2017-06-15, 15:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
De problem i den här stilen som jag har haft har alltid berott på vattenpumpen.

Vad var trasigt på pumparna?
Vilka bilmodeller?

Den ser ut så här och vad kan rimligtvis vara fel på en sån. Lossnar impellern eller....? Är det tungt vatten i kylaren?
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/d44236/path/mnt/newftp/24/bil/lgnr/248806_1.jpg/volvo_740_1992_vattenpump.jpg

Sen säger TS att kylaren är het. Hur fan blev den het när inte vattnet pumpas dit?
Citera
2017-06-15, 19:15
Medlem
ViTolis avatar
Volvos 16V spis är en riktigt mardröm. Kan vara allt från termostat till cylinderhuvudpackningen. Mitt tips är, vakuum sug kylsystemet och tryckprov kylsystemet för att se ifall den läcker någonstans. Sen skulle jag demontera termostaten och göra en optisk kontroll då axeln kan släppt från själva termostaten vilket leder till att kylsystemet blockeras. Vattenpumpen kan också ha havererat invändigt.
Citera
2017-06-15, 23:52
Medlem
Återigen, kör inte på enbart vatten för då kokar motorn tidigare och trycket blir för högt och tryckkärlen som du har är gjorda för en glykolblandning, så om du kör med enbart vatten så kommer det alltid ryka och pysa i motorrummet.

Glykolblandat kylarvatten tål en högre temperatur och vatten gör det inte som innebär högre tryck i alla system motorn har, block, kylare och expansionskärl och speciellt dess Lock som är, trumvirvel anpassad för ett lägre tryck som man får med glykol, och då lättar den på trycket och släpper ut övertrycket och du förlorar kylvätska för motorn.

Det är inte raketforskning direkt..
Citera
2017-06-17, 01:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Volvos 16V spis är en riktigt mardröm. Kan vara allt från termostat till cylinderhuvudpackningen. Mitt tips är, vakuum sug kylsystemet och tryckprov kylsystemet för att se ifall den läcker någonstans. Sen skulle jag demontera termostaten och göra en optisk kontroll då axeln kan släppt från själva termostaten vilket leder till att kylsystemet blockeras. Vattenpumpen kan också ha havererat invändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Återigen, kör inte på enbart vatten för då kokar motorn tidigare och trycket blir för högt och tryckkärlen som du har är gjorda för en glykolblandning, så om du kör med enbart vatten så kommer det alltid ryka och pysa i motorrummet.

Glykolblandat kylarvatten tål en högre temperatur och vatten gör det inte som innebär högre tryck i alla system motorn har, block, kylare och expansionskärl och speciellt dess Lock som är, trumvirvel anpassad för ett lägre tryck som man får med glykol, och då lättar den på trycket och släpper ut övertrycket och du förlorar kylvätska för motorn.

Det är inte raketforskning direkt..

Hahaha. Använd Google. Google är er vän.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in