Citat:
Ursprungligen postat av
valaam
Vilken period var egentligen det svenska försvaret som starkast?
1. 600 till 1780-talet. I modern tid mellan 1942-1999. Givetvis är allt relativt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Då var armén starkt mekaniserad, med strv 122 och strf 9040B i spetsen. Fortfarande ett gäng artilleribataljoner, fungerande samband, luftvärn mm.
Vi hade helt enkelt fortfarande en hyfsad numerär kombinerat med modern teknologi och vapen med enorm eldkraft.
1. Relativ bedömningar. Inte jämförelser av typen strf 9050b är bättre än en KP-vagn. Utom möjligtvis vid simning eller 40mil landsvägsförflyttning.
2. Det hade Sverige 1940 också. Det är mest en teknologi uppfattning som spridits på senare tid av typ: Sverige hade bara lätta stridsvagnar år 1940 och väldigt få jaktplan. Därför kunde Sverige inte anfalla nazi-tyskland och Sovjet samtidigt.

I verkligheten fanns brister i flygvapnet på jaktsidan även om Sverige i verkligheten relativt sätt hade ett starkare flygvapen än vad Britterna och Fransoserna i verkligheten hade gemensamt. Avseende artilleri så var Sverige världsledande under hela ww2 i grenen eldrörsartilleri. Likaså i grenen infanteri. När det gäller stridsvagnar så var de Svenska helt tillräckliga fram till 1944.
3. Sammanfattningsvis måste man göra relativa jämförelser. Sverige har aldrig haft ett så svagt försvar som idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Husransakan
I mitt tycke ingen särskilt bra "dokumentär". För det första heter den "skymningsläge" men handlar om ett regelrätt angrepp på Sverige.
Sen verkar dokumentärfilmaren tro att vapengrenarna uppträder var för sig, inte tillsammans. När flyget är borta, ja då sätter man in flottan osv.
Inte ett ord om hur vi kunnat stoppa fienden eller vilka chanser vi skulle haft. Inget prat om sabotageförband. Hela dokumentären verkar gå ut på att förklara att det spelar ingen roll om vi har en försvarsmakt eller inte, vi har ändå ingen chans.
Sen mycket kryptiska uttalanden som "samhället håller på att gå under." Jaha, va betyder det? Att civila funktioner upphör? Att vi ockuperas? Att hela befolkningen dör?
1. Filmaren har läst på flashback och anpassat sig efter malajresonemang för en publik av malajer. Gissningsvis har filmaren haft i uppdrag att reta upp hela folket för att surheten ska leda till mer pengar till FM och totalförsvaret.
2. Resurserna på den tiden verkar ha underdrivits med ca. 30% avseende flygplan och ca. 80% avseende antalet piloter. Filmen verkar ha producerats i kontext av det tidigare insatsförsvaret och anpassats efter ett resonemang där insatsförsvarsbeslutet skulle legitimeras.
3. En smula hets mot tidigare regering. Filmen ska påpeka att det inte längre finns mat i förråd eller olja. Reservoperationssalarna finns inte längre heller....
Citat:
Ursprungligen postat av
Pretorian1
Ett ganska intressant iakttagande. Jag reagerade också på det, ungefär varannan minut kände han sig tvungen till att förklara återigen att ryssen är oövervinnlig, dom tar oss en och en, försvarsgrenarna bryts ner och vi förlorar. Lika bra att lägga ner direkt ungefär. Det känslan lämnades jag med.
Det hade lika väl kunna vara en Psy-ops från Ryssland den här dokumentären med mål att bryta ner moralen.
Jag väljer att ta med mig det korta meddelandet om att det är falsk propaganda att motståndet ska läggas ner. Resten ignorerar jag.
1. Filmaren kan inte mer om militären än den genomsnittlige malajen.
2. Uppenbarligen försöker filmaren vädja till flera miljoner värnpliktiga om mer pengar till försvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orax
En mycket sämre version av 'Om Kriget kom' som fick klippas om för SVT pga. av upphovsrättsliga skäl. Även riktiga 'Om Kriget kom' avsnitt1 fick klippas om efter första visningen av samma skäl.
Se här.
Och innan ni försvarsrunkare
helt spinner er huvuden lösa över det förflutna så borde ni se denna dokumentär också.
1. Den i tråden debatterade filmen gör intrång i ca. 30 andra internationella filmproduktioner.
2. Alla vet att dedikeringen till invasionsförsvaret var mycket större än dedikeringen till insatsförsvaret. Det handlar om motiveringen och förberedelser. Insatsförsvaret är bara en dålig kopia av invasionsförsvaret där kvaliteten lagts på 20% nivån och kvantiteten på 10% nivån.