2017-05-18, 22:26
Medlem
Hej, igår när jag var ute och lekte lite med bilen i kanske 10 minuter öppnade sedan motorutrymmet och kände att det var extremt varmt. Det kokade i expansionskärlet och om jag öppnade försiktigt kokade det bara ännu mer och rann över. (Vet att man inte ska öppna kärlet när det är varm men gjorde det lite försiktigt iaf.) Allt vatten i kärlet rann ut. Borde den bli så här varm av att leka i 10 min??

Motorn var avstängd när jag öppnade till kärlet.

Jag har ingen glykol i kylarvattnet om det skulle ha nån betydelse.

Ngn som vet vad felet kan vara?
Citera
2017-05-18, 22:29
Medlem
Var kylaren varm? Var den inte det så är nog termostaten trasig.
Citera
2017-05-18, 22:44
Medlem
Kylaren var varm så man brände sig.
iallafall högst upp på toppen kände aldrig i räfflorna
Senast redigerad av ivanjensen333222 2017-05-18 kl. 22:47.
Citera
2017-05-18, 22:55
Medlem
Noose..s avatar
Termostat och vattenpump är det jag skulle kolla
Citera
2017-05-18, 22:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Prova leka likadant igen och så avslutar du med att köra lugnt en stund, därefter låter du motorn gå på tomgång någon minut innan du fimpar motorn.
Citera
2017-05-19, 09:24
Medlem
glykol höjer kokpunkten
Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-05-19, 12:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanjensen333222
Kylaren var varm så man brände sig.
iallafall högst upp på toppen kände aldrig i räfflorna

Då ska ju kylarfläkten dra igång. Snurrar inte den så kan tempgivaren eller själva fläkten vara trasig.
Har du ingen tempmätare i bilen? Vilken temp isåfall?

När tempen går upp till circa 85C öppnar termostaten och varmt vatten skickas till kylaren och avkylt vatten tas in till motorn. När du kör bilen gör fartvinden att vattnet kyls men om du står still på tomgång så finns ingen fartvind och då ska kylfläkten starta när tempmätaren gått in på rött och då ska tempen sjunka.

Kylsystemet står under tryck för att höja kokpunkten på vattnet från 100C till 130C. Kokar det redan vid 100C så är det inget tryck i kylsystemet. Trycket i kylaren bestäms av en ventil i expansionskärlet. Antingen är ventilen trasig eller läckage i slangarna till expansionskärlet.

Om det bubblar i expansionskärlet redan vid kall motor så kan det vara topplockspackningen som pajat.
Citera
2017-05-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då ska ju kylarfläkten dra igång. Snurrar inte den så kan tempgivaren eller själva fläkten vara trasig.
Har du ingen tempmätare i bilen? Vilken temp isåfall?

När tempen går upp till circa 85C öppnar termostaten och varmt vatten skickas till kylaren och avkylt vatten tas in till motorn. När du kör bilen gör fartvinden att vattnet kyls men om du står still på tomgång så finns ingen fartvind och då ska kylfläkten starta när tempmätaren gått in på rött och då ska tempen sjunka.

Kylsystemet står under tryck för att höja kokpunkten på vattnet från 100C till 130C. Kokar det redan vid 100C så är det inget tryck i kylsystemet. Trycket i kylaren bestäms av en ventil i expansionskärlet. Antingen är ventilen trasig eller läckage i slangarna till expansionskärlet.

Om det bubblar i expansionskärlet redan vid kall motor så kan det vara topplockspackningen som pajat.

Fast nu är det ju en 740 och vad jag kan förstå efter att ha letat runt lite på nätet så hade även 16 v motorn remdriven fläkt.
Så det är i så fall slirkopplingen till fläkten som är trasig om inte fläkten snurrar så fort som den ska.
Citera
2017-06-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Fast nu är det ju en 740 och vad jag kan förstå efter att ha letat runt lite på nätet så hade även 16 v motorn remdriven fläkt.
Så det är i så fall slirkopplingen till fläkten som är trasig om inte fläkten snurrar så fort som den ska.

Jodå fläkten snurrar som den ska och det sitter en hel fläktkåpa.
Kan det vara så att termostaten är trasig fast det blir självcirkulation så kylaren blir varm?
Citera
2017-06-13, 00:21
Medlem
Brain Damages avatar
Är det ett nytt problem eller har det varit så sen du köpte bilen? Jag letade fel som en galing på en bil som hela tiden blev överhettad trots byte av termostat och koll av allt annat, jat tom planade toppen och bytte packning. Det visade sig till slut att ägaren före hade fyllt kylaren med kylarcement eller något annat skit. När jag bytt kylare funkade bilen som den skulle.
Citera
2017-06-13, 15:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanjensen333222
Jodå fläkten snurrar som den ska och det sitter en hel fläktkåpa.
Kan det vara så att termostaten är trasig fast det blir självcirkulation så kylaren blir varm?

Trasig termostat betyder att i 99% av fallen så står den helt öppen. Det betyder att tempen inte går upp till 85 - 90C utan hamnar runt 70C när du kör. Den varierar också med farten. Parkerar du så går den upp tills fläkten startar. Du skrev väl tidigare att tempen var OK?
Jag tror fortfarande att du inte har kylsystemet under tryck så vattnet kokar vid 100C lokalt inne i motorn.
Citera
2017-06-13, 15:48
Medlem
PlutoJs avatar
Kass vattenpump.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto