• 1
  • 2
2017-05-18, 19:15
Medlem
Hej! Det var så att jag tog bort ett födelsemärke förra torsdagen och jag ska imon ta ut mina stygn.

Nu är det såhär att jag mår skitdåligt över att vänta på analysen.. Har sovit noll de senaste nätterna.

Jag är 20 år och fullkomligt livrädd. Jag vill inte dö!!!!

Jag har en före bild på mitt födelsemärke.. Skulle jättegärna vilja veta om ni tycker det ser farligt ut
Doktorn sa själv att jag inte ska oroa mig.. men det är ju klart man gör.

http://i65.tinypic.com/o935uv.jpg
Senast redigerad av Michaela20 2017-05-18 kl. 19:21.
Citera
2017-05-18, 19:26
Medlem
Ratis avatar
Hur länge har du haft märket innan det opererades bort?
Citera
2017-05-18, 19:33
Medlem
Jag kan inte bedöma bilden, men det som talar till din fördel är:

1) Att malignt melanom är extremt ovanligt för din åldersgrupp. Jag såg någonstans att det på ett år var 40 personer under 25 år som fick diagnosen, i en befolkning på 10 miljoner. Annars är det mest gamla gubbar (som jag) och tanter som får det.

2) Att överlevnaden numera är hög. För kvinnor ligger 5-årsöverlevnaden numera på 90-95%. Tråkigt att medierna fortfarande ger läsarna intrycket att det är en säker dödsdom, vilket det numera alltså inte alls är.
Citera
2017-05-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur länge har du haft märket innan det opererades bort?

Har haft det sedan jag föddes.. men jag har lagt märke till att den blivit större. Så det var därför jag tog väck den.
Senast redigerad av Michaela20 2017-05-18 kl. 19:39.
Citera
2017-05-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7AA
Jag kan inte bedöma bilden, men det som talar till din fördel är:

1) Att malignt melanom är extremt ovanligt för din åldersgrupp. Jag såg någonstans att det på ett år var 40 personer under 25 år som fick diagnosen, i en befolkning på 10 miljoner. Annars är det mest gamla gubbar (som jag) och tanter som får det.

2) Att överlevnaden numera är hög. För kvinnor ligger 5-årsöverlevnaden numera på 90-95%. Tråkigt att medierna fortfarande ger läsarna intrycket att det är en säker dödsdom, vilket det numera alltså inte alls är.

Jag vet dock att jag har varit jävligt slarvig med att smörja in mig i solen. Har bränt mig många många gånger..
Citera
2017-05-18, 19:44
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michaela20
Har haft det sedan jag föddes.. men jag har lagt märke till att den blivit större. Så det var därför jag tog väck den.

Då verkar du ha sökt vård i god tid i alla fall vilket är bra.

Som 7AA skriver, det är väldigt ovanligt med hudcancer i din ålder och av dom få som drabbas så överlever i stort sett alla.
Lyd din doktors råd och sluta oroa dig. Du har med 99.99% sannolikhet inte cancer.
Citera
2017-05-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Då verkar du ha sökt vård i god tid i alla fall vilket är bra.

Som 7AA skriver, det är väldigt ovanligt med hudcancer i din ålder och av dom få som drabbas så överlever i stort sett alla.
Lyd din doktors råd och sluta oroa dig. Du har med 99.99% sannolikhet inte cancer.

Antar det.. Ska försöka att inte oroa mig
Citera
2017-05-18, 19:52
Medlem
Jag har själv stenkoll på mina då jag har en del.
Mörka födelsemärke är värre och om de är av oregelbunden form, det var visserligen din men inte speciellt mycket. Sedan om den är lite rödaktigare och kliar, det är inte din. Din tillhör kategorien den kan bli farlig, men den är det inte just nu, så ta det bara lugnt. Du är också så pass ung att du har några år på dig innan det börjar bli mer sannolikt.
Sedan beror det också lite på var din sitter, eftersom tumörer sprider sig och påverkar underliggande vävnader och organ. Hals, bröst, mage och liknande ställe är mer kritiskt.
Självklart handlar det om vilken hudtyp man har också för hur stor sannolikhet att få hudcancer.
Senast redigerad av torkel2 2017-05-18 kl. 19:55.
Citera
2017-05-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Jag har själv stenkoll på mina då jag har en del.
Mörka födelsemärke är värre och om de är av oregelbunden form, det var visserligen din men inte speciellt mycket. Sedan om den är lite rödaktigare och kliar, det är inte din. Din tillhör kategorien den kan bli farlig, men den är det inte just nu, så ta det bara lugnt. Du är också så pass ung att du har några år på dig innan det börjar bli mer sannolikt.
Sedan beror det också lite på var din sitter, eftersom tumörer sprider sig och påverkar underliggande vävnader och organ. Hals, bröst, mage och liknande ställe är mer kritiskt.
Självklart handlar det om vilken hudtyp man har också för hur stor sannolikhet att få hudcancer.

Ah okej. Jag tror jag har hudtyp 2, alltid röd men ibland brun? Solar jag så kan jag bli brun om jag smörjer in mig. blir jag röd så kan det övergå några veckor efter till brun.
Men jag det jag vill säga är att jag har ingen bra pigmentering.
Senast redigerad av Michaela20 2017-05-18 kl. 20:00.
Citera
2017-05-18, 20:00
Medlem
Källa: Socialstyrelsens dödsorsaksregister för 2013.

Det var under 2012 totalt 12 kvinnor i åldersgruppen 15-44 år som dog av malignt melanom. I en befolkning på 5 miljoner kvinnor är risken alltså runt 2 på miljonen, vilket väl är sämre odds än Lotto. Gissningsvis var nästan alla dessa närmare 44 år än 15. Tveksamt om det över huvud taget händer att någon under 25 år dör i denna sjukdom. Det är nog större risk att du dör av att snubbla på ett bananskal på vägen till vårdcentralen.
Citera
2017-05-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michaela20
Ah okej. Jag tror jag har hudtyp 2, alltid röd men ibland brun? Solar jag så kan jag bli brun om jag smörjer in mig. blir jag röd så kan det övergå några veckor efter till brun.
Men jag det jag vill säga är att jag har ingen bra pigmentering.
Då ska du ta det försiktigt med solandet, börja långsamt att vänja huden. Just att bli röd är inte bra och sedan blir det mer födelsemärken som växer. Jag skulle väl vilja rekommendera dig att kolla på nätet hur olika födelsemärken ser ut som är farliga och lära dig att själv hålla koll på dem. Givetvis ska man gå och kolla hos doktorn, men har man känslig hud så bör man själv känna igen vad som är farligt och när det kan vara dags att gå till doktorn.
-Ju mörkare, desto värre
-Oregelbunden form
-flera olika färger och skiftningar i födelsemärket
-Upphöjt på ett oregelbundet sätt
-Kliar och är rödaktigt, blöder(till doktorn snarast, farligt)
-Var det sitter någonstans
Citera
2017-05-18, 20:28
Medlem
Rent statistiskt är det som de andra skriver, osannolikt att det är malignt melanom, men du gjorde helt rätt i att gå och ta bort det.
Jag ska själv ta bort en del märken snart (remiss skickad), för jag lider rent statistiskt en större risk att få det då min far dog av det. Mina märken ser dock inte typiska ut, men läkaren tyckte att de ska bort just pga min familjs anamnes.

Och sluta med otyget att sola, jag täcker min kropp med kläder sommartid (lintyg är svalt) och har hatt med brätte när jag måste vara i solen, det är effektivare än vilken solkräm som helst. Funderar faktiskt på att skaffa mig en burkini för att skydda huden när jag badar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in