2017-05-17, 20:46
Medlem
Ey yo.

Jag köpte för skojs skull lite certifikat i olja med en hävstång på 8X. Klickade likgiltigt och lätt berusat bort alla varningar som ploppade upp. Bara 500 kr, jag tänkte att 500 kr är en billig lektion.

Nåja, jag ser att det finns många olika. Och när jag senast försökte sälja så gick det inte. Bara låg där. Mina frågor är därför:

1. Jag har för mig att det fanns massor med olika certifikat på samma produkt med samma hävstång. För att få sina certifikat sålda, krävs det då att någon person någonstans aktivt väljer att köpa just samma certifikat (samma vara (duh), hävstång (duh) och under samma namn) som jag försöker sälja? Både säljaren och köparen skiter väl för helvete under vilken titel varan går under? Vi vill ju bara kränga råvaror. Så what gives?
2. I så fall är väl "små" certifikat förjävla dåliga? Då vill man alltså köpa populära certifikat med hög omsättning?
3. Det är alltså som aktier? Fast istället för företag så är det titlar på olika råvaror?
4. Hur fan kan man gå plus på björncertifikat när värdet sjunker?
5. Hur fan fungerar hävstången? Om värdet är 100 kr, hur kan någon vara villig att betala 800 kr? Fast visst, jag gjorde ju det. Så jag antar att det är lite av en scam eftersom man betalar för något som inte finns?

Peace out, groovy etc.
Senast redigerad av Stunni 2017-05-17 kl. 21:04.
Citera
2017-05-17, 21:11
Medlem
Crashs avatar
Du måste ha stenkoll ifall du skall hålla på med hävstång. Bear är att du tjänar pengar ifall det går ner, och bull ifall det går upp.
Citera
2017-05-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Du måste ha stenkoll ifall du skall hålla på med hävstång. Bear är att du tjänar pengar ifall det går ner, och bull ifall det går upp.
Mjeh. 500 kr är inte så farligt. Bara någon promille av det totala, och det är ändå en viktig lektion för mig känner jag. Hade kunnat betala 500 kr för en liten lektion och underhållning på samma gång.

Visst, men hur kan bear gå upp när det går ner? Hur fungerar det bakom kulisserna? Det måste man ju faktiskt förstå om man ska kunna ha stenkoll

Låt oss säga att jag har en öl. Det är en fin öl. Den är värd 100 kr. Specialtillverkad Innis & Gunn.
Men så kan vi låtsas att vi lever i en alternativ verklighet där ingen plötsligt vill ha den, så den blir dålig och värd inte alls mycket. Ingen vill köpa den för 100 kr. Bara typ 50.

Så om du hade köpt bearcertifikat på min öl, hur hade du kunnat få t.ex. 150 kr när ölen förlorade ett värde på 50 kr? Hur kan du få mer pengar när du köpt något som tappat i värde? Var kommer liksom de extra pengarna ifrån? Vem är det som ger dig mer än vad det är värt?
Senast redigerad av Stunni 2017-05-17 kl. 21:21.
Citera
2017-05-17, 21:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Visst, men hur kan bear gå upp när det går ner? Hur fungerar det bakom kulisserna? Det måste man ju faktiskt förstå om man ska kunna ha stenkoll

Låt oss säga att jag har en öl. Det är en fin öl. Den är värd 100 kr. Specialtillverkad Innis & Gunn.
Men så kan vi låtsas att vi lever i en alternativ verklighet där ingen dricker den, så den blir dålig och värd ingenting. Ingen vill köpa den för 100 kr.

Så om du hade köpt bear på min öl, hur hade du kunnat få t.ex. 150 kr när ölen förlorade ett värde på 50 kr? Hur kan du få mer pengar när du köpt något som tappat i värde?
Du lånar öl av polaren. Du säljer denna öl till baren för 100 spänn. Priset sjunker. Du köper tillbaks ölen för 50 spänn och ger tillbaks till polaren.

Du tjänade alltså på att priset sjönk, och hade förlorat om priset steg.

Hävstång: Du köper en öl för 50 kr och lånar pengar till ytterligare en öl till av din polare. Ölen går upp till 100 spänn. Du säljer båda ölen för 200 och betalar tillbaka din kompis 50 kr. Vinst 100 spänn istället för 50.

I båda fallen tar din schyssta kompis duktigt med avgift och ränta.
Citera
2017-05-17, 21:36
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Mjeh. 500 kr är inte så farligt. Bara någon promille av det totala, och det är ändå en viktig lektion för mig känner jag. Hade kunnat betala 500 kr för en liten lektion och underhållning på samma gång.

Men så kan vi låtsas att vi lever i en alternativ verklighet där ingen plötsligt vill ha den, så den blir dålig och värd inte alls mycket. Ingen vill köpa den för 100 kr. Bara typ 50.

Så om du hade köpt bearcertifikat på min öl, hur hade du kunnat få t.ex. 150 kr när ölen förlorade ett värde på 50 kr? Hur kan du få mer pengar när du köpt något som tappat i värde? Var kommer liksom de extra pengarna ifrån? Vem är det som ger dig mer än vad det är värt?

Jag har pissdålig koll på certifikat, svenssonsparar bara i vanliga aktier och fonder
Citera
2017-05-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du lånar öl av polaren. Du säljer denna öl till baren för 100 spänn. Priset sjunker. Du köper tillbaks ölen för 50 spänn och ger tillbaks till polaren.

Hävstång: Du köper en öl för 50 kr och lånar pengar till ytterligare en öl till av din polare. Ölen går upp till 100 spänn. Du säljer båda ölen för 200 och betalar tillbaka din kompis 50 kr. Vinst 100 spänn istället för 50.

I båda fallen tar din schyssta kompis duktigt med avgift och ränta.
En fantastisk förklaring. Du förklarade i princip allt på bara någon mening, jag bugar och bockar.

Jag fick svar på nästan alla frågor, men vet du hur det ligger till räckvidden vid köp/sälj?

Kräver baren att ölen är köpt just av en bestämd polare, eller får det vara vilken polare som helst?

För jag sålde och ingenting hände. Jag har svårt att tro att ingen någonstans ville köpa oljecertifikat. Så är det bundet till mäklare och/eller hävstång eller något liknande? Att liksom sälj- och köp av certifikatet gäller just det certifikatet, och inget annat (inte själva produkten)?
Senast redigerad av Stunni 2017-05-17 kl. 21:43.
Citera
2017-05-18, 08:40
Medlem
Citat:
En fantastisk förklaring. Du förklarade i princip allt på bara någon mening, jag bugar och bockar.

Jag fick svar på nästan alla frågor, men vet du hur det ligger till räckvidden vid köp/sälj?

Kräver baren att ölen är köpt just av en bestämd polare, eller får det vara vilken polare som helst?

För jag sålde och ingenting hände. Jag har svårt att tro att ingen någonstans ville köpa oljecertifikat. Så är det bundet till mäklare och/eller hävstång eller något liknande? Att liksom sälj- och köp av certifikatet gäller just det certifikatet, och inget annat (inte själva produkten)?

Certifikatet är ett enskilt värdepapper som tar värdering från en underliggande, olja i ditt fall, men som handlas som en enskild aktie. Du köpte förmodligen ett certifikat som få andra köper vilket gör att köp/sälj-skillnaden är stor. Det är precis som med en aktie som har låg omsättning.
Citera
2017-05-18, 10:43
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Nja, det är ju snarare så att du och din polare ingår ett kontrakt där det står att den ena ska betala den andra skillnaden mellan aktuellt ölpris och ölpriset när ni ingick kontraktet. Själva ölen lånas aldrig ut.
Citera
2017-05-18, 18:05
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nja, det är ju snarare så att du och din polare ingår ett kontrakt där det står att den ena ska betala den andra skillnaden mellan aktuellt ölpris och ölpriset när ni ingick kontraktet. Själva ölen lånas aldrig ut.
Tja, blankning funkar så vad jag förstår. Optioner eller andra instrument funkar på andra sätt.

Ingen av dem är dock tappad öl.
Citera
2017-05-18, 18:28
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tja, blankning funkar så vad jag förstår. Optioner eller andra instrument funkar på andra sätt.

Ingen av dem är dock tappad öl.

Blankning ja, men då handlar du ju med den fysiska aktien, det gör du ju inte när du handlar certifikat.
Citera
2017-05-18, 19:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Blankning ja, men då handlar du ju med den fysiska aktien, det gör du ju inte när du handlar certifikat.
TS har lovat att fixa öl till polarna på midsommarafton. Ölen kostar 50 spänn styck och TS har redan sagt ett pris till sina vänner.

TS har dock inga öl. TS hoppas att priset sjunker innan det är dags.

När festen närmar sig visar det sig att ölen kostar 75 kronor. TS nämner detta för sina vänner som alla skrattar högt åt honom, ger honom 50 spänn, och säger skyll dig själv!
Citera
2017-05-18, 19:34
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
TS har lovat att fixa öl till polarna på midsommarafton. Ölen kostar 50 spänn styck och TS har redan sagt ett pris till sina vänner.

TS har dock inga öl. TS hoppas att priset sjunker innan det är dags.

När festen närmar sig visar det sig att ölen kostar 75 kronor. TS nämner detta för sina vänner som alla skrattar högt åt honom, ger honom 50 spänn, och säger skyll dig själv!

Där har vi det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in