Citat:
Från mitt jaktlag berättas om en händelse på 60-talet, när syn på vapenhantering var en annan.
En person (död sedan några år tillbaka) träffade sin bil, med ett vådaskott när han skulle lägga in bössan i baksätet.
En jaktkamrat, en idag äldre man, fortfarande aktiv i jaktlaget och en riktig spjuver trots sin aktningsvärda ålder rusade fram, öppnade motorhuven och skar av kylarslangen. så din historia med traktorn kan säkert vara, åtminstone delvis sann.
För egen del var jag förra året ute på jakt morgonen efter en kall natt, så den närbelägna sjön hade frusit till. När jag gick över isen råkade jag halka och slog både bakdel och bössa i isen, varvid ett skott gick av.
Jag blir förskräckt och tittar i bössans pipriktning för att se så ingen människa stod i närheten vilket det lyckligtvis inte gjorde. Däremot såg jaghur en tjäder trillade ner ur en talltopp ett hundratal meter bort.
Jag går bort för att hämta den och ser då hur en räv kommit raskande över isen och fått den tunga tjädern i huvudet och stendött. Inte nog med det i munnen hade räven en hare som var död, men utan synliga skador.
När jag skulle hämta bössan såg jag att en stor gödda låg och flöt med buken upp under isen, förmodligen bedövad av smällen som uppstod när både bössa och 90kg+ ekerilar slog i isen.
Av denna fadäs fick jag sålunda en tjäder, en räv, en hare och en gädda med mig hem.