Citat:
Ursprungligen postat av
Crash
Du måste ha stenkoll ifall du skall hålla på med hävstång. Bear är att du tjänar pengar ifall det går ner, och bull ifall det går upp.
Mjeh. 500 kr är inte så farligt. Bara någon promille av det totala, och det är ändå en viktig lektion för mig känner jag. Hade kunnat betala 500 kr för en liten lektion och underhållning på samma gång.
Visst, men
hur kan bear gå upp när det går ner? Hur fungerar det bakom kulisserna? Det måste man ju faktiskt förstå om man ska kunna ha stenkoll
Låt oss säga att jag har en öl. Det är en fin öl. Den är värd 100 kr. Specialtillverkad Innis & Gunn.
Men så kan vi låtsas att vi lever i en alternativ verklighet där ingen plötsligt vill ha den, så den blir dålig och värd inte alls mycket. Ingen vill köpa den för 100 kr. Bara typ 50.
Så om du hade köpt bearcertifikat på min öl, hur hade du kunnat få t.ex. 150 kr när ölen förlorade ett värde på 50 kr? Hur kan du få mer pengar när du köpt något som tappat i värde? Var kommer liksom de extra pengarna ifrån? Vem är det som ger dig mer än vad det är värt?