du vet vad du talar om.
Citera
2017-05-20, 16:33
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Syns inte lån man har på en kreditupplysning alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Tur att du vet vad du talar om.

Motbevisa mig gärna, sitter och tittar på en kreditupplysning nu från kreditsafe, jag har ett lån på ett par hundratusen och det syns inte alls. Ni kanske blandar ihop kreditupplysning med deklaration. När du deklarerar syns dina lån eftersom det ger skattemässiga värden.

Citera
2017-05-20, 19:36
Medlem
H4C35G36s avatar
Fortfarande ingen som vet om leasing syns på kreditupplysningar som vanliga lån?
Citera
2017-05-20, 23:06
Medlem
Dels så kan förstås banken fråga vilka utgifter du har i månaden, där utgifter för en leasingbil givetvis påverkar din möjlighet att ha råd med ett huslån negativt.

Därtill så syns även tidigare kreditupplysningar som har gjorts på dig, såsom ex. den kreditupplysning leasingföretaget lär göra innan de skrivet kontrakt. Finns det många kreditupplysningar registrerade så kan dem förstås också bli misstänksamma.
Citera
2017-05-22, 23:43
Medlem
H4C35G36s avatar
Gud vad jag ångrar att jag skrev "kommer detta påverka min förmåga att ta ett bolån?" i inlägget. Jag borde bara skrivit rubriken som fråga igen då det är det jag undrar "Syns leasing på kreditupplysningar?"
Citera
2017-05-23, 00:08
Medlem
BK3s avatar
Vad jag förstått så är svaret nej. Leasing är inget lån, lika lite som att TVn på avbetalning skulle synas på kreditupplysningen, eller ditt mobilabonnemang för den delen. Att leasa innebär ju egentligen att du likt mobilabonnemanget abonnerar på en tjänst (nyttjande av en viss bil en viss period).

Sen syns det säkert att finansbolaget gjort en förfrågan på dig precis som när man köper något på avbetalning, men leasingen i sig syns inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in