2017-06-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanjensen333222
Jodå fläkten snurrar som den ska och det sitter en hel fläktkåpa.
Kan det vara så att termostaten är trasig fast det blir självcirkulation så kylaren blir varm?
Rent teoretiskt så skulle det kunna vara så men jag tycker ändå 10 min låter lite isåfall.
Citera
2017-06-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Trasig termostat betyder att i 99% av fallen så står den helt öppen. Det betyder att tempen inte går upp till 85 - 90C utan hamnar runt 70C när du kör. Den varierar också med farten. Parkerar du så går den upp tills fläkten startar. Du skrev väl tidigare att tempen var OK?
Jag tror fortfarande att du inte har kylsystemet under tryck så vattnet kokar vid 100C lokalt inne i motorn.
Finns ju ingen fläkt som startar då den snurrar hela tiden är det fel på fläkten så är det i så fall slirkopplingen som inte fungerar som det är tänkt.
Citera
2017-06-13, 16:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Kass vattenpump.

Har svårt att tro det då det är en så enkel konstruktion.
Vattenläckage eller skuret lager är väl de vanligaste felen på en sån. Att impellern skulle lossnat måste ju vara extrem ovanligt.
Citera
2017-06-13, 16:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Finns ju ingen fläkt som startar då den snurrar hela tiden är det fel på fläkten så är det i så fall slirkopplingen som inte fungerar som det är tänkt.

Fläkten snurrar inte hela tiden utan bara när det behövs och det behövs ju inte när man kör och får fartvind.
Om den startar med elmotor eller med en fläktrem via en koppling är väl ingen skillnad.
Citera
2017-06-13, 16:44
Medlem
Citat:
Fläkten snurrar inte hela tiden utan bara när det behövs och det behövs ju inte när man kör och får fartvind.
Om den startar med elmotor eller med en fläktrem via en koppling är väl ingen skillnad.
en fläkt som drivs av fläktrem står aldrig stilla den går lätt dvs sakta när motorn är kall och trögare dvs fortare när den är varm.Har du aldrig lyssnat på en gammal Volvo som startas där hörs höfläkten tydligt även vid kall motor.
Citera
2017-06-13, 20:28
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Har svårt att tro det då det är en så enkel konstruktion.
Vattenläckage eller skuret lager är väl de vanligaste felen på en sån. Att impellern skulle lossnat måste ju vara extrem ovanligt.
Det är ju det jag menar. Dåligt lager i pumpen gör ju att den knappt trycker runt vattnet, då kokar vattnet. Verkar inte heller som om TS kollat efter läckor, så läckande pump är inte uteslutet.
Kan ju även vara blockering i kylaren eller en kylkanal. TS bör tömma hela kylsystemet och inspektera det ordentligt. Han kör ju utan glykol, så rost och annat gojs kan sitta lite varstans.
Senast redigerad av PlutoJ 2017-06-13 kl. 20:30.
Citera
2017-06-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
glykol höjer kokpunkten
Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902

Med vänlig hälsning
t

Exakt, kör inte på enbart vatten för då kokar motorn tidigare och trycket blir för högt och tryckkärlen som du har är gjorda för en glykolblandning, så om du kör med enbart vatten så kommer det alltid ryka och pysa i motorrummet.
Citera
2017-06-14, 15:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det är ju det jag menar. Dåligt lager i pumpen gör ju att den knappt trycker runt vattnet, då kokar vattnet. Verkar inte heller som om TS kollat efter läckor, så läckande pump är inte uteslutet.
Kan ju även vara blockering i kylaren eller en kylkanal. TS bör tömma hela kylsystemet och inspektera det ordentligt. Han kör ju utan glykol, så rost och annat gojs kan sitta lite varstans.

Om pumpens lager har skurit så blir nog remmen som driver den rätt så trött och somnar rätt snart. Det uppstår också ett oljud utan dess like.
TS bör kolla trycket.

Vad jag kan se av bilder så sitter en ventil i locket till expansionskärlet. Kan ockå vara läckage i slangarna som går dit.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-06-14 kl. 16:02.
Citera
2017-06-14, 15:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
en fläkt som drivs av fläktrem står aldrig stilla den går lätt dvs sakta när motorn är kall och trögare dvs fortare när den är varm.Har du aldrig lyssnat på en gammal Volvo som startas där hörs höfläkten tydligt även vid kall motor.

Tyvärr har jag inte haft den äran men höfläkt och Volvo passar ju bra ihop. På en Peugeot fanns en solenoid som styrdes elektriskt som på AC-kompressorn. Möjligtvis roterade fläkten av fartvinden.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-06-14 kl. 15:47.
Citera
2017-06-15, 00:18
Medlem
Citat:
Tyvärr har jag inte haft den äran men höfläkt och Volvo passar ju bra ihop. På en Peugeot fanns en solenoid som styrdes elektriskt som på AC-kompressorn. Möjligtvis roterade fläkten av fartvinden.
Ja men så är ju inte fransoserna direkt kända för att göra som alla andra när det kommer till tekniska lösningar när det gäller bilar, varför göra det lätt och pålitligt för sig när man kan konstra till det.
Citera
2017-06-15, 06:58
Moderator
Citat:
Ja men så är ju inte fransoserna direkt kända för att göra som alla andra när det kommer till tekniska lösningar när det gäller bilar, varför göra det lätt och pålitligt för sig när man kan konstra till det.
Nu är det här förstås lite ot. Men som alla andra? Personligen tycker ju jag att det skiljde (för nu skiljer det betydligt mindre åt alla håll) mer på vilken kontinent bilarna kom från. Europeerna hade betydligt mer gemensamt med varandra än om man jämförde europeiska med asiatiska eller amerikanska bilar. Citroën var förstås ett undantag som bekräftade regeln, men i övrigt så var även på 60 och 70-talet de flesta bilar från samma kontinent liknande i konstruktionen. Efter att engelsmännen sorterats ut (mer eller mindre) och Peugeot köpte upp Citroën så är det rätt enkelriktat.
Visst finns det märkesspecifika egenskaper, men det är knappast förbehållet franska tillverkare.

Vad det gäller kokande 740 så finns det ju ett par grundläggande saker som ska kollas. Ffa, blanda i glykol, för det andra, vad visade termometern när den kokade? Var den varm eller kokade det bara, en av rödblockarnas paradgrenar är ju trasig toppackning och det bubblar rätt bra om det går ut avgaser i kylsystemet.

Om toppackningen är hel och locket till expansionskärlet håller tätt som det ska, hur ser kylaren ut, finns alla kylflänsar på plats, går det att se igenom kylet, jag har sett både heltäta kylflänsar och kyl utan kylflänsar. Brukar gå varmt då.

Är det ok så är frågan om vattnet cirkulerar, full värme och fläkt, sjunker tempen på mätaren? Om det inte cirkulerar så är det dags att felsöka därifrån. (pump, tätt?)

Ett kylsystem är inte direkt svårt att förstå sig på, tänk logiskt, börja med enklaste sakerna och fortsätt därifrån.
Citera
2017-06-15, 13:00
Medlem
De problem i den här stilen som jag har haft har alltid berott på vattenpumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in